حجت شعبانپور

احیای کامل رودخانه‎های رشت ۵ سال زمان می‌برد و هزار میلیارد تومان نیاز داریم

معاون عمرانی استانداری گیلان گفت:در صورت تخصیص اعتبارت لازم ۵ سال طول می‌کشد تا رودخانه های رشت وضعیت مناسبی به خود بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت شعبانپور در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: پرداختن به معضل پسماند،احیای تالاب انزلی و ساماندهی رودخانه های گوهر رود و زرجوب از اولویت های کاری استان بوده است که هر سه بخش کارگروه مختلف در استان دارند.

وی افزود:در سه سال گذشته مطالعات جامع پسماند گیلان تهیه شد و به وزارت کشور رفت و به دنبال آن کارگروه‌های استانی و شهرستانی پسماند در گیلان احیاء شده است.

وی افزود: کارهای خوبی در حوزه پسماند انجام گرفته است و تعداد مراکز جایگاههای دفن زباله گیلان از ۵۰مرکز به ۲۰مرکز کاهش یافته است.

شعبانپور با بیان اینکه بدون مشارکت همکاری مستمر مردم معزل پسماند در گیلان حل نمی‌شود، ادامه داد: آموزشهای متفاوتی از مهدکودک تا دانشگاه آموزش داده شده است و در این خصوص اتفاقاتی خوبی افتاد.

معاون امورهمانگی استاندداری گیلان گفت:قانون مدیریت پسماند باید رعایت شود و باید در بحث آموزش تفکیک زباله از مبدا که ورودهای مناسبی هم انجام شده است، همچنان ادامه‌یابد.

معاون امورهمانگی استانداری گیلان خاطر‌نشان ‌کرد: سه کارخانه رشت، رودسر و انزلی که فقط تفکیک در مقصد را برای انجام می‌دادند،هم اکنون احیاء شده اند و در صورت راه‌اندازی کارخانه‌های کمپوست تالش  و لنگرود، که هر کدام دو نیم میلیارد تومان اعتبار گرفته‌اند، در آینده‌ای نه چندان دور به همراه سه کارخانه کمپوست رشت، انزلی و رودسر زباله‌های استان مدیریت بیشتری خواهند شد.

شعبانپور در خصوص اقدامات لازم برای شتاب گرفتن رفع آلودگی‌های زرجوب و گوهر رود تصریح کرد:فاضلاب خانگی، صنعتی، بیمارستانی و … محیط زیست این در رودخانه‌ها با مشکل عدیده ای مواجه کرده‌اند.

وی افزود:سال ۹۴ ،۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای این دو رودخانه ابلاغ شد که به دلیل محدودیت منابع ۳۰ درصد ان تخصیص پیدا کرد.

شعبانپور گفت:امسال نیز ۵۰میلیار تومان برای احیای این رودخانه‌ها اعتبار اختصاص یافته است که سر رسید آن در دی ماه است و هنوز هزینه نشده است.

معاون امورهماهنگی استانداری گیلان تصریح کرد:در حال حاضر ساماندهی پسماندهای بیمارستانی انجام شده و برای ساماندهی فاضلاب شهر صنعتی ورود کرده‌ایم تا مشارکت کند و کار بازچرخش سیرابه توسط دانشگاه گیلان انجام شده است و برای نیم لیتر در ثانیه تکنولوژی خریداری شده است.

وی افزود: توسط شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز دستگاه زباله‌گیر پسماندهای جامد به زودی در پارک شهر رشت نصب خواهد شد.

حجت شعبانپور گفت:اگر اعتبار داشته باشیم ، ۵سال طول خواهد کشید تا احیای کامل این رودخانه ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان برای احیای دو رودخانه نیاز داریم و تاکنون ۱۵میلیارد تومان آن تخصیص یافته است،تصریح کرد: این ها همان رودخانه‌هایی هستند که به دلیل شهرت پاکیزگی شان در گذشته قرار بود، برای استان ما گردشگر بیشتری جذب کنند و متاسفانه امروز در کما هستند.

Share