اخطاریه شماره 13 هواشناسی گیلان

کاهش دما، بارندگی و وزش باد | احتمال رانش و لغزش در مناطق کوهستانی

از پنجشنبه عصروشب با تقویت توده هوای ناپایدار، شرایط برای کاهش محسوس دما (۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس)، بارندگی و وزش باد (بعضی نقاط شدید/خیلی شدید)، رعد و برق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ مناسب می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در اخطاریه شماره ۱۳ هواشناسی گیلان کاهش دما، بارندگی و وزش باد (شدید/خیلی شدید) پیش بینی شده است.

در این اخطاریه آمده است: طی پنجشنبه عصر و شب تا جمعه* نقشـه های هواشناسی نشان دهنده تقویت هوای گرم طی فردا صبح در منطقه می باشد.

بنابراین برای پنجشنبه(صبح تا ظهر) افزایش محسوس دما (بیشینه دما در نواحی جلگه ای ۳۳ تا ۳۸ درجه سلسیوس، برای دامنه های جنوبی استان بین ۳۸ تا ۴۲ درجه سلسیوس)، وزش باد گرم(در بعضی نقاط شدید) پیش بینی می شود.

بتدریج از پنجشنبه عصروشب با تقویت توده هوای ناپایدار، شرایط برای کاهش محسوس دما (۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس)، بارندگی و وزش باد (بعضی نقاط شدید/خیلی شدید)، رعد و برق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ مناسب می باشد.

شایان ذکر است این توده هوا به تدریج طی جمعه عصروشب تضعیف خواهد شد. طی پنجشنبه عصروشب و جمعه، بارندگی و وزش باد در بعضی نقاط(به ویژه مرکز و شرق استان) شدید/خیلی شدید بر این اساس:  بخش های مختلف کشاورزی با توجه به تغییرات شدید دما، افزایش سرعت وزش باد و بارندگی شدید، اقدامات لازم را جهت کاهش خسارات به عمل آورند. با توجه به پیش بینی بارش سنگین، احتمال رانش و لغزش در مناطق کوهستانی و دامنه ها دور از انتظار نیست.

به مسافران توصیه می شود از استقرار در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها جدا خودداری نمایند. آبگرفتگی و بالا آمدن آب رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها پیش بینی می شود.  دریا مواج و طوفانی پیش بینی می شود. همچنین بخش های مختلف اجرایی استان نظیر مدیریت بحران، مدیریت منابع آب و برق، مدیریت منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، سازمان راهداری، سازمان بنادر و دریانوردی، مدیریت حمل و نقل، پلیس راه و راهور و شهرداری ها و … با توجه به اخطاریه صادره تمهیدات لازم را به عمل آورند و توصیه های کارشناسی خود را صادر نمایند.

شایان ذکر است هرگونه تغییر در نقشه های هواشناسی اطلاع رسانی خواهد شد.

Share