۱۲ فایده‌ی بسیار مهم انبه برای سلامت

خواص انبه برای سلامتی و حقایق جالبی درباره آن

تعجبی ندارد که به انبه، «پادشاه میوه‌ها» می‌گویند. در طول تاریخ، هر قسمت از انبه به‌عنوان درمانی برای مشکلات سلامت به‌کار رفته است، ازجمله خود میوه، پوست آن، برگ‌ها، پوست درخت آن و حتی هسته‌اش. اما قبل از آنکه به‌سراغ خواص انبه برویم، بیایید بیشتر با آن آشنا شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، انبه میوه‌ی آبدار و خوش‌مزه‌ای است و طعم آن می‌تواند تجربه‌ی گرمسیری لذت‌بخشی برای جوانه‌های چشایی شما فراهم کند. اما آیا می‌دانستید انبه مقدار مناسبی ویتامین، مواد معدنی و آنزیم‌های مفید برای سلامتی دارد و اینکه ماده‌ی غذایی پرفیبری است و سرشار از آنتی‌اکسیدان است؟ درست است. تعجبی ندارد که به انبه، «پادشاه میوه‌ها» می‌گویند. در طول تاریخ، هر قسمت از انبه به‌عنوان درمانی برای مشکلات سلامت به‌کار رفته است، ازجمله خود میوه، پوست آن، برگ‌ها، پوست درخت آن و حتی هسته‌اش. اما قبل از آنکه به‌سراغ خواص انبه برویم، بیایید بیشتر با آن آشنا شویم.

انبه چیست؟

انبه نوعی میوه‌ی گرمسیری بیضی‌شکل، آبدار و گوشتی با بافتی نرم و لطیف است. این میوه‌ی هسته‌دار از دو بخش عمده تشکیل شده است: قسمت گوشتی بیرونی و هسته. قسمت گوشتی، هسته را دربرمی‌گیرد و در داخل هسته نیز، دانه‌ی انبه قرار دارد. نارگیل، گیلاس، آلو، هلو، زیتون و خرما نیز میوه‌هایی از همین دسته‌اند.

انبه، طعمی بین هلو و آناناس دارد و مانند آناناس، حاوی بیش از ۲۰ ویتامین و ماده‌ی معدنی است. درخت انبه ازجمله درختان همیشه‌سبز است که تقریبا فقط در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. پوست انبه ممکن است به رنگ‌های مختلف باشد: از سبز تا قرمز، از زرد تا نارنجی، اما گوشت داخلی انبه معمولا زرد طلایی است.

حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ سال بعد از میلاد مسیح، انسان‌ها دانه‌های انبه را از آسیا به خاورمیانه، شرق افریقا و امریکای جنوبی آوردند و اولین بار در مالزی، آسیای شرقی و همچنین شرق افریقا کِشت کردند. اما درنهایت مکتشفان پرتغالی، انبه را به مردم افریقا و برزیل معرفی کردند.

محبوبیت انبه هر روز بیشتر شد، به‌طوری‌که امروزه، پرمصرف‌ترین میوه در جهان است. نکته‌‌ای جالب: دادن سبدی از انبه به فردی در هند، نشانه‌ی دوستی است.

به‌طور خلاصه، انبه‌ها میوه‌های محبوبی هستند که مواد مغذی بسیاری دارند.

ارزش غذایی انبه

ارزش غذایی انبه - خواص انبه

انبه به خانواده‌ی گیاه گل‌دار آناکاردیاسه تعلق دارد و نام علمی آن Mangifera indica L است. انبه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

یک فنجان انبه‌ی قطعه قطعه شده، حاوی موارد زیر است:

