وقتی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی زیرآب کشاورزی و برنجکاری در گیلان را یکجا می‌زند

کشت برنج در گیلان ضرورت ندارد | سیب زمینی و گندم را جایگزین برنج کنید!

عظیمی دوبخشری با اشاره به اینکه کشت برنج با شرایط موجود نمی‌تواند گونه مفید گیاهی برای گیلان باشد، گفت: کشت برنج در اقتصاد معیشتی تاریخ گیلان ضرورت تاریخی بود اما امروز این ضرورت به آن شکل تاریخی دیگر وجود ندارد!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست و پنجمین نشست تخصصی توسعه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با موضوع «کشاورزی و توسعه اقتصادی گیلان با تأکید بر زراعت برنج» با سخنرانی دکتر ناصرعظیمی دوبخشری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

شالیزارهای گیلان دارای مزیت پنهان هستند

کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در این نشست با بیان اینکه در جامعه شاهد مسائل و مشکلات مختلف مردم هستیم، گفت: یکی از وظایف سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل جلساتی است که با محوریت بررسی موانع رشد و توسعه در جامعه برگزار می شود.

محمدی با بیان اینکه بنده با کسانی که نفس توسعه را زیر سوال می برند کاری ندارم، گفت: آنچه مسلم است توسعه کشور و استان است و باید در این راه همچون کشورهای توسعه یافته بکوشیم.

وی افزود: برای توسعه باید از دیدگاه انتقادی و سازنده استفاد کرد و یکی ازمهمترین سازمان ها که در این راستا جلسات متعددی برگزار می‌کند، سازمان برنامه و بودجه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان یادآور شد: گرد آوردن همه متفکران و دعوت از اساتید ملی میتواند به گسترش مفهوم توسعه کمک کند و اینکار را سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا کنون به خوبی انجام داده است.

محمدی با اشاره به اینکه باید کشاورزی و شیلات را به جایگاه واقعی خود برگردانیم گفت: به همین منظور در دو سال اخیر بر همین اساس و برای توسعه استان از اساتید و سخنران مختلفی دعوت کردیم و هیچگاه به گونه ای نبود که اگر کسی از نظر فکری هم فکر و هم نظر نباشد از وجودش بهره نبریم.

وی ادامه داد: توسعه یعنی استفاده از انتقادها و نظرات سازنده و به این شکل می‌توانیم راه درست را انتخاب کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در آینده نظر بر این داریم تا همایش سراسری توسعه با حضور روسای برنامه و بودجه کشور در استان برگزار کنیم.

وی در پایان گفت: این جلسه با محوریت کشاورزی و توسعه اقتصادی گیلان است و همانطور که می‌دانیم شالیزارهای استان دارای مزیت های پنهانی هستند یکی از اثرات مثبت آن جذب توریسم است و باید در این زمینه تلاش و کوشش فراوانی شود.

کشت برنج در گیلان ضرورت ندارد! / سیب زمینی و گندم را جایگزین برنج کنید

در ادامه جلسه دکتر ناصر عظیمی دوبخشری عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد اثرات مثبت و منفی کشت برنج در استان گیلان گفت: کشاورزی یعنی انتخاب گونه مفید گیاهی و بشر بهترین گونه گیاه را در منطقه خود را انتخاب کرده و آن را رشد داده است.

عظیمی دوبخشری با اشاره به اینکه کشت برنج با شرایط موجود نمی‌تواند گونه مفید گیاهی برای گیلان باشد، گفت: کشت برنج در اقتصاد معیشتی تاریخ گیلان ضرورت تاریخی بود اما امروز این ضرورت به آن شکل تاریخی دیگر وجود ندارد!

وی ادامه داد: گونه هایی که بتوانند در قیاس با دیگر گونه ها توان جذب مقدار زیادی انرژی خورشید را داشته باشد مفیدتر هستند که به اعتقاد من در برنج این تثبیت انرژی خورشید کم است وعملا در نه ماه از سال گیاه برنج نمی‌تواند نو خورشید را تثبیت کند.

عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: این سوال برای همه پیش خواهد آمد که آیا برنج یک محصول استراتژیک است یا خیر  کالای استراتژیک مفهوم خاصی ندارد و بخصوص در ایران نه تعریف مشخصی و نه لیستی از محصولات استراتژیکی وجود دارد. در بازار جهانی نیز دستیابی به غذا آسانتر شده است و برنج یک کالای حیاتی نیست!

وی با بیان این سوال که مزیت اقتصادی برنج چیست، ادامه داد: مزیت تولید میزان ارزش افزوده است و برنج مزیت رقابتی و اقتصادی ندارد. میتوان تنها مزیت کشت برنج را مبارزه با تغییر کاربری در استان عنوان کرد و وجود شالیزارها سبب مقاومت تغییر کاربری‌ها شده است.

عظیمی دوبخشری با بیان اینکه روند کاشت محصولات کشاورزی طبق پژوهش های صورت گرفته رو به کاهش است گفت: طبق آمار دریافتی از جهاد کشاورزی گیلان، این استان دارای ۴۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این مقدار ۲۳۶ هزار هکتار زیر کشت برنج است براین اساس در حدود ۵۳ درصد زمین های کشاورزی گیلان برنج کشت می شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به نگاه علمی کاشت برنج اظهار کرد: کشاورزی با نگاه علمی توسعه اقتصادی و اشتغال سهمی در سبد روزانه خانوار ندارد. برنج یکی از محصولات پرمصرف در آب بوده و این محصول با نگاه علمی سود اقتصادی برای استان ندارد.

ویافزود: برنج محصولی پر آب است و برای تولید آن نیاز به آب فراوان داریم. در کشور سالانه ۱۴ میلیون تن گندم و ۵ میلیون تن سیب زمینی تولید می شود که می توانند جایگزین این محصول کرد.

انتقاد کارشناسان از سخنان میهمان نشست 

گفتنی است در ادامه جلسه چهارتن از کارشناسان با انتقاد از سخنان دوبخشری کشاورزی و حمایت از برنجکاران را عامل موثر در توسعه استان عنوان کردند.
یکی از کارشناسان در پاسخ به صحبتهای عظیمی دوبخشری گفت: اشتغل در بخش برنج کاری معطوف به زمین نمیشود و بسیاری از مردم استان به صورت غیر مستقیم با صنعت کشاورزی درگیر هستند.
وی افزود: وجود کارخانه های شالیکوبی، فروشگاههای بزرگ عرضه برنج از مواردی است که سبب اشتغال زایی پایدار کرده است.

همچنین یکی دیگر از کارشناسان حاضر در جلسه با بیان اینکه برنج از محصولات مهم کشاورزی در استان است و نیاز به حمایت ویژه دارد، گفت: برنج محصول استراتژیک است و این محصول علاوه بر اینکه یک ماده غذایی محسوب میشود در زمینه صنایع آرایشی نیز از آن استفاده می‌کنند و نیز از سبوس و حتی کاه و کلش آن در دامداری ها بهره‌برداری های زیادی می‎شود.

همچنین یکی دیگر از حاضرین منتقد به سخنان دوبخشری گفت: باید به فکر آموزش کشاورزان باشیم تا کشت دوم را در برنامه خود قرار دهند و از این طریق در آینده نزدیک مانند گندم خودکفا می‌شویم.

Share