رضا رسولی: رشت دروازه ایران به سوی اروپاست

عناوین بین‎المللی دکتر نصرتی متکی به شخص است و با ایشان به شهر رشت خواهد آمد

رسولی گفت: خوشبختانه عناوین بین المللی دکتر نصرتی متکی به شخص است و با ایشان به شهر رشت خواهد آمد؛ چه دبیری مجمع جهانی شهرهای اسلامی و چه دبیرخانه گزارش جهانی محیط زیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا رسولی عضو شورای اسلامی شهر رشت پس از انتخاب مسعود نصرتی به عنوان شهردار رشت در گفت و گو با حرف تازه مسائلی را پیرامون این شهردار و برنامه های شورا به خصوص در حوزه بین الملل تشریح کرد که در ادامه می خوانید:

انتخاب دکتر مسعود نصرتی به عنوان شهردار رشت با رای همه اعضا اتفاق جالب توجهی بود که کمتر شاهد آن بوده ایم. چه شد که شورا به این رای متحد رسید و مهم ترین دلیل انتخاب دکتر مسعود نصرتی به عنوان شهردار چه بود؟

من در ابتدا از این وفاق و همدلی که در انتخاب شصت و پنجمین شهردار رشت وجود داشت ابراز خرسندی می کنم. از اینکه ۱۱ عضو شورا هم نفس و هم صدا با ۱۱ رای به طور قاطع شهردار این شهر را انتخاب کردند… بین افرادی که خودمان خواستیم حضور داشته باشند و بین افرادی که خودشان اعلام آمادگی کردند افرادی بودند که رزومه های قابل اتکایی داشتند اما نهایتا باید یک نفر انتخاب می شد و این بار ما سعی کردیم با شفافیت بیشتر عمل کنیم و برنامه ها و رزومه های کاندیداها را در اختیار رسانه ها قرار دادیم. مردم هم رزومه ها را دیده اند و فکر می کنم فردی که انتخاب شد یکی از بهترین رزومه ها را در بین کاندیداها داشت و خوشحالم که وفاق و همدلی اعضای شورا را شاهد بودیم و امیدوارم در ادامه راه برای از بین بردن موانع پیش روی توسعه نیز شاهد این همدلی باشیم تا نهایتا شهر عزیزمان که بنده معتقدم از  ۲ سال پیش در مسیر شکوفایی قرار گرفته است در یک برنامه ریزی به صورت نموداری  و به دور از رفتار های هیجانی و نگاه پروژه ای، در پروسه توسعه قرار بگیرد و بتوانیم شکوفایی هرچه بیشتر رشت را شاهد باشیم و چهار سال بعد همه همدل و همصدا اتفاقات بهتری را رقم بزنیم.

یکی از دلایل موفقیت دکتر نصرتی در شهرداری قزوین اتحاد و همدلی شورا با شهرداری و حتی مدیران دستگاه های مرتبط با حوزه مدیریت شهری بود. قطعا در رشت هم برای موفقیت به این اتحاد نیاز داریم اما از همین روز اول از گوشه و کنار شاهد تلاش هایی معدود برای جوسازی علیه شهردار جدید رشت هستیم و فکر میکنم باید حواس شورا به این موضوع جمع باشد…

رمز موفقیت مدیریت شهری رشت اتحاد است و یکی از نقاط مثبت کارنامه آقای نصرتی این بود که توانست در شهر قزوین یک اتحادی بین شهرداری، اعضای شورا و نهادهای مرتبط ایجاد کند و این ارزشمند است و ما هم به شدت به این مساله نیاز داریم. مسلما بدخواهانی وجود دارند خوشبختانه همراهی رسانه ها از روز اول انتخاب شهردار برای بنده نوید بخش روزهای خوب بود. مهم ترین کاری که باید انجام بدهیم ایجاد انسجام و اتحاد بین اصحاب رسانه است و با اطلاع رسانی و شفاف سازی موضوعاتی که در رشت اتفاق می افتد حفظ این اتحاد در جامعه را تضمین کنیم.