  • ۱۰۰ کالری انرژی؛
  • ۲۸ گرم کربوهیدرات؛
  • ۳ گرم فیبر؛
  • ۰٫۸ گرم پروتئین؛
  • ۴۶ میلی‌گرم ویتامین سی (۷۶درصد ارزش روزانه(DV))؛
  • ۱۲۶۲ واحد ویتامین آ (۳۵درصد ارزش روزانه)؛
  • ۲۳٫۱ میکروگرم فولات (۲۰درصد ارزش روزانه)؛
  • ۰٫۲ میلی‌گرم ویتامین ب۶ (۱۱درصد ارزش روزانه)؛
  • ۱٫۸ میلی‌گرم ویتامین ای ( ۹درصد ارزش روزانه)؛
  • ۰٫۲ میلی‌گرم مس (۹درصد ارزش روزانه)؛
  • ۶٫۹ میکروگرم ویتامین کا (۸درصد ارزش روزانه)؛
  • ۲۵۷ میلی‌گرم پتاسیم (۷درصد ارزش روزانه).

انبه همچنین حاوی کلسیم، آهن، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی مانند زیگزانتین، کوئرستین، آستراگالین و بتاکاروتن است.

۱۲ فایده‌ی بسیار مهم انبه برای سلامت

برای نشان‌دادن مزایای انبه برای سلامت، پژوهش‌ها همچنان ادامه دارند، ازجمله تحقیق جدیدی که در دانشگاه ایالتی اوکلاهاما انجام شد. اما در اینجا می‌خواهیم به ۱۲ مورد از فواید بسیار مهم انبه برای سلامت بپردازیم و حداقل ۱۲ دلیل بیاوریم که چرا باید انبه‌ی بیشتری به رژیم غذایی‌مان اضافه کنیم.

۱. سطح قند خون را پایین می‌آورد

به‌تازگی مشخص شده است مصرف انبه با کاهش قند خون در میان بزرگ‌سالان چاق، مرتبط است. البته مصرف منظم انبه در این افراد باعث کاهش وزن نشده است، اما تأثیر مثبتی بر قند خون‌شان داشته است. در همین حال، سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف انبه باعث کنترل قند خون و همچنین کنترل گلیسمی می‌شود.

۲. فشار خون را کنترل می‌کند

ازآنجاکه انبه‌ها غنی از منیزیم و پتاسیم‌اند و همچنین سدیم کمی دارند، راهی طبیعی برای کاهش فشار خون هستند. حدود ۷۰میلیون بزرگ‌سال امریکایی به فشار خون بالا مبتلا هستند، یعنی تقریبا ۱ نفر از هر ۳ نفر بزرگ‌سال، درحالی‌که فقط نیمی از آنها فشار خون‌شان را تحت کنترل دارند. بیماری فشار خون، آن‌قدر خطرناک است ک به آن «قاتل خاموش» می‌گویند.

۳. سلامت مغز را افزایش می‌دهد

انبه به‌عنوان یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای سلامت مغز، حاوی ویتامین ب۶ است که برای حفظ عملکرد مغز، ضروری است. ویتامین ب۶ و سایر ویتامین‌های گروه ب برای حفظ انتقال‌دهنده‌های عصبی سالم، حیاتی‌اند و همچنین به داشتن خلق‌وخوی خوب و الگوهای خواب سالم کمک می‌کنند.

۴. در برابر دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن، از شما محافظت می‌کند

دژنراسیون ماکولا - خواص انبه

انبه حاوی آنتی‌اکسیدان زیگزانتین است. زیگزانتین، اشعه‌های مضر نور آبی را فیلتر می‌کند، درنتیجه نقشی محافظتی در سلامت چشم و همچنین حفاظت احتمالی در مقابل دژنراسیون ماکولا ایفا می‌کند. دژنراسیون ماکولا علت اصلی ازدست‌دادن بینایی در ایالات متحده است. دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن، ماکولا را از بین می‌برد. ماکولا، بخشی از چشم است که مسئولیت دید مستقیم و واضح را برعهده دارد و منجر به دید بهتر در کارهای دقیقی مانند خواندن و رانندگی می‌شود.

