حضور حسین دهباشی در کارگاه روایت نویسی

برگزاری چهل و هشتمین سالمرگ جلال | تبدیل اسالم به پایگاه فرهنگی یک بازی برد- برد است

قزلی ابراز امیدواری کرد اسالم و سالروز وفات جلال آل احمد به یک پاتوق و قرار فرهنگی در کشور و جهان تبدیل شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چهل و هشتمین سالمرگ جلال آل احمد در اسالم گیلان گرامی داشته شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود دیانی، در آیین بزرگداشت جلال آل احمد در اسالم با بیان اهمیت جریان ادبیات و نقش نافذ آن در حوزه دین گفت: واقعه غدیرخم رویدادی ویژه در تاریخ اسلام است که روایات فراوانی در مورد آن وجود دارد.

دیانی با بیان اهمیت سروده های شاعران عرب گفت: غدیریه ها نقش ویژهای در انتقال پیام این واقعه داشتند و حسان بن ثابت اولین شاعری است که در این مورد دست به آفرینش ادبی زده که پیامبر به تمجید از کلام وی پرداخته‌است.

وی با بیان نقش ارزنده هنر گفت: اگر کسی زبان هنر را نادیده بگیرد پایان دین و انقلاب را نادیده گرفته است.

دیانی همچنین با اشاره به تالیف کتب متعدد در اینباره گفت: تلاش ۳۰ ساله علامه عبدالحسین امینی منجر به تالیف کتابی شد که ما امروز آن را با نام « الغدیر فی الکتاب و السنه» می‌شناسیم.

سخنران این مراسم با بیان اهمیت اشعار این کتاب گفت: علامه امینی با سفر به اقصی نقاط جهان اسلام به جمع آوری اشعار این واقعه پرداخت و ۸ جلد از این کتاب را به این کار اختصاص داد.

دیانی با بیان اهمیت کار جلال آل احمد اظهار کرد: این نویسنده در برهه ای که روشنفکران دغدغه های مبتذلی داشتند و اعتماد به نفس در بین آنها موجود نبود دغدغه مردم را داشت.

وی آل احمد را متفکری توصیف کرد که بدون ترس از سیستم حاکم و سرزنش رفقایی که مذهبی و انقلابی نبودند به کارخود ادامه داد و افزود: خرافات، ترس مردم و غربزدگی چالشهایی بود که جلال با آنها روبرو بود.

دیانی خاطرنشان کرد: اسالم ما را به یاد جلال می‌اندازد و امیدوارم این سنت همیشه در اینجا برقرار باشد و به محلی برای گردهمایی نویسندگان ایران و جهان تبدیل شود.

تبدیل اسالم به یک پایگاه فرهنگی یک بازی برد- برد است

همچنین مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در گفتگو با دیارمیرزا گفت: دومین دوره نویسندگی اسالم، روز جمعه ۱۷ شهریور پس از ۲ روز، به کار خود پایان داد.

مهدی قزلی با فعالیت ۳ ساله این بنیاد در تالش گفت: برگزاری شب شعر وحدت در شهر تالش، ۲ دوره نویسندگی با موضوع مستند نگاری و روایت در ادبیات و جلال پژوهشی از جمله اقدامات این مجموعه است.

وی با بیان اهمیت کار در حوزه زندگی بزرگان ادبیات گفت: جلال آل احمد پدر مستندنگاری ایران محسوب میشود و کتاب «جای پای جلال» و فیلم مستند «جلال در اسالم» به همین منظور ساخته شده است.

نویسنده کتاب جای پای جلال افزود: دلیل اجرای ۲ دوره نویسندگی به سبک آل احمد در اسالم حضور وی در اینجا بوده است که مردم منطقه خاطرات فراوانی از وی دارند.

مدیر این بنیاد ساخت خانه فرهنگ جلال را یکی از اقداماتی ذکر کرد که می تواند به بازیابی هویت و نسبتهای مردم منطقه با این نویسنده کمک کند.

قزلی از عدم همراهی مسوولان استان گیلان و منطقه با این بنیاد ادبی سخن گفت و افزود: در مدت حضور اساتید بزرگ ادبیات کشور و نویسندگان جوان، حمایتهای معنوی و استقبال حجت الاسلام والمسلمین اصغر جدایی، امام جمعه بخش اسالم شهرستان تالش، شامل حال شرکت کنندگان در دوره شده است.
قزلی ابراز امیدواری کرد اسالم و سالروز وفات جلال آل احمد به یک پاتوق و قرار فرهنگی در کشور و جهان تبدیل شود.

میثم امیری مدیر اجرایی این پروژه نیز با بیان مزیتهای منطقه گفت: اسالم با داشتن تنوع مذهبی و قومی یک ایران کوچک است.

وی تبدیل اسالم به یک پایگاه فرهنگی را بازی برد- برد بیان کرد که میتواند موجب رونق بخشی فرهنگی این شهر شود.

امیری وجود خاطرات مردم از جلال آل احمد را نشانه زنده بودن این نویسنده بزرگ ذکر کرد و نحوه مشارکت در برگزاری این دوره ها را از طریق ارسال روایت ادبی به مجله «الف» متعلق بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بیان کرد.

گفتنی است بزرگداشت زنده یاد جلال آل احمد شامگاه جمعه ۱۷ شهریور در مسجد جامع اسالم برگزار شد.

حضور بزرگان در اسالم

در دومین کارگاه روایت نویسی اسالم نیز حسین دهباشی مستندنگار و نویسنده تاریخ شفاهی ایران، محمدحواد جزینی مدرس داستان نویسی، علیرضا کمری پژوهشگر ادبیات جنگ  فاطمه توفیقی عضو هیات علمی دانشگاه ادیان حضور داشتند.

Share