حامد آریانفر

به بهانه غرق شدن ۴ نفر در قایق صیادی

عنوانی در آیین نامه به نام منجی غریق قایقران آمده است که مسئول حراست و مراقبت از جان سرنشینان قایق است و در هنگام حادثه برای هر یک از سرنشینان قایق موظف به نجات مصدوم یا مغروق اند.

در خبرهای استان گیلان در مورخ ۰۷/۰۶/۱۳۹۶ آمد که روز جمعه ۴ نفر که برای سرکشی به قفس های پرورش ماهی می‌رفتند علیرغم تذکر به طوفانی بودند به دریا رفتند و قایق غرق شد.

بارها به ذهنم آمد که اگر این قایق صیادی نبود و تفریحی بود چه میشد؟ اگر قایق کوچکتر بود چه میشد؟ اگر در اثر طوفان نه بلکه در اثر بی احتیاطی در سرعت بود چه میشد؟

در این چند سطر به چند ماده از مواد آیین نامه اجرایی فدراسیون نجات غریق می‌پردازیم و به ارتباط و مسئولیت غرق شدن افراد در قایق با این آیین‌نامه پرداخته می‌شود.

مواد ۲۹ ، ۳۰ و ۳۱ آیین‌نامه اجرایی فدراسیون نجات غریق جزء مواردی است که نه به آن در باب آموزش و نه در باب به کارگیری از نیروهای متخصص پرداخته نشده است.

عنوانی در آیین نامه به نام منجی غریق قایقران آمده است که مسئول حراست و مراقبت از جان سرنشینان قایق است و در هنگام حادثه برای هر یک از سرنشینان قایق موظف به نجات مصدوم یا مغروق اند.

با وجود این که در مواد ۳۲ و ۳۳ آیین نامه اخیر الاشاره موارد آزمون ورودی و آزمون نهایی آن آمده است و لیکن تاکنون مرجعی در جهت آموزش این افراد اقدام نموده است و ایضاً تا کنون از هیچ مرجعی گویا استعلامی یا درخواستی برای به کارگیری منجی غریق قایقران نیز ارسال نگردیده است نتیجه این است که نه مرجعی که باید نسبت به تربیت این افراد متخصص اقدام می‌کردند اقدامی انجام نداده اند و نه متصدیانی که نیاز به بکارگیری این افراد را دارند اقدام به درخواست چنین نیروهایی کرده اند. آسیب این تقصیر مستقیما متوجه مردم ما است. مردمی که هرچند به مدت کوتاه برای تفریح به استان‌ ما می آیند و قربانی تفسیر این اشخاص می‌گردند تردیدی نداریم که مقامات قضایی در مقابل تقصیر اشخاصی که جان مردم را به خطر بیاندازند واکنش نشان داده و با عوامل مقصر برخورد خواهند کرد. ولیکن به نظر می‌رسد تا اتفاقی نیافتاده باید نسبت به پر رنگ کردن این چند ماده از طریق معاونت پیشگیری از وقوع جرم اقدام گردد تا مسئولین متوجه حساسیت و مسئولیت خود گردند.

از دست دادن چهار نفر در شناور صیادی شاید به این موضوع ربطی نداشته باشد ولی تقاضا دارم تصور کنید که این چهار نفر با قایق تفریحی به آب می زدند و این اتفاق می افتاد چه کسی مسئول بود؟

هیات نجات غریق استان گیلان به لحاظ عدم برگزاری کلاس آموزشی منجی غریق قایقران؟

اتحادیه قایق داران یا قایقران به لحاظ عدم به کارگیری از منجی قایقران؟

اداره ورزش و جوانان شهرستان یا استان به لحاظ عدم نظارت بر عملکرد هیات ورزشی؟

سازمان بنادر کشتیرانی به لحاظ عدم نظارت بر ناوگان دریایی؟ یا ….

هر شخصی که مقصر گردد جان شیرین عزیز از دست رفته را بر نمی گرداند. چه خوب است در این چند ماه که تا فصل تابستان مانده است فکری به حال این وضعیت در استان مان کنیم تا شاهد چنین اتفاقی برای عزیزانمان نباشیم.

حامد آریانفر وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share