۵. سلامت استخوان را افزایش می‌دهد

انبه حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین کا است. ویتامین کا، نوعی ویتامین استخوان‌ساز است و کمبود آن با افزایش احتمال شکستگی استخوان، مرتبط است. این ویتامین برای جذب مناسب کلسیم نیز مهم است، یعنی عملکرد مهم دیگری برای سلامت استخوان. به‌یاد داشته باشید انبه حاوی کلسیم نیز هست که ماده‌ی مغذی مهمی برای استخوان است.

۶. خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

انبه حاوی مقادیر زیادی پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش سطوح کلسترول در خون به‌طور طبیعی کمک کند. این مورد را اضافه کنید به سطح پایین سدیم و مقادیر بالای پتاسیم و ویتامین‌های ب؛ آنها می‌توانند با هم به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کنند. بیماری قلبی نیز قاتلی خطرناک است: علت اصلی مرگ‌و‌میر زنان و مردان در ایالات متحده.

۷. با سرطان مبارزه می‌کند

همان‌طورکه اشاره کردیم، انبه‌ سرشار از پکتین‌ است که نه‌تنها به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در برابر سرطان پروستات نیز از بدن محافظت کند. یکی از ترکیباتی که در داخل پکتین وجود دارد، با گالکتین۳ ترکیب می‌شود. گالکتین۳ پروتئینی است که نقش مهمی در تمام مراحل سرطان ایفا می‌کند.

علاوه‌براین، مصرف بالای بتاکاروتن در رژیم غذایی می‌تواند به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند و انبه حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است. انبه ممکن است در مبارزه با سرطان پستان نیز مفید باشد. تحقیقات دراین‌باره هنوز در مراحل اولیه است، اما انبه می‌تواند بخش مفیدی از پروتکل درمان طبیعی سرطان باشد.

۸. کم‌خونی را به‌طور طبیعی درمان می‌کند

انبه غنی از آهن است و می‌تواند بخشی از مشکل کم‌خونی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان حل کند. درواقع کمبود آهن ممکن است به کم‌خونی منجر شود، چون کمبود آهن، شایع‌ترین ویژگی کم‌خونی است. اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان دچار کم‌خونی هستید، از مقدار بیشتری انبه و سایر مواد غذایی حاوی آهن در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

۹. ویژگی‌های ضدپیری دارد

هیچ‌کس دوست ندارد در پوستش نشانه‌های پیری دیده شود، به‌خصوص زودتر از زمان معمول. انبه می‌تواند به کندکردن روند پیری طبیعی کمک کند. این ویژگی انبه، به‌علت مقادیر بالای ویتامین آ و سی موجود در آن است که به تولید پروتئین‌های کلاژن در درون بدن کمک می‌کنند. کلاژن به‌وسیله‌ی محافظت از رگ‌های خونی و بافت هم‌بند بدن، به کندکردن روند پیری طبیعی پوست کمک می‌کند.

۱۰. ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

سیستم ایمنی شما اولین خط دفاعی بدن‌تان در مقابل مهاجمان ناخواسته است و حفظ سلامت شما را برعهده‌ دارد. همان‌طورکه گفتیم، انبه‌ غنی از بتاکاروتن است که به تقویت سیستم‌های سالم ایمنی نیز کمک می‌کند. به‌علاوه، بتاکاروتنِ اضافی در داخل بدن، به ویتامین آ تبدیل می‌شود. این ویتامین می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کند.

۱۱. یبوست را برطرف می‌کند

یک انبه با سایز متوسط می‌تواند تا ۴۰درصد از نیاز روزانه‌ی شما به فیبر را تأمین کند. فیبر، مزایای سلامتی بسیاری دارد، ازجمله اینکه درمانی طبیعی برای یبوست است.