یکی از ویژگی های مثبت کارنامه مسعود نصرتی فعالیت های بین المللی شخصی او بوده است و یکی از برنامه هایی که برای رشت ارائه شده میزبانی دبیرخانه محیط زیست ۲۰۱۸ است که همین دبیرخانه در سال ۲۰۱۶ در نیویورک برپا بود و اگر در رشت این اتفاق رخ دهد می تواند گام بلندی به سوی برند سازی رشت در سطح جهانی باشد. از سوی دیگر با میزبانی این دبیرخانه زرجوب و گوهررود و تالاب عینک به آبروی ایران تبدیل می شوند. آیا برنامه ای برای جذب بودجه ملی در هم در نظر گرفته شده است تا بتوانیم مشکلات محیط زیستی آنها را کاهش دهیم؟ و حداقل در نگاه مجامع بین المللی در میزبانی دبیرخانه محیط زیست، فعالیت های محیط زیستی ما زیر سوال نرود؟

این نشانه تیزهوشی و تخصص شماست که به این نکته توجه کرده اید. خوشبختانه عناوین بین المللی دکتر نصرتی متکی به شخص است و با ایشان به شهر رشت خواهد آمد؛ چه دبیری مجمع جهانی شهرهای اسلامی و چه دبیرخانه گزارش جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۸٫٫٫ این موضوع می تواند بزرگترین عامل اتحاد در بدو امر باشد که می خواهیم یک همایش بین المللی در سال ۲۰۱۸ در حوزه محیط زیست شهری برگزار کنیم. شهر رشت یک مثال بارز از شهر غنی از لحاظ محیط زیست است. دو رودخانه و یک تالاب شهری را کمتر شهری در دنیا دارد. برای حفظ آبروی شهر و کشورمان باید این مسیر را طی کنیم و با ایجاد اتحاد بین همه نهادهای محلی و استانی و سپس بهره مندی از ظرفیت های ملی بتوانیم اقدامات مناسبی را در قالب مدیریتی کاملا عملگرایانه و قابل رویت داشته باشیم تا مردم هم دلگرم شوند. همه باید از امروز متحد شویم که بهترین اتفاق برای رشت ۲۰۱۸ رقم بخورد.

موضوع دیگری که در رزومه دکتر نصرتی جلب توجه می کرد مسئولیت در حوزه شهرهای راه ابریشم بود که شخص مسعود نصرتی بنیانگذار این اتحادیه بوده است و جالب است که رشت هم یکی از ۳۹ شهر در این مسیر محسوب می شود. از سوی دیگر در بین این شهرها تنها ۷ شهر از ظرفیت منطقه آزاد برخوردارند که یکی از آنها رشت است و مهم تر از همه اینکه امروز مسعود نصرتی هم شهردار رشت است. ظرفیت منطقه آزاد چه در برند سازی رشت و ایجاد ارتباطات بین المللی و چه در بحث ماشین آلات و مراودات اقتصادی مغفول مانده است. شورا تا چه حد نسبت به این موضوع پیگیر خواهد بود تا  رشت از ظرفیت های منطقه آزاد و راه ابریشم بهره مند شود؟

اولا از رسانه شما ممنونم چرا که به نکاتی توجه کرده اید که خیلی مورد توجه نبوده است اما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اینها ظرفیت های فوق العاده ای است که برای رشت ایجاد شده است. رشت به طور تاریخی دروازه ایران به اروپاست. اگر قرار است شهری در ایران مستعد ترین شرایط برای جهانی شدن را داشته باشد شهر رشت است. خوشبختانه با فضایی که در بهبود روابط با جهان با بحث برجام ایجاد شده است و یکی از توفیقات بزرگ دولت تدبیر و امید بود مطمئنم که این فضا را اگر در رشت ایجاد کنیم می توانیم ظرفیت های جهانی را به رشت جذب کنیم و می تواند اتفاقی بزرگ باشد و قطعا این موضوعات مورد توجه شورا قرار خواهد گرفت.

و سخن پایانی…

امروز شاهد برخی جو سازی ها و سنگ اندازی ها از سوی افرادی هستیم که روزی در مدیریت شهری به نحوی دستی داشته اند و امروز نگران شرایط خودشان هستند و می خواهند از همین روز اول چوب لای چرخ توسعه رشت بگذارند و ما اجازه نخواهیم داد با کارشکنی جلوی روند توسعه رشت را بگیرند. انتخاب شهردار می تواند به دو دسته حرفه ای و غیر حرفه ای تقسیم شود و امروز اکثریت مردم رشت و اعضای شورا نشان دادند که نگاه حرفه ای به انتخاب شهردار دارند و این نگاه حرفه ای می تواند آینده بهتری برای رشت رقم بزند.

Share