دیارمیرزا گزارش می‌دهد:

رزومه و سوابق ۵ گزینه شهرداری رشت | آیا یک «مسعود» شهردار رشت می‌شود؟!

دیارمیرزا برآن شد برای روشن شدن اذهان عمومی سوابق ۵ کاندیدای نهایی شهرداری رشت را منتشر کند اما همچنان امیدوار است که برنامه های این افراد برای مدیریت شهر رشت نیز در دسترس همگان قرار گیرد.

شهرداری رشت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در دومین جلسه علنی شورای پنجم شهر رشت کاندیداهای شهرداری رشت به رای گذاشته شدند که در نهایت ۵ تن به عنوان کاندیدای نهایی معرفی شدند.

مسعود اسلامی، مسعود کاظمی، مسعود نصرتی و محمد زالفی با ۷ رأی همچنین مهدی فرشاد فقیه با ۵ رای به عنوان کاندیدای اصلی تصدی‌گری شهرداری رشت انتخاب شدند این در حالی است که گزینه هایی مانند جمشید رسایی، جواد تن زاده، ساغری، سیدمحمدعلی ثابت قدم، سروش اکبرزاده و اوسط اکبری مقدم رای کمتری به دست آورده و از بین گزینه ها کنار رفتند.

اگرچه انتظار میرفت شورای شهر رشت برنامه های کاندیداها را در اختیار مردم قرار می داد اما هنوز این امر تحقق پیدا نکرده است و روند انتخاب شهردار کاملا غیرشفاف بوده است.

دیارمیرزا برآن شد برای روشن شدن اذهان عمومی سوابق ۵ کاندیدای نهایی شهرداری رشت را منتشر کند اما همچنان امیدوار است که برنامه های این افراد برای مدیریت شهر رشت نیز در دسترس همگان قرار گیرد.

مسعود اسلامی

اسلامی پزشک بوده و مسئولیت معاونت بهداشت و درمان سپاه قدس گیلان را برعهده دارد و اطلاعات زیادی درباره او وجود ندارد!

مسعود کاظمی لیچائی

وی که ریاست شورای چهارم رشت را در کارنامه خود دارد، کارشناس فنی فرمانداری رشت و مسئول سابق تاکسیرانی شهرداری رشت نیز بود.

کاظمی مهندس عمران بوده و کارشناسی ارشد خود را از پردیس دانشگاه گیلان گرفته است و در فروردین ماه سال جاری نیز از تحصیل خود در مقطع دکترای تجارت خبرداد(اینجا). او در سال ۹۳ و درحالی که عضو شورای چهارم بود همواره چشم به صندلی شهرداری داشت و سرانجام نیز پس از عزل خلیلی به عنوان شهردار رشت انتخاب شد اما به دلیل اینکه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد نداشت، فرمانداری شهرستان رشت از تائید مصوبه انتخاب شهردار خودداری کرد و شورا بار دیگر دست به انتخاب شهردار زد و این بار ثابت قدم را برگزید.

مسعود نصرتی

او در سال ۱۳۴۷ در شهر قزوین متولد شد، وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه آزاد مراغه، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و دکترای شهرسازی (گرایش جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری) می‌باشد.

شصت و سومین شهردار قزوین در اردیبهشت ۱۳۸۹ رسماً به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد و سابقه بیش از ۲۰ سال حضور در حوزه مدیریت شهری را در کارنامه دارد.

وی از سال ۱۳۹۲ تاکنون ریاست مجمع جهانی شهرهای اسلامی (WAIC) بر عهده داشته و او برای بهبود کیفیت زندگی شهری در قزوین دو بار در جایزه بهترین عملکردهای برنامه اسکان بشر ملل متحد مورد تقدیر قرار گرفته است.

نصرتی به عنوان دبیر اجرایی شهرداران شبکه راه حل‌های توسعه پایدار (SDSN)فعالیت‌های متعددی را به انجام رسانده است و دو جایزه بین‌المللی BLP بهترین نشان عملکرد جهانی از سوی برنامه اسکان بشر ملل متحد (UN_HABITAT) به جهت پروژه احیای قنات‌های شمال شهر و احداث بوستان بانوان دریافت کرد.

وی از سال ۱۳۹۲ تاکنون به عنوان مدرس دانشگاه در حال فعالیت است و کتاب «معنویت و مدل شکوفایی برای شهرهای ایرانی اسلامی پایدار» را منتشر کرده است.

نصرتی سوابقی همچون؛ شهرداری مناطق مختلف قزوین، رئیس هیئت امناء فرودگاه ویژه قزوین، نایب رئیس بنیاد تعاون استان قزوین، عضو هیئت مدیره سازمان همیاری‌های استان قزوین، نایب رئیس شرکت عمران و مسکن سازان قزوین، رئیس هیئت کشتی استان قزوین، عضو هیئت فوتبال استان قزوین، صاحب امتیاز نشریه پیام شهر قزوین را در کارنامه خود دارد.

محمد زالفی

زالفی، فرماندار اسبق شهرستان رشت بود و هم اکنون عضو و دبیر حزب کارگزاران سازندگی در استان گیلان است.

این چهره اصلاح طلب سابقه معاونت تبلیغات ستاد دکتر روحانی در گیلان را در کارنامه خود دارد و در انتخابات اخیر رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان رشت بود که از این سمت استعفاء داد.

