آذری جهرمی مطرح کرد:

اصلاح تعرفه‌های اینترنت تا یک ماه آینده | حذف اپلیکیشن‌های ایرانی ظاهرا یک سوء تفاهم است

وزیر ارتباطات با اشاره به شفافیت به عنوان مهم ترین نکته توسعه و پیشبرد اهداف، تاکید کرد: برنامه داریم با شکستن زمان به بخش‌های کوتاه مدت، اهداف شرکت‌های فناوری اطلاعات را بررسی و موانع آنها را برطرف کنیم تا آنها نیز بتوانند درآمدهای خود را به صورت شفاف اعلام کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام اسامی شرکت‌های متشاکی در حوزه خدمات اینترنتی و این که آماری از بازار این شرکت‌ها در دسترس نیست، اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که برخی دوستان در زمان ارائه‌ برنامه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی داشتند، این بود که برنامه ما مخابراتی و شعارمان IT است، اما آماری در حوزه IT نداریم و علت این موضوع هم این است که به دلیل مقررات دست و پاگیر مالیاتی، بسیاری از شرکت‌ها درآمدهای خود را اعلام نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ما برنامه داشتیم از ابتدای استقرار وضعیت فعلی خود را به صورت واقعی برآورد کرده و نشانه گذاری کنیم. همچنین برنامه داریم چهار سال را به چهار زمان یک ساله و هر سال را به چهار بخش سه ماهه تقسیم کنیم و هدف‌های لازم را بررسی و موانع آنها را برطرف کنیم. طبیعتا اگر مشکلاتی که برای آنها وجود دارد برطرف شود، شفافیت ایجاد خواهد شد و شفافیت مهم ترین نکته‌ای است که می‌تواند در پیشبرد و توسعه برنامه‌ها کمک کند.

رتبه نهم در اینترنت موبایل و نود در اینترنت ثابت

وی در پاسخ به برنامه برای کاهش تعرفه اینترنت، اظهار کرد: در دنیا اینترنت موبایل گران است با وجود این ما به لحاظ شاخص نسبت هزینه به درآمد در دنیا در ۱۰ کشور اول جهان هستیم. آن چیزی که در کشور مشکل داریم اینترنت ثابت است و در این حوزه شاخصی بهتر از نودم نداریم.

او ادامه داد: این نشان می‌دهد غیرطبیعی بودن اینترنت در حوزه ثابت برای ما یک معضل جدی است که جلوی رشد بازار را می‌گیرد. برنامه ما اصلاح این تعرفه‌هاست. از همان روز اول که سرکار آمدیم براساس کارهایی که پیش از این شده بود، کمیته‌ای تشکیل دادیم و تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه آینده به این موضوع رسیدگی کنیم. در برنامه ۱۰۰ روزه دولت این به عنوان یکی از وعده‌های دولت است که به وضعیت تعرفه‌ها رسیدگی شود.

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی ظاهرا یک سوء تفاهم است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌ستور، بیان کرد: این رفتار مبتنی بر قوانین شرکت اپل و یا تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیست. ما سیگنال‌های متفاوتی را دریافت کردیم. دو هفته گذشته در آخرین نسخه منتشر شده توسط اپل و Ios از زبان فارسی پشتیبانی شد که این موضوع نکته مثبت در سرویس‌دهی مردم ایران و فارسی زبانان دنیا بود، اما از طرفی از چند ماه گذشته این شرکت شروع به حذف برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی کرده بود.

جهرمی ادامه داد: البته آن زمان این موضوع قابل درک بود، زیرا بنابر مقررات داخلی خودشان، شرکت اپل حق‌السهمی را بابت میزبانی از اپلیکیشن‌ها دریافت می‌کند، در صورتی که اپلیکیشن‌های ایرانی مبلغ را نمی‌پرداختند به همین دلیل شرکت‌ها این مشکل را حل کرده و خود را منطبق کردند و مجددا توانستند به اپ ستور برگردند، اما در حال حاضر ایمیلی که به شرکت‌های ایرانی زده شده مفهوم حقوقی ندارد. این که اعلام کردند اپلیکیشن‌ها که در کشورهای تحریم شده هستند توضیح ندارد، زیرا برخی از این اپلیکیشن‌ها شرکت خود را به صورت بین‌المللی ثبت کردند.