۱۲. از آسم پیشگیری می‌کند

افرادی که مواد مغذی خاصی مانند بتاکاروتن را مصرف می‌کنند، می‌توانند خطر ابتلای‌شان به آسم را کاهش دهند. همان‌طورکه در بالا گفتیم، انبه سرشار از بتاکاروتن است و بنابراین می‌تواند به‌عنوان درمانی طبیعی برای آسم عمل کند. علت آسم، التهاب در مجاری هوایی است و منجر به باریک‌شدن موقت راه‌های تنفس می‌شود. این راه‌ها درواقع منتقل‌کننده‌ی هوا از بینی و دهان به ریه‌ها هستند. این امر به اشکال در تنفس، خس‌خس، سرفه، احساس سفتی قفسه‌ی سینه و حتی مرگ منجر می شود.

تاریخچه‌ی انبه و حقایق جالبی درمورد آن

انبه که بومی جنوب و جنوب‌شرقی آسیاست، یکی از میوه‌هایی است که در مناطق گرمسیری، زیاد کشت می‌شود. انبه‌ی معمولی یا انبه‌ی هندی، تنها درخت انبه‌ای است که به‌طور مرتب در چندین ناحیه‌ی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشت می‌شود. کاشت این درخت بین ۴هزار تا ۵هزار سال قبل در جایی آغاز شد که امروزه هند شرقی، پاکستان و برمه نامیده می‌شود.

گمان می‌رود که قبل از کشت انبه در کالیفرنیا در حدود ۱۸۸۰، کشت آن بین سال‌های ۱۸۰۰ تا ۱۸۱۰ در فلوریدا و هاوایی آغاز شده باشد.

انبه، میوه‌ی ملی هند، پاکستان و فیلیپین و همچنین درخت ملی بنگلادش است. از میوه و برگ‌های آن برای تزئین مراسم مذهبی، جشنواره‌ها، جشن‌ها و همچنین مراسم عروسی استفاده می‌شود. در بسیاری از داستان‌های اساطیر هند، به میوه‌ی انبه اشاره شده است. درواقع گفته می‌شود بودا در یکی از باغ‌های انبه، زیر سایه‌ی درخت انبه مراقبه کرده است.

هند با بیش از هزار نوع انبه‌، عنوان عمده‌ترین تولیدکننده‌ی انبه در جهان را داراست، اگرچه چین، مکزیک، برزیل و تایلند نیز انبه کشت می‌کنند. در ایالات متحده، فلوریدا تولیدکننده‌ی عمده‌ی انبه است.

انبه نه‌تنها به‌علت دیرپایی درختش و نیز محبوبیتش به‌عنوان میوه، جالب‌توجه است، بلکه نسبت‌های غیرمعمولی با برخی گیاهان دارد. آیا می‌دانستید انبه از همان خانواده‌ی پسته و بادام هندی است؟ بله، درست است.

به‌علاوه، درختان انبه می‌توانند تا ارتفاع زیادی رشد کنند: چیزی بین ۱۹ تا ۳۰ متر. همچنین عمری طولانی دارند. درواقع برخی درختان انبه بیش از ۳۰۰ سال زندگی کرده‌اند و در چنین سن‌وسال بالایی، همچنان میوه می‌دهند.

چگونه از انبه استفاده کنید؟

هنگام انتخاب انبه، دست‌تان را روی آن بگذارید و کمی فشار دهید. بعد از برداشتن دست‌تان باید فرورفتگی اندکی روی سطح انبه ببینید. این بدان معناست که انبه رسیده و آماده‌ی استفاده است.

اگر انبه‌های شما هنوز کمی کال‌اند، آنها را در کیسه‌‌ای ‌کاغذی قرار دهید و در جای گرمی بگذارید؛ در عرض ۲ روز خواهند رسید. همچنین می‌توانید انبه‌های کال را در دمای اتاق نگه دارید؛ در این صورت حدود یک هفته طول می‌کشد تا برسند. نگه‌داشتن آنها در یخچال، باعث می‌شود رسیدن‌شان حدود ۲ هفته طول بکشد.

