درسی که شورای شهر رشت باید از همدانی‌ها بگیرد

به جای لابی‌های شبانه برنامه‌های کاندیداهای شهرداری رشت را رسانه‎ای کنید

این روزها شورا شهر رشت درحالی در پشت پرده ها به دنبال انتخاب شهردار است که شورای شهر همدان در یک روند شفاف برنامه‌های پیشنهادی کاندیداهای شهرداری همدان بر روی سایت قرار داده است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شوراهای سراسر کشور در حالی از اول شهریورماه رسما فعالیت خود را آغاز کرده اند که موضوع انتخاب شهردار به عنوان یکی از مهمترین وظایف شورا در دستور کار آنها بوده است.

در همین راستا منتخبان شورای شهر رشت نیز پیش از آغاز رسمی دوره پنجم چندین جلسه مشترک برگزار کردند. در ابتدا معیارهایی نظیر پاک دستی، شجاعت، توانمندی اجرایی، تعامل پذیری و مشارکت جویی، داشتن کارنامه موفق، اعتقاد به نقش تقنینی و نظارت مستمر شورا برای شهردار آینده رشت اعلام شد. ویژگیهایی که عمدتا کیفی بودند و با هیچ متری نمی‌توان خود آن‌ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.

در این بین گزینه‌هایی نیز برای تصدی‌گری شهرداری رشت اعلام آمادگی کردند که شاخص ترین آنها سیدمحمدعلی ثابت قدم شهردار سابق رشت، مسعود نصرتی شهردار سابق قزوین، مسعود کاظمی رئیس سابق شورای شهر رشت، فرامرز جمشیدپور سرپرست شهرداری رشت، بهمن محمد یاری نماینده اسبق شهرستان تالش، رسول جماعتی نماینده اسبق مردم فومن، سروش اکبرزاده نماینده مردم رشت در شورای دوم، اوسط اکبری مقدم مدیرکل نوسازی مدارس می باشند.

اگرچه شورای پنجم رشت هنوز در ابتدای راه قرار دارد اما اولین نقد وارده به اعضای شورا را می توان در عدم اعلام عمومی برنامه‌های کاندیدای‌های شهرداری و شفاف سازی در این مورد دانست.

برای مثال اعضای شورای شهر همدان از مدتها پیش اعلام کرده‌اند که به ۹ گزینه برای سکانداری مدیریت شهری این شهر رسیده‌اند. در بین این ۹ نفر دو چهره آشنا برای مردم رشت وجود دارد. اولی محمدابراهیم خلیلی است که بین سال های ۹۲ الی ۹۳ شهردار رشت بود و دیگری مسعود نصرتی شهردار سابق قزوین که این روزها نام او به عنوان یکی از گزینه های جدی شهرداری رشت مطرح است. اگر سری به پرتال رسمی شورای شهر همدان بزنید(اینجا کلیک کنید) در خواهید یافت که در یک روند شفاف برنامه‌های پیشنهادی کاندیداهای شهرداری همدان بر روی سایت قرار گرفته است تا رسانه‌ها، کارشناسان و مردم نیز در کنار اعضای شورا بدانند که شهردار آتی این شهر چه برنامه‌هایی برای آنها در سر دارد! موضوعی که در رشت درست برخلاف آن در جریان است و بیش از آنکه در یک روند کاملا شفاف در جریان برنامه‌ها قرار بگیریم بیشتر شاهد برگزاری جلسات شبانه و لابی‌های سیاسیون هستیم و مهمترین دغدغه برخی اعضای شورا و مردم این شده که آیا شهردار بومی باشد یا غیربومی!

واقعیت امر این است که با توجه به مشکلاتی که گریبانگیز شهر رشت شده است دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد. مشکلات ترافیکی، زیرساختی و مهمتر از همه محیط زیستی رشت می‌طلبد که مدیریت شهری آینده رشت برنامه های مدون و قابل اجرایی برای این شهر داشته باشند. طبیعی است که در طی این فرآیند آنچه که بیش از بومی بودن و یاغیربومی بودن حائز اهمیت است، کارآمدی و قدرت مدیریت بالای شهردار آتی است که این موضوع را می توان به رجوع به سابقه مدیریتی کاندیداها و عملکرد آنها در سمتهای پیشین ارزیابی کرد.

بنابراین می‌بایست در ابتدا گزینه‌های نهایی شهرداری رشت به طور رسمی اعلام شوند و برنامه‌های آنها نیز در دسترس همگان قرار گیرد. از سوی دیگر شورای پنجم رشت با اعلام برنامه‌های پیشنهادی کاندیداهای شهرداری، علاوه بر شفاف سازی امور می‌تواند از حجم فشار بیرونی وارد آمده به خود نیز بکاهد زیرا در این حالت دیگر نمی‌توان هر فردی را با کمترین سابقه کاری در راس مدیریت شهری یک شهر ۸۰۰ هزار نفری قرار داد و بعدا از زیر دوش مسئولیت انتخاب شهردار شانه خالی کرد.

 

Share