از عدم برقراری ارتباط تا داشتن انتظارات غیرواقعی

۲۵ ویژگی مشترک بدترین مدیران دنیا را بخوانید

همه‌ی ما در ذهن‌مان مدیر یا رئیسی داریم که در صدر فهرست بدترین مدیران دنیا قرار می‌گیرد، اما چه چیزی باعث شده است این ذهنیتِ بد درباره‌ی آنها در ذهن ما به‌وجود بیاید؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تا حالا به این فکر کرده‌اید که مدیران مختلفی که با آنها کار کرده‌اید، چه ویژگی‌های مثبت و منفی مشترکی دارند؟ نتایج تحقیقی که به‌تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد برخی ویژگی‌های مشترک در تمام مدیران بد دنیا وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. با ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.

همه‌ی ما در ذهن‌مان مدیر یا رئیسی داریم که در صدر فهرست بدترین مدیران دنیا قرار می‌گیرد، اما چه چیزی باعث شده است این ذهنیتِ بد درباره‌ی آنها در ذهن ما به‌وجود بیاید؟ جالب است بدانید ویژگی‌های شخصیتیِ خاصی وجود دارند که در تمام مدیرانِ بد دیده می‌شوند. یکی از این ویژگی‌ها این است که آنها هرگز خود را مدیر بدی نمی‌دانند، بلکه تصور می‌کنند همواره کارهای خود را به‌خوبی انجام می‌دهند و مدیر خوبی به‌شمار می‌روند. به شما توصیه می‌کنیم ادامه‌ی مطلب را واقع‌بینانه بخوانید و اگر ویژگی‌های مدیران بد را در خود شناسایی کردید، آن را اصلاح کنید.

۱. ارتباط برقرار نمی‌کنند

یکی از موارد بسیار بدی که ممکن است در محیط کار وجود داشته باشد، این است که رئیس، ارتباط خوبی با کارمندان برقرار نکند. اگر چنین ویژگی‌ای در شما وجود دارد، باید آن را ترک کنید و تاحدامکان با کارمندان خود صادقانه‌تر و بازتر رفتار کنید.

۲. دچار خودشیفتگی‌ هستند
این یکی از خصوصیات وحشتناک مدیران بد است. افرادی با این تیپ شخصیتی، تمام فکرشان این است که اثر کار دیگران بر خود را بسنجند یا همواره به این فکر کنند که موفقیت یا شکست دیگران چه تأثیری روی آنها دارد. اما به‌خاطر داشته باشید در کار تیمی، هیچ خودبینی‌ای وجود ندارد و این قانون برای مدیران نیز صدق می‌کند.

۳. وسواس بیش‌ازحد به‌خرج می‌دهند
برخی مدیران تمایل دارند جزئی‌ترین کار کارمندان خود را نیز کنترل کنند. اگر نمی‌توانید به‌اندازه‌ی‌کافی به تیم خود استقلال عمل بدهید، پس بهتر است اصلا تیم تشکیل ندهید.

۴. بین کارمندان تفاوت قائل می‌شوند
شاید به‌عنوان مدیر یک مجموعه با برخی کارمندان خود روابط بهتر و صمیمی‌تری داشته باشید، اما باید این صمیمیت و توجهِ بیش‌ازحد به آنها منحصر به خارج محیط کار باشد، چراکه لازم است در فضای داخلی محیط کار با همه به‌مساوات رفتار کنید.

۵. از کارمندان‌شان انتظاراتی نامشخص دارند
اگر مدیری نداند که از کارمندش چه می‌خواهد، کارمندان او چطور می‌توانند انتظارات او را برآورده کنند؟

۶. از ترس به‌عنوان عاملی انگیزشی استفاده می‌کنند

اگر هدف شما از مدیریت، این است که از عامل ترس برای حرکت تیم به جلو استفاده کنید و کارمندان از شما بترسند، باید بگوییم که راه را اشتباه می‌روید، چراکه استفاده از این حربه برای پیشبرد کار تیمی، نه اخلاقی است و نه صحیح.

۷. زود عصبانی می‌شوند
اینکه افراد در شرایط خاصی بی‌حوصله یا ناراحت می‌شوند، طبیعی است، اما مورد غیرطبیعی این است که بی‌جهت از تن صدای بلند خود برای بروز ناراحتی‌شان در محیط کار استفاده کنند.

۸. قادر به تصمیم‌گیری نیستند

به‌عنوان رهبر تیم، یکی از وظایف اصلی شما این است که در شرایط سخت بتوانید تصمیمات مهم بگیرید. اگر مدیری نتواند حتی برای ناهار تصمیمی بگیرد، بهتر است این حرفه را رها کند و دیگر به مدیریت فکر هم نکند.

۹. در موفقیت‌هایی که نقش چندانی در آن نداشته‌اند، سهم بزرگی برای خود قائل می‌شوند
حتما تا حالا مواردی پیش آمده است که کاری را شما انجام داده‌ باشید، اما رئیس‌تان آن را به‌نام خود ثبت کرده باشد. این کار حس خوبی در کارمندان به‌وجود نمی‌آورد. این کار را هرگز نباید تکرار کرد.

۱۰. تیم را به‌خاطر ناکامی‌ها سرزنش می‌کند
این مورد دقیقا نقطه‌ی مقابل مدیرانی است که به‌خاطر عملکرد خوب تیم، به آنها پاداش می‌دهند. مدیران سرزنشگر، در ناکامی‌ها همه را مقصر می‌دانند جز خودشان.

