دبیر اجرایی جشنواره گاو بومی گیلان:

ویلاسازی، جمعیت گاو بومی گیلان را نابود می‌کند

دبیر اجرایی جشنواره گاو بومی گیلان گفت:با توسعه ویلاسازی جمعیت گونه‌‌های ارزشمند گاو بومی گیلان رو به نابودی می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، حسین حسینی مقدم با بیان اینکه برای برگزاری چگونگی جشنواره گاو بومی گیلان دو سال تحقیقات کارشناسی انجام شده است، گفت: بر اساس آمارهای اخذشده ۳۰۰هزار راس گاو بومی در گیلان وجود دارد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد، تعداد گاوهای بومی اعلام شده کمتر از ۳۰۰هزار راس باشد، اضافه‌ کرد: احتمال می‌رود برخی از گاوهای دورگه به دلیل شباهت زیادشان با گاوهای بومی جزء جمعیت گاوهای بومی گیلان حساب شده باشند.

حسینی مقدم خاطر نشان کرد: کاهش جمعیت گاو بومی در دهه‌های اخیر چشمگیر است و این کاهش جمعیت همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شناسایی نژادهای اصیل گاوهای بومی گیلان و مازندران که تنها توده بومی ارزشمند در جمعیت گاوها در شمال کشور محسوب می‌شوند، از اهداف مهم این جشنواره است، خاطر نشان کرد: امید می‌رود بهترین نژادهای بومی در بین کشورهای حاشیه خزر نیز شناسایی و معرفی شوند.

دبیر اجرایی جشنواره گاو بومی تصریح کرد: رشد گردشگری و توسعه ساخت خانه های دوم پایتخت‌نشینان در گیلان، جمعیت گاو بومی استان را به طور جدی تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از قوانین زیست محیطی مانع حضور دام در برخی از مناطق هستند و این امر موجب افزایش مرگ و میر گاو بومی می‌شود، گفت:به دلیل شهری شدن زندگی برخی از روستاییان و ساخت ویلاها در مناطق مختلف استان نگهداری از دام در جوار خانه‌های روستایی رو به کاهش است و برخی از جوانان روستایی به جای پرورش دام بومی ترجیح می‌دهند، اراضی‌شان را به ساخت ویلا و کسب درآمد از طریق فروش و یا اجاره ویلا اختصاص دهند.

حسینی مقدم تاکید کرد: در صورتی که جامعه روستایی ما نسبت به ارزش حفظ جمعیت گاو بومی آگاه نباشد،حفظ این گونه‌های ارزشمند جانوری امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه امروز دنیا به دنبال گسترش تولید محصولات ارگانیک است، ادامه داد: پرورش گاو بومی منجر به تولید محصولات ارگانیکی چون شیر و لبنیات ارگانیک می‌شود.

استاد دانشگاه گیلان در ادامه با تاکید بر اینکه باید آمار دقیقی از میزان جمعیت گاوهای بومی در استانهای گیلان و مازندران داشته باشیم، خاطر نشان کرد: شناسایی نژادهای برتر بومی پروسه‌ای زمان‌بر است که نتایج ارزشمند آن برای ارتقای وضعیت دام استان بسیار درخشان خواهد بود.

وی افزود: در یک دوره سه ساله گوساله بومی به بلوغ می‌رسد و محققین پس از بررسی‌های لازم از تولید گوساله‌های متعدد پی به ارزش نژادی گاو بومی منطقه خواهند برد وصفات مقاومتی و ژنتیکی را ثبت خواهند کرد.

وی کم آبی در ییلاقات را از دیگر عوامل تهدیدکننده جمعیت گاو بومی استان عنوان کرد و افزود: باید راهکارهای اصولی برای حل این مشکلات به جوامع روستایی ارائه شود.

وی پیرشدن نیروی انسانی مایل به نگهداری از گاو بومی در گیلان را عاملی نگران کننده دانست و گفت: هیچ فرد روستایی نباید برای آرامش سکونت چند‌روزه صاحبان خانه‌های دوم ،برای نگهداری دام و گاو بومی در محدودیت قرار گیرد.

دبیر اجرایی جشنواره گاو بومی گیلان تصریح کرد: برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موانع برای افزایش تولیدات محلی و ارگانیک در روستاها باید برداشته شود.

وی تاکید کرد: ساخت ویلا و افزایش خانه‌های دوم برای پایتخت‌نشینان منجر به توسعه بخش گردشگری نمی‌شود، بلکه دامپروری صحیح و کشاورزی استان را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

حسین حسینی مقدم از ثبت‌نام صاحبان ۱۵۰ هزار راس گاو بومی برای شرکت در این جشنواره خبر داد و گفت: برای شرکت در مسابقه ۳۶راس از ۱۴شهر گیلان به مرحله دوم بهترین نژاد گاو بومی راه یافتند.

وی تصریح کرد: در مرحله بعدی از هر کلاس ۱۲نفره ۲نفر انتخاب خواهند شد و برای رتبه های کسب رتبه‌های اول و دوم این جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

Share