مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن خبرداد:

برگزاری دور جدید مذاکرات فاینانس راه‌آهن رشت- آستارا در آینده نزدیک

مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن از برگزاری دور جدید مذاکرات فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری راه‌آهن رشت-آستارا در آبان ماه خبر داد و گفت: کلیات، مورد توافق دو طرف قرار گرفته و این جلسه در خصوص نحوه نگراش متن قرارداد در باکو تشکیل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن از برگزاری دور جدید مذاکرات فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری راه‌آهن رشت-آستارا در آبان ماه  خبر داد و گفت: کلیات مورد توافق دو طرف قرار گرفته و این جلسه در خصوص نحوه نگراش قرارداد تشکیل می‌شود

عباس نظری  با اشاره به آخرین وضعیت تامین فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اظهار داشت: پس از تامین فاینانس ۶۰ میلیون دلاری ساخت راه‌آهن آستارا-آستارا، قطعه مذکور هم اکنون در دست ساخت قرار دارد، اما تامین فایانس قطعه ۱۶۴ کیلومتری رشت-آستارا در دست مذاکره میان طرفین قرار دارد.

وی افزود: در آینده نزدیک وزیر اقتصاد، رئیس سازمان سرمایه گذاری، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور سرمایه گذاری، نمایندگان شرکت راه‌آهن و بانک مرکزی در باکو جهت ادامه مذاکرات حضور خواهند یافت.

 مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هدف از تشکیل این جلسه را مذاکره بر روی متن قرار داد اعلام کرد و گفت: کلیات مورد توافق دو طرف قرار گرفته و این جلسه در خصوص نحوه نگراش قرارداد تشکیل می‌شود.

نظری خاطرنشان کرد: این توافق سر انجام میان وزرای اقتصاد دو کشور امضا می‌شود که تحت آن یک قرارداد میان بانک های عامل و یک قرار فنی میان سازمان‌های راه‌آهن دو کشور باید امضا شود. لذا این جلسه به منظور مذاکره بر سر نگراش متن قراردادها  برگزار می‌شود.

وی  از اعزام هیئت ایرانی متشکل از مقامات نام‌برده در آبان ماه سال جاری خبر داد.

گفتنی است،‌ محور راه آهن قزوین —رشت — انزلی — آستارا به طول ۳۸۸ کیلومتر ارتباط ترابری ترانزیتی کریدور شمال — جنوب را تسهیل می کند. این خط آهن از شهرستان قزوین آغاز و پس از عبور از شهرستانهای لوشان ، منجیل ، رشت و بندرانزلی و با پیش بینی میزان ترافیک سال اول بهره برداری ۱.۴ میلیون نفر مسافر و ۵۹ میلیون تن بار و سال بیستم بهره برداری ۲.۸ میلیون نفر مسافر و ۷ میلیون تن بار شهرستان آستارا را به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد کرد.

در حال حاضر محور قزوین — رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر و یک قطعه از رشت — انزلی به طول ۱۷ کیلومتر و محدوده آستارای آذربایجان تا آستارای جمهوری اسلامی به طول ۳ کیلومتر اجرائی شده است. در بخش ساختمانی دارای ۷ ایستگاه کوهین ، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، پیر بازار و رشت است.

همچنین بر اساس توافق مسئولان ایران و جمهوری آذربایجان، طرح راه آهن آستارا – آستارا بین این دو کشور به امتداد دو کیلومتر در خاک ایران و بیش از هشت کیلومتر در خاک جمهوری آذربایجان اجرا و با ساخت پل ریلی مشترک بر فراز رودخانه مرزی آستاراچای، اتصال آهنین دو کشور فراهم شد و با ایجاد بارانداز در سطحی بیش از ۴۰ هکتار در آستارای ایران، بخش مهمی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب کشور تکمیل خواهد شد. اجرای راه آهن قزوین – رشت به عنوان بخش دیگری از پازل کریدور شمال – جنوب نیز توسط مسئولان امر پیگیری می شود و مطابق برنامه زمانبندی شده، برای تکمیل این طرح تا پایان سالجاری جهت اتصال به راه آهن آستارا تلاش می شود.

اهمیت کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب ایران به عنوان مسیر اتصال و ارتباط کشورهای حوزه خلیج فارس به خزر، آن گاه آشکار می شود که بدانیم اکنون مدت زمان رفت و آمد کشتی های تجاری از هند به آسیای میانه از مسیر مومبای – کانال سوئز – مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر، ۴۰ روز طول می کشد، اما بعد از تکمیل کریدور شمال – جنوب فقط ۱۴ روز زمان نیاز خواهد داشت و هزینه های حمل و نقل نیز به میزان چشم گیری کاهش خواهد یافت.

Share