میرمعنوی در واکنش به اظهارات کارگردان نمایش «اگه بمیری»؛

هر نمایش تهرانی در گیلان قابل اجرا نیست | رشد تئاتر در گیلان بسیار عالی است

اجرای نمایش های خارج از استان در منطقه ما بسیار خوب است اما بنظر میرسد باید یه کمیته فنی تشکیل بشود تا اجراهایی را که قرار است به گیلان بیایید گزینش کند تا تاثیری بر روند پیشرفت تئاتر در گیلان داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیدرضا میرمعنوی، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر کشور و عضو شورای نظارت بر نمایش استان به صحبت های سمانه زندی نژاد، کارگردان نمایش «اگه بمیری» واکنش نشان داد.

نظر شما در خصوص سطح کیفی نمایش های اجرا شده توسط هنرمندان گیلانی چیست؟

نمایشهای اجرا شده در گیلان با نوسانات عجیبی مواجه است. هرگاه یه تیم زبده نمایشی را کار کرد اجرای دیدنی خواهیم داشت اما نسل جوان کم تجربه وفاقد دانش تئاتری کیفیت ها را بشدت پایین آورده است ناگفته نماند که تئاتر گیلان دو مشکل اساسی دارد اول نداشتن متن درخور که بشود تلاش حرفه ای کرد، دیگر ضعف شدید در کارگردانی، اجراها از قوت فنی خوبی برخوردار نیست و این معضلی است برای تئاتر گیلان؛ بنظر میرسد انجمن نمایش باید یرنامه ای بریزد تا از طریق آموزش های تخصصی این مشکل را در آینده حل کند.

چقدر به حضور نمایش هایی از سایر استان ها خصوصا نمایش های اجرا شده در پایتخت جهت اجرا در رشت اعتقاد دارید؟

اجرای نمایش های خارج از استان در منطقه ما بسیار خوب است اما بنظر میرسد باید یک کمیته فنی تشکیل بشود تا اجراهایی را که قرار است به گیلان بیایید گزینش کند تا تاثیری بر روند پیشرفت تئاتر در گیلان داشته باشد. جدای از این مورد حتما باید یک موسسه یا آموزشگاه نمایشی مسولیت اجرای آن را بپذیرند چون فضای لازم برای اجراهای خارج از استان فراهم نیست.

به نظر شما به نظارت برنمایش در چه حدی لازم است و آیا نمایش های اجرا شده در تهران و سایر استان ها جهت اجرا نباید بازبینی شود؟

شورای نظارت بر نمایش یک شورای فوق تخصصی است که از طریق مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به تهران معرفی و پس از تایید مرکز هنرهای نمایشی بمدت دو سال مسئولیت اجراها را بر عهده می گیرد به همین خاطر از اعتبار وهویت بالایی برخوردار است و اصلا قابل مقایسه با انتخاب انجمن نمایش وسایر تشکیلات نمایشی نیست. یک اشتباه در نظارت و ارزشیابی ضایعه بزرگی را ایجاد می کند. لذا دقت، دانش وشناخت بالایی باید درحوزه نمایش داشته باشد. خوشبختانه شورای نمایش گیلان از افراد متخصص، دانا، مطلع به امور نمایشی برخوردار است. دو دکترا و سه فوق لیسانس اعضای شورای نظارت و ارزشیابی را تشکیل می دهد که تا به امروز به خوبی توانست جریان تئاتر را کنترل و اداره کند اما نمایش هایی که از تهران به گیلان دعوت می شود گاهی اتفاق می افتد که حساسیت خاصی را در منطقه ایجاد می کند. اساسا رأی شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر را شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۱۴ اصل مشخص کرده و شورا موظف است بر اساس همان چهارده اصل تصمیم گیری کند. گاهی پیش می آید که نمایشی در تهران اجرا می شود لکن در گیلان قابل اجرا نیست و حساسیت های خاص خودش را به دنبال دارد که یکی از نمونه هایش نمایشی بود که در یک طراحی صحنه اتاق خواب صورت می گرفت و زن و مرد بازیگر روی تختخواب دو نفره بازی می کنند که ممیزی دارد. از طرفی چرا باید این همه نمایش از تهران به گیلان مهاجرت بکند ولی هیچ اجرایی از گیلان فرصت اجرا در تهران پیدا نکند باید با مرکز هنرهای نمایشی هماهنگی هایی صورت بگیرد تا داد و ستد هنری بدرستی انجام بگیرد و باز هم من فکر می کنم از طریق انجمن نمایش قابل بررسی است. ناگفته نماند اخیرا یک بازیگر تهرانی سالنی را در رشت اجاره کرده و ناچار است گروه های تهرانی را به رشت بیاورد تا هزینه اجاره اش را تأمین کند؛ اولا اجاره دادن سالن دولتی بعنوان تصدی گری به یک شخص غیر گیلانی خلاف قانون است و می بایست استعلام می شد تا هنرمندان گیلانی مطلع می شدند؛ اگر به همین منوال پیش برود تهرانی ها گیلان را فتح می کنند و دیگر باید فاتحه تئاتر را در گیلان خواند. خواهش من از مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان این است که پی جوی این مسله باشد که چرا تصدی سالنی به غیر گیلانی داده شد.

با توجه به سال ها حضور در عرصه تئاتر و سینما روند رشد و حرکت نمایش گیلان را چگونه می بینید؟

روند رشد تئاتر در گیلان به لحاظ کمی بسیار عالی است. بیش از ۲۵۰ اجرا طی سال های اخیر در گیلان، همه زمان سالن های گیلان را گرفته است، شادابی و نشاط خوبی در تئاتر گیلان رخ داده است، تماشاگران بسیاری طی سال های اخیر به تئاتر آمده اند و پای ثابت نمایش شده اند. توفیق های زیادی توسط گروه های نمایشی در جشنواره های کشور بدست آمده است. تحصیل کرده های زیادی به خانواده تئاتر پیوسته اند، آموزشگاه های نمایشی به تربیت هنرجویان پرداخته اند که جملگی گواه این مطلب است که گیلان دارای ظرفیت بالای نمایشی است. شخصیت های بزرگی را طی چند سال اخیر به تئاتر ایران معرفی کرده است. همه اینها نتایج خوب مدیران، هنرمندان، مربیان و متخصصان نمایش است؛ الیته تا رسیدن به کیفیت ایده آل خیلی راه داریم اما در جهت رسیدن به آن داریم حرکت می کنیم و من امیدوارم بزودی تئاتر گیلان به جهان معرفی بشود و ما اکنون به جهانی شدن تئاتر گیلان فکر می کنیم.

Share