فاضل فاضل نیای فومنی

شورای شهر پنجم فومن، سخت‌ترین تصمیم در اولین آزمون

اعضاء محترم و جوان شورا اکنون که مردم شما را بعنوان جوانانِ شهر در کنار نیروی تجربه باور کرده و برگزیده‌اند شما هم اولین کسانی باشید که راه را برای جوانان این شهر می‌گشائید و باور را به بقیه تسرّی می‌دهید.

انتخاب شهردار؛ خیلی دور خیلی نزدیک

پس از اینکه ترکیب شورای شهر پنجم مشخص شد گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی انتخاب شهردار بین مردم شروع شد. اینکه شهردار فعلی (سابق) می‌ماند و یا شخص دیگری جانشین وی می‌شود‌. و یا اعضاء شورا چه کسی را بعنوان گزینه‌ی مورد نظرشان معرفی می‌کنند و کدام گزینه در نهایت بعنوان شهردار معرفی می‌گردد و سکان این کِشتی رنگارنگ را برعهده می‌گیرد‌. برای واکاوی این مقوله گریزی می‌زنیم به چهار سال گذشته و همراه می‌شویم با شورای هفت نفره ( بخوانید پنج بعلاوه‌ی دو نفره ) قبل. پس از کِش و قوسی کوتاه شخصی معرفی شد به نام مهندس هوشنگ عباسقلی‌زاده. پنج عضو شورا پای رزومه و کارنامه‌ی او ایستادند و علی‌رغم مخالفت دو عضو دیگر، طبعاً با رای اکثریت جناب عباسقلی‌زاده شهردار فومن انتخاب و در معارفه‌ای کم نظیر به مردم و ارکان شهرداری معرفی شد. گذشتِ زمان از عباسقلی‌زاده کارنامه‌ی قابل دفاعی در فومن نوشت. هر چند انتفاداتی به وی وارد بود و با چالش عجیبی همچون آن مسئله‌ی سد معبر معروف که به برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما هم کشیده و واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت، روبرو شد اما در مجموع می‌شود از کارنامه‌ی وی دفاع کرد. مخصوصا آنجا که در وانفسای بودجه و تامین منابع مالی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کسری‌های برجای‌ مانده‌ی گذشته از شهردار و شورای اسبق، وی توانست با توجه به روابطش منابع مالی را تامین و به زبان ساده‌تر پول به مجموعه‌ی شهرداری بیاورد و این رضایتمندی اغلب مردم را در پی داشت. اما برسیم به بحث اصلی. انتخاب شهردار توسط شورای جدید. بزرگترین چالش پیش روی این پنج نفر. پنج نفری که هر کدام از هر نظر که بگیریم کمترین شباهت فکری، اندیشه‌ای و اعتقادی و حتی سیاسی نسبت به یکدیگر دارند. ترکیبی به غایت عجیب و غریب و ناهمگون. اما باید نشست و دید که این ترکیب ناهمگون تصمیمی همگون می‌گیرد؟!

در اولین جلسه شورا که به تبع بحث انتخاب شهردار است هر کدام از حق قانونی خود استفاده کرده و گزینه‌های مورد نظرشان را معرفی کردند. نام‌هایی بس آشنا و بس نا آشنا. از سردفترداری چون حیدری گرفته تا عمران حسن‌زاده و شجونی نامی که فقط نامی از خانواده‌اش در اذهان مردم مانده تا مهیار ابراهیمی فردی جا مانده از شورای قبل. عجیب‌تر اینکه این میان حتی نامی از هوشنگ عباسقلی‌زاده نبود. شهرداری که با اکثریت آرای شورای قبل شهردار شد اما اکنون جزء گزینه‌ها هم نبود. فردی که با آن جلسه‌ی پُرطُمطراق به مردم معرفی شد. اما نمی‌دانست اینجا فومن است. خوش استقبالیم و بد بدرقه. اکنون حتی کسی نمی‌داند که وی کجاست؟ در فومن هست و یا از اینجا رفته؟ اما گزینه‌های معرفی شده همه را از انتخاب شهردار دور می‌کند. در اینجا قصد واکاوی چرایی و چگونگی معرفی و رزومه‌ی گزینه‌های معرفی شده توسط اعضا محترم شورا را نداریم اما به همین چند سوال کوتاه بسنده می‌کنیم. یکی از اعضا محترم شورا بگوید که کدام یک از این گزینه‌ها سابقه‌‌ی اجرایی در سطح اول شهرداری را دارند؟ صرف سردفتر بودن که مدیریت و مدیر بودن نیست آنهم برای یک شهر و در قامت شهردار. و همچنین برای بقیه. آیا بهتر نبود همین شهردار را حفظ می‌کردید؟ حد‌اقل تجربه‌ی چهار سال شهردار بودن در فومن را داشت و با زیر و بالای شهر آشنا شده و به قولی قلق شهر دستش آمده بود. برای کاستی‌هایش هم می‌توانستید شخصی واجد شرایط را بعنوان مشاور در کنارش قرار دهید. هر چند طبق شنیده‌ها و یکی از انتقاداتی که به عباسقلی‌زاده وارد بود عدم حرف شنوی و پذیرش پیشنهادات دیگران بود. اما قطعا یک شخص آگاه و سختکوش می‌توانست بعنوان مشاور نقیصه‌هایش را برطرف کند. بگذریم… باید روی نام عباسقلی‌زاده قلم قرمز کشید.

