بازرس کل گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

معرفی شهرداران و مدیران متخلف در حوزه محیط زیست به دستگاه قضائی

مسرور گفت: در حوزه محیط زیست ناگزیر شدیم که ۶ تن از شهرداران غرب و مرکز گیلان، ۴ تن از مدیران کل ادوار، ۳ تن از روسای بیمارستانها، مسئولین آزمایشگاه و مطب های خصوصی را به خاطر آلودگی زیست محیطی را به دستگاه قضائی معرفی کنیم.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیف الله مسرور بازرس کل گیلان با قددرانی از اصحاب رسانه اظهار کرد: شخصا اعتقاد دارم باید به رسانه اهمیت دهیم تا با استفاده از آنها مشکلات را تجزیه و تحلیل کنیم.

بازرس کل گیلان بر ضرورت پذیرش نقد منصفانه توسط مسئولان گیلان تاکید کرد و افزود: مسئولان اجازه دهند فضای مثبت رسانه های باز باشد چون مردم تشنه شنیدن حقایق هستند

وی افزود: فضای رسانه استان به سمت مطلوب شدن در پیش است و از میزان تنش ها کاسته شده و در انتخابات نیز کمترین مشکل را داشتیم.

مسرور با بیان اینکه تکلیف سازمان بازرسی صرفا شناسایی و دستگری مجرمین نیز یادآور شد: پیشگیری از وقوع جرم وظیفه ماست.

بازرس کل گیلان یادآور شد: ۵۰ درصد از وظیفه ما به قبل از وقوع جرم و در حیطه نظارت است.

وی افزود: برخورد با تخلف وظیفه ماست و نگاه ما به موضوعات کلان محور است.

مسرور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال ۹۵ در حوزه محیط زیست، منابع طبیعی و طرح هادی اظهار کرد: در استان گیلان از لحاظ داشتن زمین های مطلوب در مضیقه هستیم و این وظایف مارا سنگین تر می کند.

بازرس کل گیلان تصریح کرد: در حوزه پسماند و رودخانه‌های آلوده نگرانی زیادی وجود دارد و جلسات و کمیسیون های زیادی برگزار شد تا مقصرین آلودگی رودخانه های رشت شناسایی شوند.

این مسئول افزود: از اندک بودجه ای که برای حوزه پسماند اختصاص داده شده راضی نیستم و باید در حوزه پسماند عملکرد جهادی و انقلابی داشته باشیم.

معرفی شهرداران و مدیران متخلف در حوزه محیط زیست

مسرور به اقدامات صورت گرفته در اینباره نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه محیط زیست ناگزیر شدیم که ۶ تن از شهرداران غرب و مرکز گیلان، ۴ تن از مدیران کل ادوار، ۳ تن از روسای بیمارستانها، مسئولین آزمایشگاه و مطب های خصوصی را به خاطر آلودگی زیست محیطی را به دستگاه قضائی معرفی کنیم.

بازرس کل گیلان در ادامه گفت: اگرچه مسئولان نسبت به محیط زیست حساس شده اند اما در صورت عدم توجه آنها را از طریق محیط زیست به مراجع قذائی معرفی کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود به تخلفات صورت گرفته در طرح هادی اشاره کرد و گفت: طرح هادی به ابزاری برای ویلاسازی تبدیل شده و زا سال ۹۴ که ماجرای حیران پیش آمد به این موضوع ورود کرده و ۴۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بازپس گرفته شد.

مسرور افزود: در سال ۹۵ نیز ۳۸۵ هکتار با نظارت صورت گرفته بازپس گرفته شد و طرح هادی ۴۵۴ روستا اصلاح شد و به آنهایی که طرحی برای اشتغالزایی داشتند بخشی از این زمین ها به مقدار لازم واگذار شد.

بازرس کل گیلان گفت: در سال ۹۵ و ۵ ماهه اول سال ۹۶ در تمام معاملات کلان ۹۹.۵ درصد حضور موثر داشته باشیم و همه کسانی که می خواهند در مناقصه کلان شرکت نمایند باید در سامانه ثبت نام نمایند.

وی افزود: در سال ۹۵ بر روی ۱۴۴۰ معامله به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان نظارت کردیم که ۲۵ مورد تذکر شفاهی، ۱۹ مورد کتبی و یک مورد نیز لغو شد. در سال ۹۶ نیز بر یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان معامله نظارت صورتگرفت که در نهایت ۷ تذکر شفاهی، ۱۷ تذکر کتبی و ۲۸ بار تجدید صورت گرفت.

