مدیر حج و زیارت گیلان:

کاروان های حج تمتع گیلان مدینه بعد هستند | پیش بینی اعزام در ۲۰ و ۲۱ مرداد

فعال با بیان اینکه کاروان های حج گیلان مدینه بعد هستند، اضافه کرد: زائران ابتدا به مکه می روند و پس از انجام اعمال و مناسک حج به مدینه مشرف می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایکنا، حسن فعال، مدیر حج و زیارت استان گیلان با اشاره به فرا رسیدن هفته حج، به تبیین ابعاد فردی و اجتماعی این کنگره عظیم جهان اسلام پرداخت و اظهار کرد: ساده زیستی، تقویت ایمان و تقوا، تمرین آرامش روحی برای انسان، رشد اخلاقی و دوری از دنیا از جمله آثار و برکات فردی حج است.

وی وحدت اجتماعی، تقریب پیروان مذاهب اسلامی و افزایش تعاملات فرهنگی امت اسلام را از جمله کارکردهای اجتماعی حج دانست و افزود: قرار گرفتن جوامع اسلامی در فضای معنوی حج به انعکاس رشد سیاسی و اجتماعی فرد کمک می کند لذا باید از این فرصت به نحو احسن بهره بگیریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه «معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی» شعار هفته حج امسال است، تصریح کرد: حجاج نمایندگان مردم ایران در مکه و مدینه هستند و لذا باید معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی را به نمایش بگذارند.

فعال با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی و فرهنگی برای زائران از سوی بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت در هر استان، گفت: با توجه به شعار امسال هفته حج، کلاس های متعددی توسط مدیران و روحانیون کاروان ها برای زائران تشکیل شده است.

مدیر حج و زیارت گیلان از برگزاری همایش متمرکز آموزش زائران گیلانی در رشت خبر داد و عنوان کرد: امسال ۶ کاروان و ۷۹۵ نفر زائر از گیلان به همراه ۳۰ نفر عوامل ستادی طی ۳ پرواز از رشت به مکه مکرمه اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه کاروان های حج گیلان مدینه بعد هستند، اضافه کرد: زائران ابتدا به مکه می روند و پس از انجام اعمال و مناسک حج به مدینه مشرف می شوند. پروازهای بازگشت زائران از مدینه به رشت صورت می گیرد.

فعال با اشاره به پیش بینی اعزام کاروان های گیلان در تاریخ ۲۰ و ۲۱ مرداد، متذکر شد: تاکنون همه کارها اعم از ثبت نام زائران، معاینات پزشکی، کلاس های آموزشی، واریز وجوه قربانی، ارسال مدارک به حج و زیارت استان جهت ارسال به سفارت و صدور ویزای زائران انجام شده است.

مدیر حج و زیارت گیلان از انتخاب داوطلبانه گروه هایی تحت عنوان «یاوران حج» در کاروان ها خبر داد و بیان کرد: یاوران حج از خود زائران انتخاب می شوند و در سراسر موارد مناسک حج در مکه، مشعر، منا و عرفات اقدام به راهنمایی حجاج می کنند و کمک کار سایر عوامل کاروان می شوند.

وی زائران حج تمتع امسال را ثبت نام شدگان سال ۸۵ و قسمتی از سال ۸۶ دانست و گفت: با توجه به صدور الکترونیکی ویزا برای نخستین بار و ضرورت تکمیل فوری کاروان ها مجبور به ثبت نام بخشی از زائران شدیم. این در حالی است که استان گیلان حدود ۵ هزار مشمول تشرف در سال ۸۵ دارد که به دلیل مشکلات خاص قادر به ثبت نام در فرصت کوتاه نشدند.

فعال با بیان اینکه کاروان های گیلان در تاریخ ۱۹ و ۲۰ شهریور از مدینه به رشت باز می گردند، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا تمهیدات حج امسال نسبت به سال های گذشته از نظر کمی و کیفی افزایش داشته باشند.

وی مچ بندهای الکترونیکی زائران را به منزله کارت شناسایی آنان دانست و یادآور شد: این مچ بندهای الکترونیکی صد درصد داخلی و شامل مشخصات معمولی مانند نام و نام خانوادگی، کاروان، هتل زائر در مکه و مدینه و اطلاعات پزشکی هستند. سال های گذشته نیز همه زائران حج و عتبات کارت های شناسایی به همراه داشتند. این اطلاعات در صورت نیاز در اختیار عوامل ستادی و امدادی ایران مستقر در مکه و مدینه قرار می گیرد.

Share