سیدنژاد خبر داد:

آمار تکان‌دهنده تولید زباله در روستاهای گیلان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: روزانه ۶۰۰ تن زباله در روستاهای گیلان تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، مازیار سیدنژاد با بیان اینکه سرانه تولید روستایی هر نفر در گیلان روزانه ۶۵۰گرم است، گفت: با توجه جمعیت ۹۳۰هزار نفری روستاهای گیلان به طور میانگین در مجموع روزانه ۶۰۰تن زباله در روستاهای گیلان تولید می‌شود.

وی افزود: برای جمع آوری روستاهها روشهای مختلفی اجرا می‌شود و برای روستاهای کم جمعیت به طور معمول یک روز در هفته جمع‌ آوری زباله‌ها انجام می‌شود و در روستاهای با جمعیت بیشتر جمع‌آوری پسماندها در دفعات بیشتری در هفته صورت می‌گیرد.

سیدنژاد ادامه‌داد: برای مدیریت پسماند روستایی اقدامات خوبی به صورت مقطعی و پایلوت در روستاهای استان انجام شد، اما به دلیل عدم استمرار و عدم پایش نظارت لازم نتایج مطلوب بدست نیامد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به وجود ۷۵۰دهیاری در ۲هزار و ۵۰۰روستای استان خاطرنشان‌کرد: برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای بهره‌گیری لازم از ظرفیتها انجام شده است و راهبرد اصلی ما در این برنامه‌ریزی‌ها توسعه تفکیک زباله از مبداء است.

وی با بیان اینکه عدم خروج زباله‌تر از روستاها و اجرای کمپوست خانگی به عنوان یک راه حل پایدار در نظر گرفته شده است، از آموزش دهیاران، مردم روستا، معلمین روستاها و … به کمک سازمان‌های مردم نهاد خبرداد و گفت: توانسته‌ایم حلقه‌های مدیریت پسماند محلی را در برخی از روستاها تشکیل دهیم.

سیدنژاد تاکید کرد: همکاری و پیگیری بخشداری‌‌ها، فرمانداری‌ها و مشارکت روستاییان کلید اصلی حل مشکلات پسماند برای رسیدن به نقطه مطلوب مدیریت پسماند روستایی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان افزود: فرایند مدیریت پسماند روستایی با تغییرات دهیاران و  دیگر مسئولین روستایی نباید دچار تزلزل شود.

Share