وی با بیان این که براساس قانون و مقرراتی که وجود دارد در حال پیگیری این موضوع هستیم، افزود: ما از این شرکت‌ها حمایت می‌کنیم، زیرا برای ما حمایت از کسب وکارهای نوپا اهمیت زیادی دارد. همچنین با دکتر ظریف صحبت کرده و ایشان به صورت جدی پیگیر هستند. اگر لازم باشد وکیلی برای پیگیری این موضوع بگیریم اقدام می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امیدواریم این مساله در حد سوء تفاهم باشد، زیرا اگر سوء نیتی وجود داشته باشد ما نیز مدل رفتاری خود را متناسب با این مساله برنامه ریزی می‌کنیم. البته شرایط نشان می‌دهد که اپل به مشتریان خود احترام می‌گذارد. هرچند این شرکت در ایران نمایندگی رسمی ندارد، اما ۱۱ درصد گوشی‌های هوشمند ایران اپل هستند که به سرویس‌های ایرانی نیاز دارند و این موضوع با سیاست مشتری مداری شرکت‌های بزرگ سازگار نیست.

آذری جهرمی با تاکید بر لزوم احترام شرکت‌های ایرانی به قوانین بین‌الملل نیز افزود: چارچوب ورود ما به این مساله فعلا این است که آن را به صورت حقوقی پیگیری کنیم و مشکل را برطرف کنیم. اگر به این جمع بندی برسیم که این مساله سیاسی است آن را به نحو دیگری پیگیری خواهیم کرد.

کمک به شرکت‌های خصوصی با تسهیل قوانین

وی با اشاره به وعده ایجاد پنج شرکت‌ بین المللی در این چهار سال، گفت: نگاه ما این است که در پایان چهار سال بین سه تا پنج یونیکوم داشته باشیم. در حوزه‌های تجارت الکترونیک و خرید و فروش آنلاین و سرویس‌های خدماتی در حال حاضر این ظرفیت وجود دارد. بزرگ‌ترین کمکی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که موانع کسب و کار آنها را برطرف کنیم. بخش خصوصی ما توانمندی دارد که این کار را انجام دهد، بنابراین اگر ما موانع را از سر راه آنها برداریم و قوانین حمایتی مناسبی داشته باشیم آنها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

فرهنگ ما باید توسط شبکه‌های اجتماعی صیانت شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مذاکرات برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: رویکرد شورای عالی فضای مجازی این است با سرویس‌هایی که در ایران فیلتر شده‌اند، مذاکره شود و ما به آنها نگاه سلبی نداشته باشیم و به حقوق شهروندان در دسترسی به سرویس‌ها احترام بگذاریم. البته لازمه‌ی این مساله این است که آنها هم به مقررات ما احترام بگذارند و از فرهنگ ما صیانت کنند. ما نمی‌توانیم به شبکه‌ای در ایران اجازه فعالیت دهیم که خدماتی را ارائه دهد، اما معضلات جدی هم برای ما داشته باشد.

آذری جهرمی ادامه داد: خود این شبکه‌های اجتماعی نیز مقرراتی دارند. برای مثال در یوتیوپ موارد غیراخلاقی و پورنوگرافی مسدود می‌شود. این موضوع باید متناسب با فرهنگ ما نیز تغییر یافته و سرویس‌های خود را به صورت محلی پیاده سازی کنند. در چنین شرایطی ما نیز آمادگی داریم که محدودیت‌ها را برداریم. توییتر برای این موضوع درخواست داده البته مذاکره‌ای آغاز نشده است. همچنین بنابر مصوبه برای سایر شبکه‌ها نیز اطلاع‌رسانی و اعلام آمادگی کرده و منتظر پاسخ هستیم.

Share