دیارمیرزا گزارش می‎دهد

خانه شبان تخریب شد | دیگر نیازی به اقدام مسئولان میراث فرهنگی گیلان نیست

خانه شبان امروز جمعه سوم شهریورماه ۹۶ کاملا تخریب شد تا دیگر نیازی به اقدام مسئولان میراث فرهنگی برای مرمت و یا خریداری بنا نباشد!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  خانه پدری میرزا یوسف خان شبان نخستین شهردار فومن که بعدها به خانه شبان معروف شده است، عصر امروز تخریب شد.

گفته می شود پس از نخستین شهردار فومن، چهار نسل از خانواده شبان در آن زندگی کردند و تا چند ماه قبل نیز در آن سکنی داشتند.

 چند سال قبل یکی از سه ورثه خانواده شبان فوت می کند و وراث دو دانگ از این ملک را به یک پیمانکار واگذار می کنند و مدتی بعد دو ورثه دیگر هم ۴ دانگ دیگر ملک را به این پیمانکار می فروشند.

این ملک که گفته می شود قدمت آن به حدود ۱۵۰ سال قبل می رسد، عصر امروز درحالی تخریب شد که پیش از این رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفته بود: «از اردیبهشت تا به امروز روند ثبت بنا مشمول بوروکراسی اداری شده است. طولانی شدن روند باعث شده که مساله را از شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی به صورت ضرب الاجل بخواهیم. در عین حال ۲۰ مرداد با اعزام یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی به محل بنا، مانع از دخل و تصرف و تخریب بنا از سوی مالک شدیم. با تکمیل روند ثبت که مستندات آن از سوی کارشناس شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است ، پرونده ثبت بنا به نتیجه نهایی می رسد. با ثبت بنای شبان، دو حالت رخ می دهد اول این است که مالک برای حفظ بنا و احیای آن به وضع مطلوب متقاعد می‌شود و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان برای مرمت آن اقدام می کند و دومین حالت این است که بنا از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان خریداری شود».

در هر صورت خانه شبان امروز جمعه سوم شهریورماه ۹۶ با لودر کاملا تخریب شد تا دیگر نیازی به اقدام مسئولان میراث فرهنگی برای مرمت و یا خریداری بنا نباشد!

Share