در همایش «نقش نیروگاه‌های زباله‌سوز در مدیریت پسماندهای شهری» عنوان شد

چرا مجوزهای لازم برای احداث کارخانه‌ی زباله‌سوز رشت صادر نمی‌شود؟

عاقل منش گفت: ابتدا می‌گفتند مشکل ساخت این کارخانه‌ی زباله‌سوز مشکل تهیه‌ی زمین است؛ خب الحمدلله که مشکل زمین نداریم حالا چرا مجوزهای لازم صادر نمی‌شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح روز دوشنبه ۲۸ شهریور ماه امسال علیرضا حاجی‌پور در نشست علمی تخصصی «نقش نیروگاه‌های زباله‌سوز در مدیریت پسماندهای شهری» ساخت نیروگاه‌ زباله‌‌سوز رشت را یکی از شش استراژی مهم سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت عنوان کرد و بر پیگیری جدی این سازمان برای تحقق و اجرای آنان تاکید نمود.

علیرضا حاجی‌پور با خیرمقدم گویی به پروفسور لیو و همه‌ی حاضران در این نشست شش برنامه‌ی مهم استراتژی این سازمان را برشمرد و گفت: آموزش و فرهنگسازی، که در ادارات، مدارس و دستگاههای اجرایی انجام می‌شود، افزایش ظرفیت کارخانه‌ی کود آلی و اورهال نمودن سیستم آن، احداث نیروگاه زباله‌سوز، بهسازی وضع موجود مرکز دفن زباله‌ی سراوان، احداث تصفیه‌خانه‌که در قراردادی  با شرکت لوله‌های بتنی انجام می‌شود و احداث سلول جدید مهندسی و بهداشتی در محل دفن سراوان در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار از جمله‌ی این استراتژیها است.

 رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با اشاره به اینکه پروژه‌ی ساخت نیروگاه زباله‌سوز چندین سال میشد که مسکوت  مانده بود از عزم جدی این سازمان برای اجرایی کردن آن خبر داد و گفت: احداث زباله‌سوز راه حل مناسبی برای حل معضل زباله‌ها در استان است و خوشبخانه در برنامه‌ی پنجم و ششم هم توجهی ویژه به مدیریت زباله‌ها در شمال کشور شده و شرکت تی‌تی اس یک زباله‌سوز در تهران  ساخته و دو زباله‌سوز هم در شهرهای نوشهر و ساری را در دست اجرا دارد.

  وی با اشاره به اینکه امیدواریم امروز از بیانات پروفسور لیو بهره‌ی لازم را در زمینه‌ی چگونگی کار سیستم زباله سوزی گازی ببریم گفت: اگر کار مدیریت پسماندها درست صورت گیرد یکی از بزرگترین مشکلات شهرمان برطرف خواهد شد و این کار تعامل و همکاری همگان را طلب می‌کند.

   در این نشست تخصصی که با حضور اعضای تشکلهای‌ زیست‌محیطی، سازمانهای مردم نهاد، مسوولان و مدیران شهری و نمایندگان شرکت تی‌تی اس برگزار شد، در زمینه‌های مختلف کارکرد زباله‌سوزها با توضیحات سخنرانان همراه بود.

مهندس جواد نصیری؛ کارشناس ارشد مدیریت پسماندها: ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ زباله‌سوز رشت هفت مگا وات خواهد بود

   یکی از سخنران علمی همایش مهندس جواد نصیری کارشناس ارشد مدیریت پسماند بود که سخنان خود را با  بیان مطالبی در باره‌ی مدیریت یکپارچه‌ی پسماندها آغاز کرد و وضعیت تولید پسماندها و انرژی در ایران و جهان را بررسی نمود.