مسرور کل نیروهای بازرسی استان را زیر ۱۵ نفر اعلام کرد و افزود: از ظرفیت بازرسان افتخاری سایر دستگاه ها استفاده میکنیم.

بازرس کل گیلان به ۴۳ بازرسی مستمر از نهادهای مختلف در سال جاری اشاره کرد و گفت: این رقم در سال گذشته ۳۶ مورد بود.

وی با اشاره به بازرسی های صورت گرفت گفت: در سال ۹۵ با توجه به گزارش هایی ارسالی به دستگاه قضائی ۲۰ میلیارد تومان از منابع حیف و میل یا در آنها سهل انگاری شده و از دست رفته است و خواستار این هستیم که حکم قضائی دراینباره صادر شود.

مسرور متذکر شد: در سال ۹۵ به مقدار ۵ میلیارد تومان علیه اشخاص متخلف اقامه دعوا شده و ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان حین بازرسی از پرداخت اضافه به اشخاص جلوگیری کردیم.

بازرس کل گیلان به آزادسازی ۲۳۸ هکتار از اراضی ملی اشاره کرد و افزود: در سال ۹۵، بازرسی گیلان ۱۱۵ پرونده را به مرجع تخلفات اداری و هیات حل اختلاف، ۳۲ نفر قضائی ارسال کرد که از این تعداد ۱۲ نفر از مدیران و ۷ تن از شهرداران گیلان بودند.

مسرور ادامه داد: در این زمینه رای قطعی ۸ پرونده صادر شده و ۸۶ مورد نیز در هیات تخلفات اداری در حال رسیدگی است.

وی افزود: در سال ۹۶ نیز ۱۱۴ پرونده به هیات تخلفات اداری، ۳۵ پرونده به قضائی ارسال شد که ۲۸ نفر مدیر و شهردار بودند. همچنین بخشی از این آمارها مربوط به اعضای شورا بوده است.

بازرس کل گیلان با قدردانی از همدلی موجود و حمایت های استاندار گیلان تصریح کرد: سازمان بازرسی فارغ از هرگونه نگاه سیاسی به وظایف اود می پردازد.

شوراها از اهداف اصلی خود دور شدند

مسرور با اشاره به عملکرد شورا اظهار کرد: متاسفانه در سنوات گذشته شاهد رفتارهایی بودیم که در شان شوراها نبوده است. در برخی شهرها شوراها و شهرداران مشغول درگیری و دعوا بودند و از اهداف اصلی خود دور شدند. شوراها سیاستگذار و ناظر هستند و نباید در کار اجرایی دخالت کنند.

بازرس کل گیلان گفت: در سال ۹۵ پرونده تخلف ۵ تن از اعضای شورا به هیات تخلفات اداری ارسال شد که به مرحله صدور رای رسید. همچنین ۶ نفر نیز به دستکاه قضائی معرفی شدند.

مسرور با بیان اینکه نگاه شوراها باید کلان باشند تصریح کرد: نباید کسانی را به عنوان گزینه شهرداری معرفی کنیم که در شان شهردار نیستند و تخصصی ندارند.  همچنین شوراها در شهرها حاکم مطلق نیستند.

به گزارش دیارمیرزا، بازرس کل گیلان اظهار کرد: چنانچه کارکنان و شهروندان محترم درخصوص عملکرد و اقداما دستگاه اجرائی شکایت و یا اعلاماتی دارند، می توانند به هیأت بازرسی مراجعه و یا با شماره تلفن گویای ۱۳۶ تماس حاصل فرمایند. ضمناً؛ سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور به‌ نشانی اینترنتیhttp://shekayat.bazresi.ir آماده دریافت شکایات و اعلامات شهروندان محترم در این زمینه است.

مسرور در پایان اظهار کرد: در سال ۹۳ رتبه بازرسی گیلان از لحاظ تعداد شکایات در رده سوم بود اما در سال ۹۶ به رتبه هفتم رسیده است.

،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،حسن خسته بند،محمود شکری، ولی داداشی, محمدصادق حسنی, محمدمهدی افتخاری, کاظم دلخوش, منوچهر جمالی, اسدالله عباسی

Share