به روایت مدیرکل محیط زیست

آمار تکان‌دهنده تخریب محیط زیست گیلان در سالجاری

مدیرکل حفاظت حفاظت زیست گیلان از برداشت شن و ماسه از بیش از ۹هزار از رودخانه‌های استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از برداشت شن و ماسه از بیش از ۹هزار از رودخانه‌های استان خبر داد.

دکتر قربانعلی محمدپور گفت: یگان حفاظت محیط زیست گیلان در شش ماه اول سال ۹۶ کشفیات متنوعی را به ثبت رساند.

وی افزود:در این مدت ۳۹مورد برداشت شن‌ و‌ ماسه به میزان حجم ۹هزار و ۶۹۱ مترمکعب صورت گرفته است.

وی از تغییرکاربری اراضی ارزشمند استان به میزان ۲.۵ هکتار خبر داد و ادامه داد: یک مورد گودبرداری در داخل استخر قدیمی جهت استحصال و تامین آب شرب شالیزار نیز به میزان ۸ هزار و ۴۰۰ مترمربع از دیگر تخلفات زیست محیطی در سالجاری بوده است.

محمدپور یکی دیگر از اقدامات مخرب رخ داده در محیط زیست استان را  قطع درختان کاج به میزان یکصد و یک هزار اصله اعلام کرد و گفت: یک مورد تخریب محیط زیست به میزان ۱۵هزار مترمربع، یک مورد تخریب جاده و از بین بردن گونه‌های گیاهی به میزان  ۱۲۰۰ مترمربع و یک مورد برداشت شن و انتقال ماسه دریا به میزان یک هزار و ۸۰ حجم مترمکعب از دیگر اقدامات نارحت‌کننده در محیط زیست گیلان از سوی متخلفین بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان یک مورد قطع درختان توسکا و ۲ مورد تخریب و باریک کردن بستر رودخانه شنبه بازار انزلی و ساخت و ساز غیرمجاز را از دیگر تخریبات انجام شده زیست محیطی در سالجاری عنوان کرد.

وی شکار غیرمجاز پرندگان و پستانداران را از دیگر تخلفات انجام شده از سوی شکارچیان غیرمجاز دانست و گفت: امسال ۳مورد شکار گراز، مرال و پلنگ رخ داد و ۲۸مورد شکار پرندگان مهاجر نیز شکار شده‌اند که شامل پرندگانی شامل کبک، پرستوی دریایی، کبوتر،باکلان و خوتکا بوده است.

محمدپور گفت: صید غیرمجاز ماهیان نیز از دیگر مشکلات مهم زیست محیطی استان است که امسال بیش از ۲هزار و ۵۶۹مورد اتفاق افتاده است که شامل صید ماهیان کولی، کپور، اردک ماهی، ماهی آزاد، ماهی سفید، سوف، کفال و کلمه است.

Share