در یادمان 110 سالگی انتشار روزنامه‌های خیرالکلام و نسیم شمال عنوان شد

آثار مفاخر و ادیبان گیلانی در حافظه مطبوعات و تاریخ و ذهن مردم زنده است

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی گفت: آثار مفاخر و ادیبان گیلانی در حافظه مطبوعات و تاریخ و ذهن مردم گیلان زنده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سیدهاشم‌ موسوی در یادمان ۱۱۰ سالگی انتشار روزنامه‌های خیرالکلام و نسیم شمال در پژوهشکده گیلان‌شناسی رشت اظهار داشت: دغدغه فرهنگ و هویت فرهنگی و بازآفرینی فرهنگ گیلان از اساسی‌ترین اهداف پژوهشکده گیلان‌شناسی است.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی تصریح کرد: شناخت میراث و مادی و غیرمادی این خطه نام‌آور و معرفی مشاهیر گیلانی مهم‌ترین رسالت پژوهشکده گیلان‌شناسی محسوب می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه تاریخ ایران پس از انقلاب مشروطه دگرگون شد خاطرنشان کرد: به گواه تاریخ، گیلان در این دوره از مراکز مهم و تاثیرگذار بوده و یکی از جلوه‌گاه‌های تحقق آرمان‌های انقلاب مشروطه، روزنامه‌ها بودند.

وی با بیان اینکه گیلان موطن روزنامه‌نگاران به‌نامی همچون افصح المتکلمین و سید اشرف‌الدین حسینی‌قزوینی گیلانی معروف به نسیم شمال است، افزود: ویژگی اصلی شعر مشروطه توجه به زندگی روزمره و عامه مردم بود و نسیم شمال از مردمی‌ترین شاعران مشروطه است.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی با تاکید بر اینکه رشد و توسعه فرهنگی پیش نیاز پیشرفت در دیگر عرصه‌هاست گفت: انقلاب مشروطه و تغییر ساختار قدرت سبب بها دادن به ادبیات و هنر شد و آثار مفاخر و ادیبان گیلانی در حافظه مطبوعات و تاریخ و ذهن مردم گیلان زنده است.

سید فرید قاسمی نیز در این مراسم  با گرامیداشت یاد فرهیخته عرصه مطبوعات زنده یاد فریدون نوزاد گفت: ۱۱۰ سال پیش دو فرد معمم که اهل منبر بودند بر اساس شرایط زمان از منبر که یک رسانه گروهی است به رسانه جمعی روزنامه روی آوردند و این کوچ و تغییر محمل، خود معایب و محاسنی داشت.

مورخ مطبوعات ایران با ارج نهادن بر جایگاه روزنامه‌های خیرالکلام و نسیم شمال در مطبوعات ایران تاکید کرد: این هر دو روزنامه گیلانی در عصر خود مدعی و مکلف بر پایبندی به قانون و آگاهی رسانی و آزادیخواهی بودند.

وی با اشاره به اینکه در آثار این روزنامه‌ها آنچه بر می‌آید این است که آنها روزنامه‌نگاری را سبب دشمن افزایی می‌دانستند و حق‌گویی را سرلوحه خود قرار داده بودند گفت: روزنامه خیرالکلام بی‌پروا اهل موج‌سازی بود و نسیم شمال ساده‌گویی و ساده نویسی را در بیان مطالبش رعایت می‌کرد.

محقق برتر مطبوعات کشور تصریح کرد: در نسیم شمال از شعرها و ضرب المثل‌ها بهره برده می‌شد و ارتباط بسیار خوبی با مردم برقرار کرده بود به‌گونه‌ای که حتی افراد بی‌سواد هم آن را خریداری کرده تا افراد باسواد برای آن‌ها بازخوانی کنند.

موسس رشته علوم اجتماعی دانشگاه گیلان نیز در این یادمان اظهار داشت: نسیم شمال در آن روزگار در دفاع از حقوق زنان و دهقانان و حتی نحوه تربیت فرزندان قلم زده است که نشان از وسعت دید این روزنامه‌نگار گیلانی دارد.

فاروق خارابی ماسوله با بیان اینکه نیارمند تحقیق و پژوهش بیشتری در حوزه مطبوعات و رخدادهای گیلان در عصر مشروطه هستیم گفت: در اهمیت این روزنامه‌ها همین بس که در دنیای ۱۱۰ سال پیش با وجود همسایگان خارحی استعمارگر همواره عدالت‌طلبی و حق‌خواهی را فریاد می‌زدند.

وی با اشاره به اینکه هیچ اسم و نام و نشانی از این  بزرگان و مفاخر گیلان در کوچه و خیابان و مراکز فرهنگی نمی‌بینیم خاطرنشان کرد: باید به این روزنامه‌نگاران شجاع ارج نهاد که این امر لزوم توجه بیشتر مسئولان فرهنگی استان گیلان را می‌طلبد.

در این مراسم  که با حضور مفاخر و بزرگان فرهنگ و ادب  مطبوعات گیلان برگزار شد فیلم “رشت نامه” درباره مطبوعات گیلان، کاری از حامد اریب به‌نمایش گذاشته شد.

Share