مدیرعامل بانک قوامین:

تغییر حساب‌ها مشتریان بانک قوامین با مکاتبه پیامکی و مجوز مشتریان انجام شد

مدیرعامل بانک قوامین گفت: بانک قوامین به دنبال صدور بخشنامه جدید از سوی بانک مرکزی، هرگونه اقدام در راستای اجرای این بخشنامه را با اطلاع و رضایت مشتریان و از طریق مکاتبه پیامکی با آنها انجام داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایران اکونومیست، غلام حسن تقی نتاج، افزود: بر اساس یخشنامه لازم الاجرای بانک مرکزی از تاریخ ۱۱ شهریور ماه که با هدف رعایت یکنواخت نرخ سود سپرده ها به شیکه بانکی کشور از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد؛ به سپرده بلندمدت یک ساله از تاریخ مذکور ۱۵ درصد سود تعلق می‌گیرد و اگر قرار باشد سپرده های با قابلیت دریافت و پرداخت وجود داشته باشد آن سپرده کوتاه‌مدت و نرخ سود آن در حدود ۱۰ درصد است.

اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی قیمت تمام شده پول را کاهش می‌دهد

نتاج با تأکید بر اینکه اجرای بخشنامه جدید نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی قیمت تمام شده پول را کاهش و نزدیک به نرخ تورم در کشور می‌کند، تصریح کرد: در جلسه‌ای که در خصوص همین موضوع در بانک مرکزی برگزار شد این نهاد نظارتی به صراحت اعلام کرد که از تاریخ ۱۱ شهریور به بعد اگر حسابی بلندمدت باشد و در آن دریافت و پرداخت صورت بگیرد به صورت قانونی این حساب کوتاه مدت و با نرخ سود ۱۰ درصد تلقی می شود.

مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی کامل به مشتریان خود جهت جلوگیری از ضرر سنگینی که در این روند به سپرده گذاران تحمیل می شد، اعلام کرد: در همین راستا بانک قوامین پیامکی را تنظیم و به تمام سپرده گذاران ارسال کرد.

وی افزود: در این پیامک ذکر شد که با توجه به ابلاغیه جدید بانک مرکزی در خصوص سود سپرده، مشتریان مخیر هستند که تعیین کنند سپرده آنها به بلندمدت بدون دریافت و پرداخت تبدیل شود یا کماکان یا قابلیت دریافت و پرداخت به سپرده کوتاه مدت با نرخ جدید ۱۰ درصد تغییر یابد.

وی خاطرتشان کرد: در این پیامک جهت جلوگیری از ازدحام و شلوغی شعب از مشتریان خواسته شد بدون مراجعه به شعبه و با ارسال عدد درخواست خود تمایل یا عدم تمایل به تیدیل سپرده هایشان را اعلام کنند.

نتاج تأکید کرد: البته تا تاریخ ۱۱ شهریور نرخ سود سپرده ها با شرایط قبلی قابل دریافت بود ولی در صورت عدم تغییر سپرده خود به یکساله بعد از این تاریخ این نرخ در خصوص سپرده های قابل دریافت و پرداخت به صورت کوتاه مدت و با نرخ ۱۰ درصد اعمال می‌شود.

وی ادامه داد. بسیاری از مشتریان بانک قوامین عملاً تبدیل سپرده خود به بلندمدت را قبول کردند در حالی که برای عده ای دیگری از مشتریان پیامک ارسالی ابهام داشت و با وجود موافقت تغییر سپرده به کوتاه مدت جدید با نرخ ۱۰ درصد به شعب این بانک مراجعه و سوالات و ابهامات خود را مطرح کردند.

مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: سپرده گذاران این حساب‌ها تا قبل از ۱۱ شهریور کماکان نرخ سود قبلی را دریافت می‌کنند و آن دسته که سپرده آنها به بلندمدت تبدیل شده این تبدیل با نرخ سود قبلی تا پایان یک سال محاسبه می‌شود و آنها هر زمان خواستند می‌توانند پول خود را دریافت کنند.

وی تأکید کرد: اگر هر یک از مشتریان بانک قوامین موافق تغییر سپرده خود به بلندمدت یک ساله نباشند، می‌توانند با مراجعه به شعب این بانک نوع سپرده خود را به کوتاه‌مدت تغییر دهند؛ البته این تیدیل به ضرر مشتریان خواهد بود زیرا نرخ سود آنها به صورت تقریبی به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

نتاج تصریح کرد: به نفع تمام سپرده گذاران است که سپرده آنان به بلندمدت یک ساله با نرخ سود قبلی تغییر یابد تا بتوانند از سود آن بهره مند شوند و در حد دریافت و پرداخت کوتاه مدت حساب جدیدی مفتوح کنند.

وی با تاکید مجدد بر صراحت بخشنامه بانک مرکزی تصریح کرد: کلیه شعب بانک قوامین همزمان با اجرای این بخشنامه از ۱۱ شهریور ماه با سایر اعضای شبکه بانکی کشور همراه و همگام است.

مدیرعامل بانک قوامین یادآور شد: بانک مرکزی با تبدیل اضافه برداشت بانکها به خط اعتباری و در نظر گرفتن مهلت زمانی برای تسویه این خطوط اعتباری با نرخ های مناسب ۱۶ الی ۱۸ درصد زمینه های اجرای این بخشنامه در شبکه بانکی را فراهم کرده است.

وی گفت: قبل از اقدامات بانک مرکزی در این بخش، بانک ها در صورت اضافه برداشت مشمول جریمه ۳۴ درصدی می شدند و برای فرار از این جریمه مجبور به جذب سپرده با نرخ های ۲۴ درصدی و بالاتر بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر احیای بازار بین بانکی برای بانک‌ها است تا اگر به هر دلیلی با خروج بیش از حد نقدینگی مواجه شدند بتوانند از این بازار با نرخ های ۱۸ الی ۱۹ درصد استفاده کنند بنابراین دیگر ضرورتی برای رعایت نکردن نرخ های سود مصوب بانک مرکزی وجود ندارد.

Share