برای نخستین بار در کشور؛

پروژه معماران جوان آستارایی نامزد دریافت جایزه معماری اروپا شد

برای نخستین بار در کشور، پروژه معماران جوان آستارایی نامزد دریافت جایزه معماری اروپا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، «نیما کیوانی» مدیر استودیوی معماری کیوانی و همکاران اظهار کرد: پروژه «ساختمان تبدیل شونده» فینالیست و نامزد دریافت جایزه معماری اروپا در سال ٢٠١٧ برلین شد و این برای نخستین بار است که دو معمار ایرانی، نامزد دریافت این جایزه می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه این ساختمان اثر استودیوی مذکور می باشد، ادامه داد: معماری این پروژه را به همراهی برادر خود «سینا کیوانی» و دو معمار دیگر به نام های «هادی نورحسینی و شهرزاد شیروانی» طراحی کرده است.

وی با تأکید بر اینکه این نخستین بار می باشد که معماران ایرانی فینالیست و نامزد مسابقه معماری اروپا می شوند، افزود: آنچه که ساختمان تبدیل شونده را متمایز کرده نوع نگاه به طراحی آن است. این ساختمان که در کشور لتونی طراحی شده، بر اساس الگوهای معماری پایدار استوار است و تمامی انرژی لازم مصرفی آن با بهره گیری از انرژی‌های نو و طبیعت تأمین می شود و به یک سیستم تهیه و تصفیه پیشرفته آب مجهز است.

کیوانی در بخش دیگر سخنان خود خاطر نشان کرد: شکل گیری ایده این پروژه از خود طبیعت منطقه بوده و ما در طراحی این مجموعه علاوه بر مطالعه جامع اقلیمی و بستر به مطالعه فرهنگ و آداب و رسوم و آیین ها، پوشش گیاهی و حتی غذاها و لباس های سنتی و هر آنچه که به ما در شناخت بهتر برای ترسیم یک معماری تطبیق پذیر با آن منطقه کمک کند پرداختیم.

وی اضافه کرد : مهمترین رکن معماری این پروژه که نام گذاری آن هم بر آمده از این ایده است، تغییر شکل و الگوپذیری آن با توجه به تغییر فصول و نیاز کاربران است تا بهترین عملکرد را هم از دید تهویه طبیعی هوا و مسائل اتلاف حرارتی داشته باشد و هم بتواند با تغییر شکل کارکردها و حس فضایی متفاوتی ایجاد کند.

مدیر استودیوی معماری کیوانی و همکاران تصریح کرد: این ساختمان همانند تمامی حیوانات و گیاهان که خود را با تغییر فصول تطبیق می‌دهند و در واقع شاهد یک دگرگونی در آنها هستیم، می تواند خود را تغییر دهد و تبدیل به الگویی متفاوت در معماری شود.

وی افزود: ساختمان به صورت ۲ پوسته طراحی شده و باکس هایی که داخل آن شکل دهنده اتاق ها و فضاها هستند ، می‌توانند روی ریل به سادگی به طرفین جابه جا شوند. علاوه بر این در پوسته بیرونی هم این قابلیت دیده شده است که در فصل گرم پوسته باز شود و باکس ها بیرون بیایند و به این ترتیب از سیرکلاسیون طبیعی جهت تهویه و خنک شدن استفاده شود و این پوسته در زمستان بسته می شود.

به این ترتیب، معماران استودیوی معماری کیوانی تنها معماران ایرانی هستند که به طور هم زمان در هر دو بخش اروپا و آسیا این رویداد قاره ها به عنوان فینالیست حضور دارند.

نیما کیوانی و سینا کیوانی که متولد شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان هستند، پیش از این هم با پروژه «اُرسی خانه» و «مهر خانه» که بر گرفته از معماری ایرانی هستند، توانسته بودند جوایز مختلف بین المللی را کسب کنند.

جایزه بین المللی معماری اروپا توسط ۲A Magazineبرگزار می شود و امسال مراسم اصلی این مسابقه در شهر برلین در تاریخ ۲۰ اکتبر برگزار خواهد شد که شامل ۲ قسمت کنفرانس و مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه آثار برگزیده است.

این جایزه یک رویداد سالانه است که در دو بخش جایزه معماری اروپا و جایزه معماری آسیا با همکاری نهادهای دانشگاهی، فرهنگی و حرفه ای معتبر اروپایی ، به بازشناسی و معرفی دستاوردهای قاره اروپا در حوزه نظری و عملی معماری و شهرسازی می پردازد.

Share