رئيس سازمان شيلات ايران خبرداد:

راه اندازی مرکز تولید روغن ماهی کیلکا در گیلان | لزوم پرورش ماهی سوف و سفید در قفس

رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهادکشاورزی گفت:در صورت فراهم بودن شرایط مرکز تولید روغن ماهی کیلکا در گیلان راه اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، حسن صالحی در نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: ۲۰۰ تن در دنیا محصولات آبزی پروری صید و پرورش داده می شود و آبزی‌پروری نسبت به صید در سال‌های اخیر پیشی گرفته است ۴۹ درصد سهم صید و ۵۱ درصد سهم آبزی پروری است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد و یک میلیون و۹۰۰ هزار تن انواع آبزیان در این کشور صید و تولید می‌‌شود این درحالیست که تولید ما نیم درصد سهم جهان است.

صالحی اضافه کرد:مصرف سرانه آبزی پروری در جهان ۲۰ کیلوگرم است و در ایران این رقم به ۱۰ کیلو۶۰ گرم می رسد این در حالیست که در کشور چین مصرف سرانه آبزی‌پروری بیش از ۳۵ کیلو است.

وی خاطر نشان کرد: برای تامین غذای آینده بشریت راهی جز تامین غذا از دریا نداریم و در آینده نزدیک دریا مهمترین تامین کننده غذای بشریت تبدیل می شود و ما باید در این راستا گام برداریم.

رئیس سازمان شیلات ایران متذکر شد: آبزی پروری دردریا و سواحل دارای جایگاه ویژه ای است در سال ۹۵ بیش از هزارتن میگو  در کشور پرورش داده شده است و در سال جاری نیز یک هزار و ۵۰۰ تن میگو در حال پرورش است.

وی تاکید کرد: در استان های شمالی بهترین فرصت برای پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد اما از این فرصت به نحو شایسته استفاده نمی‌شود در هفته دولت ۵ هکتار مزرعه پرورش ماهی خاویاری را در دزفول کلنگ زدیم و خوشحالیم که در قروق تالش مرکز پرورش ماهی خاویاری توسط بخش خصوصی با ظرفیت تولید یک میلیون تن هفته دولت افتتاح شده است.

صالحی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم ماهی سوف و ماهی سفید که از انواع  آبزیان بومی استان گیلان هستند باید مورد توجه قرار گیرد و پرورش و پرورش آنها را در قفس آغاز کنیم.

وی همچنین از راه اندازی مرکز تولید روغن ماهی کیلکا در گیلان خبرداد:شرکت ایرانی با شرکت نروژی برای تولید روغن از ماهی کیلکا قرار داد بسته که این می‌تواند تحولی در قیمت کیلکا ایجاد کند.

رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: سالانه۳۰ هزارتن صادرات قزل آلا را هدف گذاری کرده ایم و در حال حاضر ۵۰۰ قفس پرورش آبزیان در سراسر کشور وجود دارد که ظرفیت این مقدار قفس ۲۵۰ هزارتن است و امیدواریم تا پایان سال این رقم را به ۳۰۰ هزار برسانیم.

صالحی تاکید کرد: در۴ ماهه امسال صادرات محصولات شیلاتی۶۰ درصد افزایش داشته و ۴۱۲میلیون دلار صادرات محصول شیلاتی صورت گرفته است و همچنین در این مدت ۳۰ درصد کاهش واردات محصولات دریای را شاهد بوده‌ایم.

Share