 وی گفت: در زمینه‌ی تولید انرژی از زباله برای تعیین نوع فناوری چند شاخص را باید لحاظ کنیم از جمله: کیفیت پسماند و تغییرات آن، کمیت پسماند و تغییرات آن، نوع فناوری و الزامات آن، رطوبت پسماندها، مشخصات  اصلی، وضعیت کنونی، وضعیت فناوری و

   مهندس نصیری با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ هزار مگاوات زباله‌سوز در جهان نصب شده است گفت: هم‌اکنون ۵۱ کشور جهان از این فناوری بهره می‌برند.

   وی با اشاره به اینکه شیوه‌ی تولید کمپوست از زباله در جهان منسوخ شده است، تاکید کرد: همچنان بازیافت بالاترین سیر انرژی را در جهان به خود اختصاص داده است.

   سخنران این همایش علمی تخصصی در ادامه گفت: در آسیا ۱۰۳ میلیون تن زباله در ۱۰ کشور آسیایی در ۹۸۹ واحد زباله‌سوز تبدیل به انرژی می‌شوند گفت: هم‌اکنون فناوری زباله‌سوز در جهان به طور سریع در حال پیشرفت است.

   وی با اشاره به تولید ۴۹ هزار تن زباله‌ی شهری و روستایی در کشور گفت: هفت کلانشهر کشور روزانه ۱۵ هزار و ۴۲۲ تن زباله تولید می‌کنند و ما تنها سه مگاوات زباله‌سوز در تهران، دو مگاوات دایجستر، یک مگاوات در لندفیل شیراز، خهفت مگاوات در ساری و نوشهر که در دست اجرا است و هفت مگاوات در رشت که در دست برنامه است داریم.

   مهندس نصیری در پایان سخنان خود با نمایش اسلایدهایی وضعیت سیستم زباله‌سوزی که قرار است در رشت احداث شود و شیوه‌ی فعالیت این سیستم را برای حاضران توضیح داد و گفت: پاورپوینتی که تهیه شده می‌تواند در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

 

مجمع نمایندگان استان و استاندار گیلان باید روی قضیه‌ی مدیریت پسماندها حساس تر باشند

   محمدحسن عاقل‌منش عضو فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به بازدید اخیر خود از تالاب انزلی و اینکه حال این تالاب بین‌المللی به هیچوجه خوب نیست گفت: احساس می‌کنم ما این مواهب الهی که در اختیارمان است را خوب حفاظت نکرده‌ایم و جوابی برای نسلهای آینده نخواهیم نداشت.

   وی با بیان اینکه چندین و چند سال است زباله‌ها در سراوان روی هم دپو می‌شود، تاکید کرد بایستی فکری

اساسی شود و مشکل اساسی ما در این زمینه اجرای یک برنامه‌ی اصولی است. چرا هماهنگیهای لازم در این زمینه انجام نمی‌شود؟ مشکل کجاست؟ اگر همه‌ی ما مشکل را می‌دانیم پس چرا راه‌حل اصولی را اجرایی نمی‌کنیم؟

   این عضو شورای شهر رشت با اشاره به اینکه مساله‌ی زباله‌ها در سه استان شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان» به نقطه‌ی حساس رسیده است، گفت: آلودگیهایی که از دفن غیراصولی زباله‌ها به گیلان رسیده خیلی خطرناک است. آلودگیهای زیست‌محیطی بزرگترین خطر برای سلامت انسانها است و به همین دلیل باید فکری برای این مساله بشود.

   وی ادامه داد: ابتدا می‌گفتند مشکل ساخت این کارخانه‌ی زباله‌سوز مشکل تهیه‌ی زمین است؛ خب الحمدلله که مشکل زمین نداریم حالا چرا مجوزهای لازم صادر نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد بایستی به کارهای اجرایی در این زمینه سرعت داد و مشکل اصلی که تامین اعتبار لازم نیز هست رفع شود.

   عاقل منش با اشاره به اینکه برآورد اعتباری اجرای این پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان است گفت: ۴۰ درصد از این مبلغ آورده‌ی شرکت چینی است که طرف قرارداد است و ۶۰ درصد بقیه را نیز باید ما تهیه کنیم و مجمع نمایندگان استان گیلان و استاندار محترم به نظر می‌رسد باید در این زمینه با جدیت وارد عمل شوند تا این زباله‌سوز ساخته شود و آلودگیهای زیست‌محیطی و بهداشتی منطقه کاهش یابد.

