پژو ۳۰۱ تولیدی ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟+تصاویر

مدت‌هاست که بازار خودروی ایران از نبود یک سدان با کیفیت و با قیمت متوسط رنج می‌برد، در این میان عملاً این بازار در اختیار خودروهای چینی متعدد قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از جام جم آنلاین، مدت‌هاست که بازار خودروی ایران از نبود یک سدان با کیفیت و با قیمت متوسط رنج می‌برد، در این میان عملاً این بازار در اختیار خودروهای چینی متعدد قرار گرفته است. این خودروها علاوه بر اینکه اکثر آن‌ها تنها از یک ستاره کیفی برخوردارند، از بازار کارکرده خوبی هم برخوردار نیستند و مالکان را در هنگام فروش دچار مشکل می‌کنند اما تنها نقطه قوت آن‌ها وجود آپشن‌های متعدد و طراحی‌های روزآمد شده است.

در آن سوی میدان اما دو گروه دیگر نیز حضور دارند. گروه نخست همان محصولات قدیمی شکل گرفته بر پلفرم ۴۰۵ و ۲۰۶ هستند که خودروهای دنا، دنا پلاس، پرشیا، سمند و رانا را شامل می‌شوند و گروه دوم خودروهای اقتصادی تندر، تندر پلاس و در نبود گزینه‌های باکیفیت و علی‌رغم تفاوت کلاس خودروی ساندرو را شامل می‌شوند.

در تحلیل این مساله می‌توان گفت که افرادی که محافظه‌کار هستند کماکان از محصولات قدیمی شکل گرفته بر پلتفرم‌های ۴۰۵ و ۲۰۶ استفاده می‌کنند البته در این محصولات از قطعاتی استفاده شده که کیفیت سابق را ندارد و مصرف سوخت بالا، کاهش ایمنی، معطلی در صف طولانی تعمیرگاه‌ها ارمغان استفاده از خودروها برای مصرف‌کنندگان است!

اما کسانی که کیفیت می‌خواهند اما بودجه خرید خودروی وارداتی را ندارند عمدتاً به سراغ محصولات رنو تندر و ساندرو می‌روند. البته این خودروها با وجود اینکه از کیفیت نسبتاً مطلوبی برخوردارند و خریدار را اصطلاحاً تعمیرگاه گرد نمی‌کنند، اما از پلتفرم یک خودروی اقتصادی بهره‌مند هستند و اساساً نباید در این جایگاه قیمتی‌ باشند. برای اثبات این مدعا می‌توانیم به استفاده از صندلی‌های نیمکت‌گونه، ارگونومی پایین، داشبورد بشدت ساده و استفاده از الگوی سیم‌کشی اقتصادی اشاره کنیم. البته رضایتمندی مالکان از این خودروها سبب شده تا بازار خوبی داشته باشند.

گروه سوم خریداران خودرو هم که با هر دوی این‌ها مشکل دارند به سراغ خودروهای بزک شده چینی می‌روند. البته ذکر این نکته را نباید یادآور شد که صنعت خودروی چین روز بروز پویاتر شده و مدت‌هاست که در مرتبه بالاتری از خودروسازی ایران قرار می‌گیرد.

با توجه به افزایش نرخ ارز به عنوان فاکتور اصلی امروزه خودرو‌ی ارزان قیمت به رویایی دست نیافتنی برای اقشار متوسط جامعه که موتور حرکتی کشور محسوب می‌شوند تبدیل شده است؛ امروزه باید یک خودروی مطلوب که پاسخگوی نیازهای روزمره باشد را دربازه قیمتی ۳۰ تا ۶۵ میلیون تومان جستجو کرد.

در این بازه قیمتی اکنون در ایران با سه دسته‌ای که سطرهای بالا عنوان شد روبرو هستیم که هر چند تا حدودی نیازها را برطرف می‌کنند، اما هر کدام دارای معایب بسیاری هستند. باتوجه به این مدتی است که نیاز به ورود خودروهای جدید در این کلاس احساس می‌شود.

نسخه فیس‌لیفت ۲۰۱۷

نسخه پیش‌ از فیس‌لیفت

در چهارمین گردهمایی بین‌المللی صنعت خودرو که بهمن‌ماه گذشته در برج میلاد تهران برگزار گردید، مدیرعامل شرکت پژو از عرضه مدل اقتصادی پژو ۳۰۱ در ایران خبر داد. دیروز اما مدیرعامل ایران‌خودرو در خبری آغاز تولید این خودرو را پایان سال جاری اعلام کرد.

بتازگی منابع آگاه در ایکاپ اعلام کرده‌اند که سری نخست این خودروها بصورت وارداتی عرضه خواهد شد و از مدل ۲۰۱۶ خواهند بود.

تقریباً چند ماهی است که شرکت پژو مدل ۳۰۱ را دستخوش فیس‌لیفت کرده تا هم به زیبایی آن بیافزاید و هم پای این مدل را که در ابتدا با مشارکت دانگ‌فنگ برای بازار چین و کشورهای درحال توسعه طراحی کرده بود را به اروپای غربی باز کند.

