در نشست شهردار منتخب رشت با معاون سازمان شهرداری‌ها

بودجه تخصیص یافته به شهرهای ساری و نوشهر ۱۳ برابر رشت بود

نشست دکتر مسعود نصرتی شهردار منتخب رشت با دکتر معصومی معاون امور عمرانی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و دکتر احمدى مدیر کل خدمات شهرى سازمان و مدیران و کارشناسان استاندارى و شهردارى ، با حضور مهرداد لاهوتی رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی ، پیرامون موضوع تعیین تکلیف زباله سوز شهرهای شمالی کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر نصرتی در حاشیه این نشست در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بر اساس سوابق و قرارداد موجود ، با تاکید بر ضرورت احداث زباله سوز در رشت گفت: در این نشست وضعیت نوشهر و ساری به عنوان دو شهری که با شرکت TTS در این زمینه مشارکت داشته اند بررسی و اشاره شد که احداث زباله سوز در این دو شهر ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تقریبا تمام بودجه مربوطه را که معادل ۱۴۰ میلیارد تومان می باشد از سازمان شهرداری ها دریافت کرده اند.

شهردار منتخب رشت در خصوص بخش های دیگری از مباحث مطرح شده در این جلسه اظهارداشت: شرکت TTS برای ۲۰۰ تن زباله در تهران هم زباله سوز احداث کرده و به بهره بردارى رسانیده است و نوشهر و ساری هم تمامی منابع مالی از سهم سازمان شهرداری ها را دریافته کرده و تقریبا کارهاى ایشان به پایان رسیده و در آینده نزدیک افتتاح و بهره بردارى می شود اما شهر رشت موفق به دریافت این مبالغ نشده و مشکلاتی در این مسیر وجود داشته است.

وی افزود: پس از صحبت های مطروحه مقرر شد در سه یا چهار فاز مبالغی به رشت تخصیص داده شود.

دکتر نصرتی با اعلام اینکه یازده میلیارد تومان به عنوان بخشی از قرارداد برای زباله سوز رشت پرداخت شده است اما مابقی مبلغ پیش پرداخت کار سازى نشده گفت: شرکت TTS تا زمانیکه مبلغ پیش پرداخت را دریافت نکند کار را شروع نخواهد کرد.

شهردار منتخب رشت با تاکید بر رفع موانع اصلاح قرارداد ، گفت: بخشی از مصوبه کمیسیون ماده ۸ سازمان محیط زیست استان انجام شده است

وی با اشاره به تفاوت فاحش منابع مالی دریافت شده توسط رشت و شهرهای نوشهر و ساری خاطرنشان کرد: کارها تقریبا همزمان آغاز شده است اما مبالغ تخصیص یافته تفاوت نزدیک به ۱۳ برابری دارد!

دکترمسعود نصرتی همچنین اظهارداشت: رشت نیاز به زباله سوز با تناژ ۶۰۰ تن دارد در صورتیکه ساری با ظرفیت ۴۵۰ تن و نوشهر با ظرفیت ۲۰۰ تن خواهد بود اما منابع تخصیص یافته به این دو شهر ۱۴۰ میلیارد تومان است.

شهردار منتخب رشت مرجع رسیدگی به صلاحیت ویژگی های فنی و تخصصی زباله سوز ها را سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور دانست و گفت: تکنولوژی این زباله سوز تحت لیسانس آلمان است و طى جلسه امروز اعلام شد که این شرکت جدیدا نشان کیفیت از فرانسه را نیز دریافت کرده است.

وی افزود : در پایان این جلسه مقرر شد که با ارسال نامه اى از سوى شهرداری رشت به سازمان شهرداری ها و اعلام منابع مورد نیاز مانند شهرهاى ساری و نوشهر پیگیری لازم براى تامین مالى صورت گیرد 

 در ادامه نیز گزارشى به جلسه ارائه شد که لایحه نحوه خرید برق از وزارت نیرو توسط دکتر روحانی ریاست محترم جمهور به مجلس شورای اسلامی در مرحله امضاء پایانى است که دکتر لاهوتی رییس فراکسیون مدیریت شهری در مجلس پیگیر این امر خواهند بود.

مسعود نصرتی وضعیت امروز دفن بهداشتى زباله در رشت را وضعیتی نا متعارف و معنادار خواند و گفت: قانون جامع مدیریت پسماند ها مصوبه مجلس شورای اسلامی است و برابر آن به طور جدی پیگیر راه اندازی زباله سوز خواهیم بود و در اسرع وقت ، ظرف چند روز آینده با شرایط خاص زیست محیطى پیش رو تصمیمات مربوطه اتخاذ و منعکس میگردد‌.

لازم به توضیح است پیش از این در چند مقطع راه اندازی زباله سوز در رشت با مشکلاتی مواجه شده بود که طی گزارشی به بررسی آن خواهیم پرداخت.

Share