   وی ادامه داد: پس از اجرای پروژه زیباسازی و طراحی فضای سبز و ایجاد منطقه‌یی چشم‌نواز هم پس از رفع آلودگیها باید در دستور کار باشد.

   عاقل‌منش در پایان با این دعا که امیدواریم با مجموعه‌ی فعالیتهایی که صورت می‌گیرد بتوانیم شهری سالم و زیبا داشته باشیم، برای رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری در اجرای این پروژه آروزی موفقیت نمود و یاد و خاطره‌ی مهندس دوستدار را به عنوان یکی از مدیران عامل خدوم این سازمان گرامی داشت.

این سیستم مطابق به روزترین استانداردها عمل خواهد کرد

   سپس پروفسور لیو رئیس شرکت سرمایه‌گذار چینی که مترجم وی سخنانش را برای حاضران ترجمه می‌کرد در سخنانی گفت: بسیار خوشحال هستم که در شهر رشت و در خدمت شما بزرگوارن پروژه‌ی ساخت زباله‌سوز را تشریح و تبیین می‌کنم.

   وی با اشاره به اینکه سیستمی که برای رشت در نظر گرفته شده است زباله‌سوز کار ساز است  گفت: یکی از ویژگیهای آن این است که مقدار کمی گاز سمی ناکس تولید می‌کند و این سیستم با بررسیهای که انجام شده از سیستمهای مشابه‌ی اروپایی از نظر استاندارد بهتر جواب داده است.

   پروفسور لیو با اشاره به اینکه با اجرای این سیستم هزینه‌ی سرمایه‌گذاری در قسمت زباله‌سوز کم می‌شود، گفت: دولت هم در این زمینه نیاز به انجام هزینه‌یی کمتر نسبت به سیستمهای مشابه خواهد داشت.

   وی سپس به فرآیند تبدیل زباله به انرژی و گاز و عبور زباله از بخشهای مختلف این سیستم اشاره نمود و خاطر نشان کرد: در نهایت پس از فعل و انفعالاتی که در مسیر عبور زباله‌ها از این سیستم زباله‌سوز صورت می‌گیرد، برق تولید می‌شود و از خاکستر این سیستم هم می‌شود در ساخت بلوکهای ساختمانی استفاده کرد.

   پرفوسور لیو با پاورپوینتی که تهیه کرده بود در هر بخش مراحل تبدیل زباله را به مواد دیگر تشریح نمود و بر عملکرد مثبت سیستمی که قرار است در رشت ساخته شود صحه گذاشت و گفت: این سیستم مطابق به روزترین استانداردها عمل خواهد کرد و به شما قول می‌دهم می‌توانید تاثیرات مثبت آن را در کاهش آلودگیها و حفاظت از محیط زیست پس از اجرا به خوبی احساس کنید.

 

زباله‌سوز رشت خیلی  شبیه به زباله‌سوز تهران خواهد بود

   دیگر سخنران این نشست علمی تخصصی مهندس مهرداد حشمتی بود که به تشریح ویژگیهای نیروگاه زباله‌سوز تهران و مقایسه‌ی آن با آنچه در رشت ساخته میشود پرداخت.

   مدیر نیروگاه زباله‌سوز تهران گفت: نوع بهره‌برداری از نیروگاه تهران به گونه‌یی است که این سیستم بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی را حل کرده است.

   وی با اشاره به اینکه فناوری زباله‌سوزها بیش از ۱۵۰ سال است که مورد استفاده قرار گرفته گفت: در طول این ۱۵۰ سال سیتمهای زباله‌سوز روز به روز تکمیلتر شده و آلان به خوبی دریافته‌ایم که این سیستمها هیچ ضرر و زیانی برای بشر و محیط زیست آن ندارند و زباله‌سوزها فقط خاکستر، شیرابه و گازهای خروجی دارند که برای آنها نیز برنامه‌ریزی شده است.