راه‌های بسیار زیادی برای استفاده از انبه وجود دارد، اما احتمالا یکی از بهترین راه‌ها، مصرف آن به‌تنهایی و به‌شکل تازه است. می‌توانید آن را قاچ کنید یا برش دهید. فرقی نمی‌کند؛ درهرحال خوردنی لذیذی است.

همچنین می‌توانید آن را به سایر میوه‌های گرمسیری اضافه کنید، ازجمله آناناس و موز تازه، و به‌این‌ترتیب سالاد میوه‌ی خوش‌طعمی درست کنید. اضافه‌کردن آن به دستور اسموتی‌تان نیز فوق‌العاده است.

سالسای انبه - خواص انبه

خوردنی‌های انبه‌ای

در اینجا دستور تهیه‌ی نوعی اسموتی انبه را برای شما آورده‌ایم که مطمئنا از آن خوش‌تان خواهد آمد. می‌توانید این اسموتی را در زمان‌هایی که عجله دارید، ‌آماده کنید، بدون آنکه از نظر مواد مغذی برای خودتان کم گذاشته باشید! اسموتی انبه صبحانه‌‌ای عالی، سریع و سالم است، خوردنی خوش‌مزه‌ای برای قبل یا بعد از ورزش، یا میان‌وعده‌ی مناسبی برای بعدازظهر.

اسموتی انبه و لیموترش

زمان کل: ۲ دقیقه

مناسب برای ۱ نفر

مواد لازم: (سعی کنیداز مواد ارگانیک استفاده کنید)

۱ عدد انبه‌ی پوست‌کنده و بی‌هسته

آب نصف یک لیموترش

یک‌چهارم تا نصف فنجان گشنیز تازه و خردشده

۶۰ تا ۱۲۰ میلی‌لیتر آب‌معدنی

روش تهیه:

تمام مواد بالا را تا زمانی که صاف و یکدست شوند، در مخلوط‌کن با هم مخلوط کنید. نوش جان!

سایر دستورالعمل‌هایی که می‌توانید امتحان کنید:

  • بستنی انبه و نارگیل
  • سالاد انبه و گردو و اسفناج

اثرات جانبی احتمالی یا ملاحظاتی درمورد انبه

ازآنجاکه انبه از خانواده‌ی پسته یا بادام هندی است، اگر به پسته یا بادام هندی آلرژی دارید، احتمالا باید از انبه اجتناب کنید. علاوه‌براین، انبه‌ها نسبت بسیار دوری با پیچک سمی دارند. بنابراین برخی افراد ممکن است به آنها حساس باشند. برخی افرادِ مبتلا به آلرژی لاتکس نیز واکنشی متقاطع به انبه داشته‌اند. بنابراین اگر این مورد درباره‌ی شما صدق می‌کند، آن را با احتیاط مصرف کنید.

انبه همچنین حاوی مقادیر بسیار کمی اوروشیول است که ممکن است باعث بروز درماتیت در افراد حساس شود. آخرین مورد اینکه، به‌یاد داشته باشید انبه پتاسیم زیادی دارد. اگر کلیه‌های‌تان به‌خوبی کار نمی‌کنند، بهتر است مراقب باشید. پتاسیم بیش‌ازحد اگر کشنده نباشد، ممکن است خطرناک باشد، چون کلیه‌ها ممکن است در خارج‌کردن پتاسیم اضافی از خون دچار مشکل شوند.

همچنین انبه به‌عنوان میوه، کالری بسیار بالایی دارد، بنابراین هر بار، بیش از یک عدد از آنها را مصرف نکنید. درعوض، آن را به‌عنوان دسر، بعد از وعده‌ی غذایی سالم‌تان میل کنید یا برای صبحانه، آن را با مقداری پروتئین، مانند شیر بز یا شیره‌ی نارگیل مخلوط کنید. برای میان‌عده هم می‌توانید مقداری پروتئینِ وِی به آن اضافه کنید.

Share