کنایه به در و هشدار به دیوار؛

نگاهی به کلید واژه های آیت الله قربانی در نماز جمعه رشت

آیت الله قربانی با کلیدواژه های روز گذشته تنها شورای شهر رشت را خطاب سخن قرار نداده و در واقع هشدار و پیام روشن خود در بحث مدیرت کلان استان که به مراتب جایگاهی مهم تر از شهردار رشت است را انتقال داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طی هفته گذشته بحث انتصاب استاندار جدید در گیلان و زمزمه های شانس گزینه ای غیربومی برای این سمت موجب شد تا در سکوت مجمع نمایندگان گیلان و بسیاری از سیاسیون و مدیران منتسب به دولت نسبت به این موضوع، تنها رسانه های استان واکنش نشان دهند.

شاهد وزیری در گیل خبر نوشت: اما سخنان روز گذشته آیت الله قربانی نماینده معزز ولی فقیه در گیلان را می توان فصل الخطابی بر سکوت دولتمردان گیلانی و نمایندگان مجلس این استان بر شمرد.
نماینده ولی فقیه گیلان که به مشی اعتدالی ( نه به معنای حزبی آن) و سخنان منصفانه خود مشهور است گرچه در نماز جمعه روز گذشته مستقیما به شایعه انتصاب استانداری غیر بومی و نا آشنا با استعدادها، توانمندیها، آداب و فرهنگ و جغرافیای گیلان نپرداخت اما با اشاره مستقیم به انتخاب شهردار غیربومی رشت و گلایه از عملکرد شورای اسلامی این شهر پیام روشن و واضح خود را به دولتمردانی رساند که در بحبوحه انتخابات و طی چهارسال گذشته بارها از عملکردشان دفاع کرده بود.
خطیب جمعه رشت روز گذشته در واکنش به انتخاب شهردار غیربومی رشت گفت: شورای شهر رشت تا قبل از انتخاب چند نوبت نزد من آمده و مشاوره در خصوص انتخاب شهردار خواستند که من تأکید بر انتخاب یک متخصص بومی را داشتم!

وی در قسمتی دیگر از خطبه خود بابیان اینکه ۲۰ هزار مهندس عضو سازمان نظام‌مهندسی استان هستند، اظهار کرد: این‌همه مهندس کنار ما هست، یعنی یک نفر پیدا نمی‌شد که شما از بیرون مدیر استان مدیر انتخاب کردید؟!
آیت الله قربانی گلایه از این که شرایط برای بچه‌های نخبه استان در کجای کشور غیر از شهر خود فراهم است گفت: بچه‌های ما باید بمانند و علم و تخصص خود را با خود به زیرخاک دفن کنند؛ اینجا همان‌جایی است که باید بگویید «رأی ما را پس دهید»!
امام‌جمعه رشت همچنین در واکنش به این انتصاب تصریح کرد : این است غیرت دینی شما؟ این است غیرت همشهری گری شما؟ وقتی شما فرزندان خود را رشد نمی‌دهید، این بچه‌ها کجا رشد کنند؟
با نگاهی قیاسی به خطبه های نماینده ولی فقیه در گیلان که همیشه از جایگاهی پدرانه نسبت به مسایل استان موضع گیری کرده است می توان اینگونه استنباط کرد که آیت الله قربانی با کلیدواژه های روز گذشته تنها شورای شهر رشت را خطاب سخن قرار نداده و در واقع هشدار و پیام روشن خود در بحث مدیرت کلان استان که به مراتب جایگاهی مهم تر از شهردار رشت است را به پایتخت نشینان، نمایندگان گیلان و دولتمردان گیلانی که روزه سکوت در پیش گرفته اند انتقال داد.

به نظر تاکید بر انتخاب مدیر بومی متخصص، اینکه “یکنفر(از داخل استان) پیدا نمی شد که از بیرون استان مدیر آورده اید ” یا” اینجا همانجایی است که باید گفت رای ما را پس دهید!” و “وقتی شما فرزندان خود را رشد نمی دهید ،آنها کجا باید رشد کنند؟” تماما نکته نظراتی بود که بیشتر از اعضای پارلمان شهری رشت ، نمایندگان مجلس گیلان و دولتمردان گیلانی و کشوری را مورد خطاب قرار می دهد.
نمایندگان و دولتمردانی که شاید توشه سیاست ورزی سالهای گذشته به ایشان آموخته باشد تا بیشتر از اهمیت به بحث منافع استانی و ملی، سطح خواسته های خود را به منافع منطقه ای و رفاقتهای گرمابه و گلستانی خود کاهش دهند.
گفتنی است مطرح شدن استانداران غیر بومی بجز گیلان در استانهایی همچون آذربایجان غربی هم مطرح شد که برخلاف گیلان با واکنش شدید مجمع نمایندگان این استان در رسانه های کشوری و نرم افزارهای اجتماعی همراه بود.

Share