معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان خبرداد:

اختصاص حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات با بهره پنج درصد برای کشاورزان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان بابیان اینکه دولت امسال از محل صندوق توسعه با مشارکت بانک‌ها یک اتفاق بی‌نظیر برای روستائیان رقم زد گفت: دولت تدبیر و امید حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه و اعتبارات بانک‌ها با بهره پنج درصد با یک سال تنفس برای کشاورزان در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حجت شعبانپور بابیان اینکه دولت تدبیر دو راهبرد اساسی برای روستاها داشته است اظهار کرد: راهبرد اول تأمین خدمات زیر بنایی بود که یک رکن است و نمی‌تواند جدا از توسعه روستایی باشد و راهبرد دوم ایجاد اشتغال پایدار در روستاها بوده و توانمندسازی جامعه روستایی و ایجاد عدالت اجتماعی بین شهرنشین‌ها و روستایان است.

وی بیان کرد: درراهبرد اول در این چهار سال اتفاقات خوبی درراه، گاز، آب روستایی و برق اتفاق افتاد که در گزارش‌های خود آورده‌ایم و درراهبرد دوم ما الآن ۳۷ درصد جمعیت ما روستایی هستند و مابقی به شهر آمده‌اند که دلیل آن کاهش درآمد مردم و عدم اشتغال است که ناچار به مهاجرت شده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان افزود: چهار بانک به کمک ما آمده‌اند و معاون توسعه روستایی در تسهیلات بانکی در پروژه توانمندسازی روستا کمک کردند و در سال ۹۵ حدود ۴۰ میلیارد تومان به ما اعتبار دادند که اشتغال را در کنار کار کشاورزی ایجاد کنیم زیرا سرانه زمین برای هر گیلانی یک‌میلیون تومان است که قطعاً با این درآمد نمی‌توانند زندگی راحتی داشته باشند.

وی افزود: و ما هم در استانداری به این نتیجه رسیدیم که نباید دست رو دست بگذاریم که روستایی برای ما تولید کند و ما در شهر مصرف کنیم و تصمیم گرفتیم که اشتغال را در روستا رونق دهیم.

شعبانپور بابیان اینکه از ظرفیت‌های خوب روستا به دلیل تفاوت‌های معنادار بین شهر و روستا نمی‌توانیم استفاده کنیم گفت: گیلان که در بهترین شرایط جغرافیای قرار دارد نمی‌تواند استفاده کند چه برسد به سایر استان‌ها که وضع آن‌ها هم مشخص است.

وی افزود: دولت امسال از محل صندوق توسعه با مشارکت بانک‌ها یک اتفاق بی‌نظیر برای روستائیان رقم زد و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه و اعتبارات بانک‌ها با بهره پنج درصد با یک سال تنفس برای کشاورزان در نظر گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان بیان کرد: باید همه دستگاه‌های اجرایی در مسئله روستاها در کنار هم باشیم تا سود و اعتبار بیشتری برای روستائیان اختصاص پیدا کند و مشکلات آن‌ها را حل کنیم.

وی افزود: برای ایجاد اشتغال و توانمندی روستائیان بحث گردشگری خیلی مهم است و می‌تواند روستا را از این بحران خارج کند.

شعبانپور با اشاره به آسیب‌پذیری روستاها افزود: مناطق گردشگری بی‌شماری در استان داریم و توانستیم روستاها را تا حدودی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز محافظت کنیم.

وی افزود: قابلیت زیادی در استان داریم اما به هر سمتی می‌رویم محدودیت‌های فراوانی داریم اما به همه‌کسانی که می‌توانند شغل ایجاد کنند اعلام می‌کنیم که این آمادگی راداریم که طرح آن‌ها را بپذیریم و آن‌ها طرح خود را به استانداری بیاورند و ما کارهای فرایند قانونی را در کوتاه‌ترین فرصت انجام می‌دهیم.

Share