۱۱. از چاپلوسی خوش‌شان می‌آید
افرادی که چاپلوسی می‌کنند، تمام وقت خود را صرف این کار می‌کنند تا بلکه نزد مدیر، خوب جلوه کنند. دلیلش این است که آنها می‌دانند رئیس از تعریف و تملق خوشش می‌آید. مدیر خوب، علایق کارمندان به خود را در قلب خود لمس می‌کند و نه از طریق زبان.

۱۲. هرگز عذرخواهی نمی‌کنند یا مسئولیت اشتباهات را نمی‌پذیرند
مدیر خوب، مسئولیت خطای خود را همواره می‌پذیرد، ولی مدیر وحشتناک، هرگز زیر بار چنین کاری نمی‌رود.

۱۳. در برابر تغییر مقاومت می‌کنند
مدیرانی که هرگز در برابر تغییرات روی خوش نشان نمی‌دهند، با تفکرات بسته‌ی خود باعث شکست تیم می‌شوند.

۱۴. کارمندان را درک نمی‌کنند
شاید مواقعی پیش آمده باشد که رئیس شما بدون توجه به دستاوردهای شما حتی یک تشکر خشک‌وخالی هم از شما نکرده‌ باشد. این مسئله برای کار گروهی سم است، چراکه باعث تضعیف روحیه‌‌ی افراد می‌شود.

۱۵. در ایجاد انگیزه در تیم ناتوان‌اند
این سبک از مدیران در پی استفاده‌ی بهینه و بازدهی حداکثری از کارکنان خود نیستند.

۱۶. وقتی کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، از دسترس خارج می‌شوند
این دسته از مدیران اغلب در کافه‌های اطراف دفتر مشغول چای‌خوردن‌اند و از بیرون به مدیریت کارمندان می‌پردازند. وقتی به حضور این مدیران برای انجام کارهای مختلف نیاز است، به‌طور مرموزی غیب می‌شوند.

۱۷. با بروز مشکلات، از دسترس خارج می‌شوند
ویژگی شخصیتی این دسته از افراد، این است که همواره می‌گویند نمی‌خواهند درمورد مشکل چیزی بشنوند؛ چیزی که می‌خواهند یشنوند، راه‌حل است و بس. این مدیران وقتی کارمندان‌شان با مشکل روبه‌رو می‌شوند، در دسترس نیستند که مشکل را حل کنند.

۱۸. دید محدودی دارند
وقتی مدیری دید محدودی داشته باشد، تیم هم، مسیر درستی را پیش نمی‌گیرد و این موضوع ممکن است اعضای تیم را خسته کند.

۱۹. به چیزی که می‌گویند، اعتقادی ندارند
برخی مدیران در حضور شما از شما تعریف می‌کنند، اما در قلب‌شان نظر دیگری درباره‌ی شما دارند. هرگز نمی‌توانید به این مدیران اعتماد کنید.

۲۰. انتظارات غیرواقعی دارند
اینکه از کارمندان انتظارات مشخصی داشته باشیم، خیلی خوب است، اما انتظارات غیرواقعی و دست‌نیافتنی صرفا کارمندان را مأیوس می‌کند. مدیرِ خوب، فرق بین انتظارات مطلوب و انتظارات شدنی را می‌داند.

۲۱. تنها روی کار تمرکز می‌کنند
این مدیران مفهوم تعادل بین کار و زندگی را درست متوجه نشده‌اند. آنها تنها کار پای لپ‌تاپ را بلدند و خارج از محیط کار هیچ ارتباط خاصی با کارمندان خود ندارند.

۲۲. به کم‌کاری اعضای تیم اهمیت نمی‌دهند
به‌جرئت می‌توان گفت مدیرانی که کم‌کاری در تیم را با میانجیگری نادیده می‌گیرند، در زمره‌ی بدترین مدیران جهان قرار دارند. اگر یکی از اعضای تیم با کم‌کاری خود باعث شود بقیه‌ی تیم فشار بیشتری تحمل کنند، به‌وضوح مشخص است که این موضوع باعث ایجاد نفرت در روحیه‌ی اعضای تیم نسبت‌به آن فرد می‌شود [و مدیر نباید اجازه‌ی چنین اتفاقی را بدهد].

۲۳. دو‌به‌هم‌زن‌اند
افرادی که همواره در گروه‌ها و تیم‌های کاری مشغول راه‌انداختن دعوا بین دیگران‌اند، به‌درد مدیریت نمی‌خورند، چراکه کارشان دوبه‌هم‌زنی است و از آن لذت می‌برند. چنین افرادی نمی‌توانند مدیران شایسته‌ای باشند.

۲۴. همواره به کارمندان‌شان پوزخند می‌زنند

وای به حال کارمندانی که با نظر مدیران خود هم‌عقیده نباشند. مدیران بد در این مواقع کارمندان را بابت موارد جزئی هم جریمه می‌کنند.

۲۵. کارمندان را تحقیر و تمسخر می‌کنند
مدیران بد عمدتا در جمع، کارمندان خود را تحقیر می‌کنند و آن را با این عنوان توجیه می‌کنند که تحقیر کارمندان در جمع، شگردی انگیزشی است.

Share