   مهندس حشتمی با بیان اینکه زباله‌سوز رشت خیلی شبیه به زباله‌سوز تهران خواهد بود گفت: ویژگی زباله‌سوز رشت این است که از سیستم تهران هم تکمیلتر و پیشرفته تر است و در مجموع با شرایط آب و هوایی گیلان سازگارتر خواهد شد.

   وی به تولید شیرابه‌ی این سیستم اشاره کرد و  خاطر نشان نمود: شیرابه‌های زباله‌سوز به طور آنلاین وارد پروسه‌یی می‌شود تا اینکه بتواند به آب قابل استفاده تبدیل شود.

   وی گفت: خروجی دیگر این سیستم خاکستر است که می‌تواند به عنوان تولید مصالح ساختمانی و یا زیرسازی آسفالت معابر و یا پوشش لندفیلها از آن استفاده کرد.

   مدیر نیروگاه زباله‌سوز تهران در ادام به خروجی دیگر این سیستم گازهای تولیدی اشاره کرد و گفت: این گازها پس از احتراق کامل و تزریق کربن اکتیو به خروجی می‌رسند

   مهندس حشتمی در پایان ساخت نیروگاه زباله‌سوز را حرکتی موثر برای بهسازی محیط زیست و حفاظت از آن در جهت سلامتی انسانها دانست.

از برگزیدگان جشنواره‌ی «شهرمن، شهرپاک» تجلیل شد

   پایان بخش این همایش تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌ی عکاسی «شهر من؛ شهرپاک» بود که با سخنان علیرضا حاجی‌پور انجام شد.

   حاجی‌پور به عنوان رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت که با انجمن عکاسان شهر رشت این جشنواره را برگزار کرد با قدردانی از همه‌ی عزیزانی که در این مسابقه شرکت‌ کردند، تاکید نمود: تجربه‌ی خوبی بود و ما در اجرای این جشنواره کارگاه عکاسی یکروزه، تور عکاسی از نقاطی که مربوط به حوزه‌ی مدیریت پسماندها می‌شد مانند کارخانه‌ی کود آلی، لندفیل سراوان، حاشیه‌ی رودخانه‌های شهر و… برگزار کردیم و ۳۶۴ عکس به وسیله‌ی ۵۷ عکاس ارائه شد و به وسیله‌ی هیات داروان متشکل از آتنا آرش، الوند رضازاده و افشین میرزایی این آثار داوری شدند.

   وی تاکید کرد: امیدوارم با این اقدام توانسته باشیم بخشی از دغدغه‌های سازمان مدیریت پسماندها را به جامعه منتقل کرده باشیم و حرکتی در جهت افزایش مشارکتهای مردمی برای اجرای برنامه‌های این سازمان صورت گرفته باشد.

   در ادامه پس از تجلیل از هیات داوران این جشنواره برگزیدگان اول تا سوم این مسابقه در دو رشته‌ی دوربین حرفه ا‌ی و عکسهای موبایلی تجلیل شدند.

   مرتضی رفیع‌خواه، نریمان قربانی و شاهین حیدری برگزیدگان اول تا سوم بخش دوربین حرفه ای ‌بودند و همچنین عباس علیزاده شایسته‌ی تقدیر در این بخش شناخته شد و میثم همرنگ، محمدامین طرقی و عادله صفرزاده هم در بخش عکسهای موبایلی سه برگزیده‌ی اول تا سوم را تشکیل دادند که هر یک با حضور در جایگاه لوح سپاس،تندیس و جایزه‌ی خود را دریافت کردند.

   گفتنی اینکه در خلال سخنرانی شخصیتهای علمی این نشست علمی تخصصی کلیپهای مختلفی از عمکرد زباله‌سوز، برنامه‌های سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری و اقدامات در دست اجرا برای حاضران پخش شد.

 

Share