محمّدی در نشست بررسی نظام نامه تدوین برنامه توسعه شهرستان:

پایه و اساس هر توسعه‌ای در گرو برنامه ریزی، نظم و مدیریت زمان است

در راستای اجرای تصمیمات جلسه مورخ ۹۶/۶/۱۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، نشست بررسی نظام‌نامه تدوین برنامه توسعه شهرستان (پیشنهاد شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان) به منظور دریافت نظران فرمانداران شهرستان‌های استان گیلان در دفتر ریاست سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در راستای اجرای تصمیمات جلسه مورخ ۹۶/۶/۱۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، نشست بررسی نظام‌نامه تدوین برنامه توسعه شهرستان (پیشنهاد شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان) به منظور دریافت نظران فرمانداران شهرستان‌های استان گیلان در دفتر ریاست سازمان برگزار شد. در این نشست رئیس سازمان در سخنانی با اشاره به احیای این سازمان در دولت تدبیر و امید گفت: در ابتدا با این مشکل روبه رو بودیم که این سازمان را به دید بودجه می‌نگریستند و کمتر به بعد برنامه‌ریزی توجه می‌شد. اما تلاش گردیده برنامه‌ریزی مقدم بر بودجه باشد. چراکه پایه و اساس هر توسعه‌ای در گرو برنامه‌ریزی، نظم و مدیریت زمان است.

کیوان محمّدی با بیان اینکه کشوری که می‌خواهد مسیر توسعه را طی کند باید وقت‌شناسی و برنامه‌ریزی را سرلوحه کار قرار داده و با جدّیت آن را دنبال کند، از اجرایی شدن برنامه ششم توسعه از سالجاری سخن گفت و افزود: ما در سال اول برنامه ششم توسعه قرار داریم. مطابق با این برنامه قرار است که طی ۵ سال آینده اتفاقات خوبی رقم بخورد و همه باید در این مسیر عزم را جزم کنیم.

وی در خصوص برگزاری جلسات برنامه توسعه شهرستان عنوان کرد: باید این نوع جلسات در فواصل زمانی کوتاه استمرار داشته باشد. فرمانداران شهرستان‌ها نیز باید در این امر جدیت بیشتری داشته باشد تا با ذهنیت و نگاه واحد بتوانیم در مسیر درست برنامه‌ریزی قدم برداریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تأکید براینکه توزیع بودجه، بر اساس برنامه‌هایی خواهد بود که شهرستان‌ها ارائه می‌دهند اظهار داشت: از هم اکنون باید برنامه سال ۹۷ در حوزه‌های مختلف مشخص شود. اگر فرمانداری‌ها در این خصوص نتوانند خود را با برنامه‌های تدوین شده هماهنگ و یا در این کار با سستی و رخوت عمل نمایند با مشکل مواجه خواهند شد.

وی در خصوص ماهیت برنامه‌ریزی در شهرستانها گفت: در جهت اجرای بهتر این برنامه‌ها باید یک مشاور علمی در رأس باشد که وظیفه هماهنگ‌کننده امور را داشته باشد. این افراد یک تیم فکری قوی شکل داده تا تفکرات واحد در استان داشته باشند.

محمّدی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرمانداران هرشهرستان را نماینده خود می‌داند افزود: فرمانداران در منطقه خود مبسوط الید هستند و حرف آخر را در شهرستان باید فرماندار آن شهرستان بزند.

وی خاطرنشان کرد: فرمانداران نظام‌نامه تدوین برنامه توسعه شهرستان (ارائه شده در این جلسه) را مطالعه و نظرات نهایی و جمع‌بندی‌شده خود را تا پایان شهریور ماه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان منعکس کنند. تلاش ما این است که این برنامه،  واقعی باشد. برای واقعی‌تر شدن این برنامه، نیاز است که فرمانداران نقش سازنده‌ و کارآمدتری داشته باشند.

در ادامه این جلسه روزبه رحمانیان، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در سخنانی به وظایف و اختیارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: این کمیته‌ معطوف به برنامه‌ریزی است ولی در عمل شاهد آنیم که به بودجه‌ریزی روی آورده است. لذا بدنه کارشناسی فرمانداری و معاونت عمرانی استانداری و دانشگاه می‌توانند با اشتراک جمعی و نگاه بلند مدت به پیشنهاد نظام‌نامه مطرح شده فکر کنند.

وی ادامه داد: چارت برنامه‌ریزی که در اختیار فرمانداران قرار می‌گیرید می‌تواند در راستای برنامه‌ریزی بهتر شهرستان کمک شایانی کند به شرطی که در این امر جدیت و مطالعه بیشتر داشته باشند.

گفتنی است در این جلسه محمّدرضا فرمند رئیس گروه برنامه‌ریزی، آمایش و بهره‌وری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به بیان نظام‌نامه پیشنهادی تدوین برنامه توسعه شهرستان پرداخت.

فرمانداران و معاونین فرماندار شهرستان‌های حاضر در جلسه نیز پیشنهادات و نقطه‌نظرات خود را در خصوص مطالب ارائه شده بیان کردند. فرصت زمانی بیشتر، در نظر گرفتن شاخص‌های دیگر در کنار شاخص محرومیت و جمعیت، مشارکت و نگاه علمی‌تر دانشگاه، تداوم جلسات در زمان‌های کوتاه و برنامه‌های عملگرا به جای تئوری‌گرا از جمله پیشنهادات فرمانداران در این جلسه بود.

Share