پژو تلاش کرده تا ۳۰۱ فیس‌لیفت را به مدل پرچمدار این شرکت فرانسوی یعنی ۵۰۸ نزدیک کند؛ اساسی‌ترین تغییر صورت گرفته به نمای جلوی این خودرو باز می‌گردد که علاوه بر قرارگیری یک جلوپنجره شکیل به سبک زبان جدید محصولات این شرکت و بهره گیری سپر عضلانی در جلو، خطوط عضلانی در نمای جانبی و عقب خودرو، چهره تهاجمی را در ذهن بینندگان تداعی نماید.

اما فعلاً با مدل فیس‌لیفت کاری نداریم چرا که قطع به یقین و مطابق سنت‌ها و اظهارات منابع آگاه در ایکاپ در ایران باید پذیرای مدل قبلی این خودرو باشیم.

البته مدل‌ ۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ که به ایران خواهد آمد به زیبایی فیس‌لیفت این خودرو نیست، اما نباید فراموش کنیم که با یک خودروی خوب با مولفه‌های کیفیت‌، روزآمدی به سبک اروپایی مواجهیم که هر چند در کلاس خودروهای اقتصادی قرار دارد اما از خودروهای تندر، ساندرو و سیمبل چندین پله بالاتر قرار می‌گیرد.

پژو برای مدل ۳۰۱ از دو پیشرانه و سه جعبه‌دنده بهره‌گیری کرده که پیشرانه‌ها از میان نمونه ۱.۲ لیتری سه‌سیلندر و ۱.۶ لیتری چهارسیلندر انتخاب شده است. همچنین دو جعبه‌دنده خودکار ۶ و ۴ سرعته و یک جعبه‌دنده دستی ۵سرعته برای این خودرو پیش‌بینی شده است.

پیشرانه ۱.۶ لیتری کد EC5 که نمونه ارتقا یافته TU5 محسوب می شود

پیشرانه ۱.۲ لیتری ۸۲ اسب‌بخار نیرو و پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند و مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها به ترتیب ۴.۹ و ۷.۳ لیتر بر صدکیلومتر است.

در رانندگی شهری اما پیشرانه ۱.۲ لیتری ۶ لیتر و ۱.۶ لیتری ۱۰ لیتر سوخت را در مسافت ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌نمایند.

شتاب پیشرانه سه‌سیلندر ۱۲.۹ ثانیه و پیشرانه چهارسیلندر ۱.۶ لیتری معادل ۱۰.۸ ثانیه است و به ترتیب ۳۰۱ با استفاده از این پیشرانه‌ها می‌تواند به ۱۷۰ و ۱۸۸ کیلومتر‌بر ساعت سرعت دست پیدا کند.

در ایران اما قرار است پژو ۳۰۱ با پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۱۵ اسبی و جعبه‌دنده ۴ سرعته خودکار و ۵ سرعته دستی ‌عرضه شود که به نسبت معقول می‌آید اما با توجه به اینکه دوران جعبه‌دنده‌های دستی چهارسرعته به جهت واکنش ضعیف به فرمان‌های راننده به سر آمده است بهتر بود از جعبه‌دنده خودکار شش‌سرعته استفاده می‌شد البته در این میان اغلب رقبا بجز یکی دو خودروی چینی با جعبه‌دنده CVT، باقی از جعبه‌دنده‌های ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته خودکار بهره می‌برند.

داخل این خودرو را می‌توان در سه کلمه خلاصه کرد: مرغوب، مدرن و ساده

فضای داخلی پژو ۳۰۱

در میانه داشبورد با کیفیت آن، برای مدل‌ فیس‌لیفت از صفحه‌نمایش مجهز ۷ اینچی بهمراه رهیاب و… با قابلیت اتصال به تلفن‌همراه اندروید و آی‌او‌اس بهره‌گیری شده، اما در مدل ۲۰۱۶ تنها با یک سیستم ساده پخش صوت روبرو هستیم که البته می‌توان آن را با نمونه مدرن تعویض کرد.

پژو ۳۰۱ فیس‌لیفت مجهز به سیستم مالتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ

نسخه مجهز به جعبه‌دنده خودکار

نسخه مجهز به جعبه‌دنده دستی

فرمان خوشدست بوده و راننده از کیفیت مواد تشکیل دهنده داشبورد و فرمان لذت خواهد برد، همچنین صندلی‌ها هم احساس راحتی را منتقل می‌کنند. در کل فضای داخلی کابین در عین سادگی، قابل قبول و با کیفیت است.

پژو ۳۰۱ قبل از فیس‌لیفت – نمونه نمایش داده شده توسط ایکاپ

هر چند که در ایران با مدل ۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ در سری اولیه وارداتی روبرو خواهیم بود و مشخص نیست که در ادامه خودروهای ۳۰۱ تولید ایکاپ از نوع قبل یا بعد از فیس‌لیفت خواهند بود، اما اگر همان مدل قبلی هم با قیمت‌گذاری منطقی و در ادامه تولید با کیفیت با نظارت مستقیم پژو به بازار عرضه شود، به یقین برگ برنده را در مقابل رقبا در دست خواهد داشت و می‌تواند خاطره تلخ ایرانیان از برند پژو که در سال‌های اخیر تحریم‌ها بواسطه استفاده از قطعات بی‌کیفیت شکل گرفته را کنار بزند و تصویر جدیدی از برند پژو را بواسطه سواری یک خودرو اقتصادی اروپایی و باکیفیت را جایگزین نماید. مساله‌ای که با توجه به قیمت‌گذاری پژو ۲۰۰۸ تا حدودی سخت بنظر می‌رسد.

Share