فرماندار رشت در همایش روز روستا مطرح کرد

تذکر جدی فرماندار به آبفار و برق | مقام نخست شهرستان رشت در کشور از لحاظ ضعف شبکه برق

سیروش شفقی ر جمع دهیاران و مدیران گفت: شهرستان رشت مقام نخست ضعف شبکه برق در بین شهرستانهای کشور را دارد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرماندار شهرستان رشت در همایش روز روستا با محکوم کردن سخنان توهین آمیز ریس جمهور آمریکا گفت: حرفهای ضد ایرانی ترامپ توانمندی فرزندان این نظام در مذاکرات هسته ای را نشان میدهد.

سیروس شفقی با بیان اینکه نیروهای یک نهاد اصیل ایرانی را رییس جمهور هتاک و فحاش آمریکا تروریست میخواند مضحک است یادآور شد: بهترین جوانان سرزمین ایران با نثار خونشان در راه مقابل با تروریست جهانی و منطقه نثار کردند. همچنان ایران اسلامی نشان خواهد داد که در مقابل هیچگونه تهدید و هر گونه یاوگوییها با اقتدار می ایستد.

فرماندار شهرستان رشت در ادامه پانزدهم مهر ماه روز روستا را به دهیاران و روستاییان تبریک گفت و افزود: دهیاران آخرین حلقه اجرایی مسئولین و مردم هستند و زحمات و تلاشهای دهیاران برای رفع مشکلات مردم در روستاها قابل تقدیر و تشکر است و امیدواریم شاهد روزی باشیم که هیچ روستا نشین دغدغه معیشتی، رفاهی، فرهنگی و بهداشتی نداشته باشد و مهاجرت معکوس از سوی مردم انجام شود.

وی افزود: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید با تلاش همه دستگاها، نمایندگان، بخشداران شاهد حرکتهای خوبی در عمران و توسعه روستاها به وجود آمد.

شفقی با بیان اینکه دهیاری‌ها با کمترین منابع بهترین عملکرد را انجام می‌دهند، گفت: در یک جمع بندی کلی عملکرد دهیاران شهرستان رشت را خوب ارزیابی می‌کنم و امیدواریم در مباحث پسماند و جمع آوری زباله ها، نظافت مسیرها و تعریض معابر به همت روستاییان و برخورد با تخلفات ساختمانی تلاش های بیشتری انجام شود.

تذکر جدی فرماندار به آبفار و برق

وی به مهمترین معضلات در روستاها اشاره کرد و گفت: آب شرب روستایی و ضعف برق از عمده ترین مشکلات روستا است. بنده به دو شرکت آب و فاضلاب روستایی و برق در راستای عدم ایفای تعهداشان که در جلسات مشترک در فرمانداری گرفته شده بود تذکر جدی می دهم.

فرماندار رشت با بیان اینکه آب رسانی محدوده سروان و ناحیه ۸ و ۹ از اولویت ها است تصریح کرد: بسیار تاسف برانگیز است که ۳۰۰ کیلومتر شبکه گذاری برای ۲۵ روستا با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده باشد اما هنوز مردم این منطقه فاقد آب شرب باشند.

شفقی ادامه داد: دهیاران به عنوان بازوان اجرایی در حل مشکلات آب و برق روستاها سهیم هستند و تمام پروژه هایی که در روستاها باید اجام شود را به دهیاران ابلاغ میشود.

وی با اشاره به اینکه نرخ برخورداری آب شرب شهرستان ۶۷ درصد است، گفت: این آمار در استان ۷۶ درصد و در کشور ۸۱ درصد و این نشان میدهد که رشت از شاخصهای استانی و کشوری عقب است و امیدواریم که مشگل با همت و تلاش مضاعف بخشداران و دهیاران به سرعت رفع شود.

فرماندار رشت در ادامه اظهار کرد: در کمیته برنامه ریزی شهرستان رشت ۲۱ میلیارد تومان برای آب شرب روستایی، اصلاح شبکه‌ها و راه اندازی تصفیه خانه ها پیش بینی شده است.

مقام نخست شهرستان رشت در کشور از لحاظ ضعف شبکه برق

شفقی به شبکه برق روستایی نیز اشاره کرد و افزود: باتوجه به خسارت برف سال گذشته ۳ هزار تیر برق را با کمک دهیاران جابجا شد و نیز ۲۳۰ کیلومتر کابل خود نگهدار تعویض شدند. با همه این اقدامات شهرستان رشت مقام نخست در ضعف برق شهرستان در کشور را دارد بنابراین در اعتبارات امسال بیش از ۴ میلیارد تومان در این زمینه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه راههای روستای شهرستان رشت از نظر زیرسازی وضعیت بسیار مناسبتری را نسبت به شهرستانهای دیگر دارد، تصریح کرد: امسال ۴۲ میلیارد تومان در کمیته برنامه ریزی به راه روستایی اختصاص یافت تا بتوانیم شاخص رشت را افزایش دهیم.

فرماندار شهرستان رشت در ادامه جلسه با اشاره به صنعت و کشاورزی در روستاها گفت: دو بحث کشاورزی و گردشگری باید در روستاها تقویت شوند تا شاهد رونق تولید باشیم.

شفقی روستاها را مسیر اجرایی سیاست اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: باید تلاش شود تا از حمایت های دولت دراین زمینه بهره بیشتری بگیریم و سبب رونق و افزایش درآمد روستاییان شویم.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه دهیاران ۴۸ وظیفه عمرانی دارند یادآور شد: دهیار یعنی شهردار آن روستا و همه اتفاقات و مسایل مربوط به روستا بر عهده دهیار است. معتقد هستم که اگر پروژه‌ها به دهیاران سپرده شود ارزانتر، بهتر و با سرعت بیشتری قابلیت اجرا خواهد داشت.

وی نوسازی و بهسازی محیط فیزیکی روستا و هدایت و نظارت بر فرآیند عملیات عمرانی، ارتقا سرایط کار و زندگی روستایی را از اهداف سیاستهای روستایی خواند و گفت: زیباسازی و نظافت روستاها و اجرای ورودی روستا با توجه به هویت معماری شهرستان با توجه به اینکه شهرستان و استان گیلان گردشگر پذیر است میتواند در بحث جذب مسافر بسیار موثر باشد.

فرماندار شهرستان رشت بر  ضرورت اجرای جدی جمع آوری پسماند روستایی اشاره کرد و اذعان داشت: دهیاران تعامل خود را با بخشداریهای بیشتر کرده و نقاط آسیب پذیر را در زمان بحران مدیریت کنند.

شفقی با بیان اینکه خودکفایی دهیاران بسیار مهم است، افزود: در سال ۹۵شهرستان رشت ۳۲۵ مورد دریافتی تسهیلات اشتغال از صندوق کارآفرینی امید داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال اعتبارات شهرستان رشت دو برابر شده است گفت: همه بخشداری ها و دستگاهای مربوطه با تشکیل کارگروههای مرتبط برنامه های لازم و جامعه ای را برای توسعه شهرستان ارایه دهند.

Share