یک پژوهش‌گر و کارشناس بنادر و دریانوردی:

برنامه بلندپروازانه چینی‌ها چگونه حمل‌ونقل دریایی را تعطیل می‌کند؟

 مصطفی ملکی اشاره کرد: دنیا به سمت پسامدرن شدن پیش می‌رود. در عصر پسامدرن شما نمی‌توانید تولید کنید و منتظر باشید مشتری به سراغ شما بیاید. بلکه مشتری باید سریع و به موقع آنچه که خودش می‌خواهد باید داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک پژوهش‌گر و کارشناس بنادر و دریانوردی گفت: در حالی که همه کشورهای منطقه مشغول ایجاد مسیرهای جدید هستند، ما به روش فعلی در حال از دست دادن نقش‌ خود در حمل‌ونقل هستیم.

 مصطفی ملکی در گفتگو با تین نیوز با اشاره به تلاش‌های چین برای توسعه مسیرهای حمل‌ونقلی گفت: دیروز مطلبی را می‌خواندم مبنی بر اینکه چینی‌ها می‌خواهند از چین تا لندن را در مدت ۲ روز با قطار طی کنند. با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت. در حقیقت می‌خواهند در مدت ۲ روز از چین به اروپا برسند. این اتفاق چگونه دارد می‌افتد؟

او تاکید کرد: دنیا به سمت پسامدرن شدن پیش می‌رود. در عصر پسامدرن شما نمی‌توانید تولید کنید و منتظر باشید مشتری به سراغ شما بیاید. بلکه مشتری باید سریع و به موقع آنچه که خودش می‌خواهد باید داشته باشد. در واقع آنچه او می‌خواهد باید تولید شود. هرچه سریع‌تر عمل کنید، سریع‌تر بازار را در دست می‌گیرید. چین به دلیل اینکه تولیدکننده است می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند.

ملکی تصریح کرد: در مقابل ما در ایران چون تولید و صادرات نداریم به فکر حمل‌ونقل هم نیستیم. اینجاست که ما از دنیا عقب می‌مانیم. آنها کار می‌کنند و پیش می‌روند و ما مدام عقب می‌افتیم. آن‌ها می‌خواهند به سرعت تولیدشان را به مقصد برسانند و ما چون نه تولید داریم و نه بخش خصوصی در کشور فعال است بعد از همه می‌فهمیم که چه اتفاقی دارد می‌افتد.

این کارشناس حوزه دریایی نسبت به پیامدهای وضعیت فعلی هشدار داد و تاکید کرد: واقعیت این است که اگر چین چنین کاری را رقم بزند به این معناست که حمل‌ونقل دریایی ابرقدرت بودن خود را از دست خواهد داد. این به معنای پایان دوره دریاست. همین دیروز در خبرها آمده بوده که عملکرد دریا در حوزه حمل‌ونقل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

Share