اما بیاییم خیلی نزدیک. شخصی که بعنوان سرپرست شهرداری با رای اکثریت انتخاب شده. رضا محمدی. وی سابقه‌ی حضوری ۲۲ ساله در شهرداری فومن دارد و به نظر بنده، ساختمانِ قدیمی و زیبای قبلیِ شهرداری را دیده! و سالها بعنوان معاونت این ارگان خدمت کرده. به همین مردم. همین مردمی که شما را بعنوان شورا برگزیده‌اند. شما نیز نیک می­دانید وی دارای مقبولیتی بالا بین اهالی شهر و شهرداری ست. بچه‌ی همین شهر است. قطعا تجربه‌ی کار کردن با شهرداران زیاد و مختلف و اعضا تمام ادوار شورای اسلامی، تجربه‌ی گرانبهایی ست که او در کارنامه دارد و در چَنته. حُسنِ انتخابِ رضا محمدی بعنوان شهردار این است که دوره‌ی آزمایش و خطا ندارد تا زمان زیادی صرف آشنایی وی با شهر و مجموعه‌ی متبوعش شود. یادمان نرفته برف­های سال­های گذشته که شهر را دچار بحران کرده بود. محمدی دوره­ی مدیریت این بحران­ها را دیده. حُسن دیگرش نیز نیروی جوانی اوست. جوان تفکر و اندیشه­ای پویا و بالنده دارد. جسارتش بالاست و نگاهش به آینده. این شورا که خود میانگین سنی بسیار کمتری نسبت به ادوار گذشته دارد قطعا محمدی را بعنوان مدیر جوان، جوان فومنی درک می‌کند و می‌تواند بعد‌ها ادعا کند که مدیری جوان را به شهر معرفی کرده‌ است و اگر پای او بِایستند قطعا موفقیت‌های محمدی هم به پای آنان نوشته می‌شود. از طرفی دیگرشورایی که منتخب مردم همین شهر است حتماً از گوشه و کنار چون ما شنیده که اغلب قریب به اتفاق مردم نظری بسیار مثبت بر انتخاب رضا محمدی بعنوان شهردار دارند. این خواسته‌ی مردمی ست که بیان این مسئله را از ما بعنوان رسانه خواسته‌اند تا از این طریق به گوش شما بزرگواران برسانیم انتخاب محمدی بعنوان شهردار جدید را.

اعضاء محترم و جوان شورا اکنون که مردم شما را بعنوان جوانانِ شهر در کنار نیروی تجربه باور کرده و برگزیده‌اند شما هم اولین کسانی باشید که راه را برای جوانان این شهر می‌گشائید و باور را به بقیه تسرّی می‌دهید.

آقایان محترم باور بفرمایید اکنون که هوشنگ عباسقلی‌زاده را با بدرقه‌ی معروف‌مان راهی شهر و دیارش کردیم، محاسن انتخاب رضا محمدی بسیار بیشتر از بقیه‌ی افراد معرفی شده است. وی هم به امور فرهنگی شهرداری چون تفکیک زباله‌ها و محیط زیست واقف است، هم به امور عمرانی، هم نیز در امور ورزشی می­تواند برای تیم فوتبال شهرداری فومن و دیگر رشته­ها مفید بوده و هم با سیاسی­کاری خاص خود می­تواند با اعضا محترم در تعامل باشد. او همچنین کدخدامنشی را بلد است و به زبان مردمی، کار راه انداز است. این میان فقط می‌ماند پرستیژش بعنوان شهردار که با خطاب قرار دادنش با نام “جناب شهردار” به جای حاج رضا، این پرستیژ به وی بر‌می‌گردد. خیلی ساده و با همین دو کلمه.

 اعضاء محترم شورا، “خیلی دور” نروید؛ شهردار “خیلی نزدیک”‌ است به شما. کنارتان نشسته. سر بچرخانید و جوانِ فومنیِ محجوب را ببینید. با روی خوش او را در آغوش بگیرید و شهردار شدنش را به وی تبریک بگویید. این همان کاری ست که مردم هم پس از انتخابش از سوی شما انجامش می‌دهند. آنها هم در کوچه و خیابان تبریک گویان او را در آغوش خواهند گرفت. و چه زیبا خواهد بود این هم‌آغوشیِ مردم و شورا.

فاضل فاضل نیای فومنی مدیر مسئول هفته نامه ۴دی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share