مهدی فرشاد فقیه

وی متولد سال ۱۳۵۵ در شهر رشت است و به گفته خودش دارای مدرک دکتری مکاترونیک از دانشگاه آمریکن ورلد یونیورسیتی است. همچنین به زبان‌های انگلیسی و آلمانی نیز مسلط است.

او ۴۱ ثبت اختراع داخلی و یک ثبت اختراع بین‌المللی دارد (برای دیدن تعدادی از ثبت اختراعات کلیک کنید) و دارای سوابق کاری از جمله مدیر فنی شرکت تحقیقاتی وتولیدی کاتوره نگار (شرکت طرف قرداد صنایع دفاع)، مدیر عامل شرکت تعاونی روکش چوبی – سرو (اولین شرکت تعاونی روکش چوبی کشور)، مشاور مدیر عامل صندوق تعاون کشور،مشاور عالی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت راهداران کشور، معاون برنامه ریزی اقتصاد شرکت روان فناور و…است.

همچنین سابقه تدریس در دانشکده علوم وفنون دریایی بندرانزلی، دانشگاههای آزاد لاهیجان، رشت، تبریز و… را داراست.

بومی بودن یا نبودن مسئله این نیست!

به دلیل گستردگی بالای حوزه فعالیت‌های شهرداری‌ها یک شهردار باید نخست تسلط و تجربه کافی در حوزه مدیریت شهری را داشته باشد و از سوی دیگر به جای اینکه خود در همه امور متخصص باشد به عنوان یک هماهنگ‌کننده قوی عمل کند. برخی اعضای شورای شهر رشت درحالی به جای کارآمدی و تخصص بر «بومی بودن» شهردار تاکید کرده اند که طی این همه سالها مدیریت شهری رشت برعهده شهرداران بومی بوده و مشکلاتی که هم اکنون درگیر با آن هستیم از همین شهردارن بومی به ارث رسیده است. از سوی دیگر در این بین اگر نگاهی کوتاه به شهرهای توسعه یافته تر از رشت نظیر یزد، همدان، قم و تهران بیندازیم متوجه می‌شویم که شوراها به جای ملاک بومی بودن یا نبودن بر روی برنامه های کاندیداها تمرکز کرده اند و ملاک آنها از انتخاب شهردار تخصص و کارآمدی است بنابراین اصرار صرف بر بومی بودن، بدون توجه کارامدی و توان مدیریت و روابط برون سازمانی قدرتمند با سایر دستگاه هایی که بر مدیریت شهری تاثیرگذار هستند ما را از هدف اصلی خود دور می‌کند. البته این نظریه بومی بودن مخالفانی نیز در بین اعضای شورا دارد تا جایی که رضا رسولی در جلسه اخیر شورا بابت از دست دادن گزینه ای مثل جمالی نژاد و انتخاب او به عنوان شهردار یزد از مردم عذرخواهی کرده بود و یا احمد رمضانپور نرگسی منتخب اول مردم رشت در صفحه شخصی اینستاگرام خود در برابر اصرار بر انتخاب شهردار بومی واکنش نشان داد.

رقابت بین دو مسعود است

بررسی رزومه کاندیداها نشانگر این است که از بین ۵ گزینه مطرح شده تنها یک نفر سابقه حضور در بالاترین سطح مدیریت شهری را دارد و آن مسعود نصرتی است و متاسفانه سایر کاندیداها تجربه ای در این زمینه ندارد و این مساله نقطه ضعف شورای پنجم است که چگونه نتوانسته حتی در مرحله اعلام نامزدها به افراد باتجربه برسد. دراین بین از مدت‌ها پیش از مسعود کاظمی و مسعود نصرتی به عنوان گزینه های اصلی نام برده می‌شد. سابقه کاری کاظمی که روشن است و از حضور ۴ ساله او در شورا و مدیریت تاکسیرانی رشت میتوان به عنوان تنها تجربه او در زمینه مدیریت شهری نام برد. مسعود نصرتی نیز که در رزومه او سابقه ۲۰ ساله در مدیریت شهری آمده در ابتدا با حضور در بخش های مختلف شهرداری، مدیریت سازمانها و شهرداری‎ها مناطق قزوین کسب تجربه کرد تا اینکه در سال ۸۹ به شهرداری شهر قزوین رسید.

از شورای پنجم رشت انتظار می‌رفت که باتوجه به انباشتگی مشکلات و عقب ماندگی رشت از سایر شهرهای همتراز گزینه‌های قوی تری را برای مدیریت شهری رشت معرفی می‌کردند و اینگونه به مردم القا نمی‌شد که قحط‌ الرجال است و کسی تمایل به حضور در شهر رشت که اتفاقا عنوان کلانشهر بودن را نیز یدک می کشد، ندارد! کاندیداهای نهایی اعضای شورا باید طوری انتخاب می شدند که در بین آنها حداقل ۵ گزینه نظیر مسعود نصرتی شهردار سابق قزوین حضور می‌داشتند تا اینگونه ما با یک لشگر آدم بی‌تجربه که هیچ اطلاعی هم از برنامه‌های آنها برای شهر رشت وجود ندارد و صرفا خواهان به دست آوردن کرسی شهرداری هستند رو به رو نمی‌شدیم.

،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،حسن خسته بند،محمود شکری، ولی داداشی, محمدصادق حسنی, محمدمهدی افتخاری, کاظم دلخوش, منوچهر جمالی, اسدالله عباسی

Share