تیر خلاص بر پیکره میراث فرهنگی تالش

پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی تخلیه شد | پایان حفاظت از بزرگترین گورستان عصر آهن کشور

حکم قضایی تخلیه ۲ ساختمان تاریخی در روستای باستانی آق اولر شهرستان تالش اجرا شد تا غصه پرغصه میراث فرهنگی گیلان ادامه داشته باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کاخهای تابستانی آق اولر در ۳۲ کیلومتری غرب شهر تالش (هشتپر) و محل استقرار پایگاه پژوهشی و حفاظتی میراث فرهنگی تخلیه شد.

تخلیه این مکان به دلیل اجرای حکم دادگستری تالش مبنی بر محکومیت اداره میراث فرهنگی صورت می گیرد. تعدادی از وارثین نصرت اله خان عمیدالسلطنه ملقب به سردار امجد از میراث فرهنگی به دلیل تصرف زمینها و ملک اجدادی شکایت کرده اند که منجر به صدور رای محکومیت این سازمان دولتی از سوی دادگستری و پرداخت جریمه شد.

سازمان میراث فرهنگی درحالی مجبور به تخلیه شده که این کاخ ها که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده شده است. همچنین یکی از ساختمان های این محوطه بازسازی و به پایگاه پژوهشی و حفاظتی آق اولر تبدیل شد. تخلیه پایگاه آق اولر به معنی پایان حفاظت از بزرگترین گورستان عصر آهن کشور نیز هست. با این کار عملا حفاران غیرمجاز با فرغون، بیل و کلنگ به جان این گورستان خواهند افتاد و باید گفت تیر خلاص به ۱۶ سال کار پژوهشی و حفاظتی زده می شود درحالیکه هنوز هیچ مکانی برای استقرار یگان حفاظت در این منطقه در نظر گرفته نشده است.
این کاخ تا پایان دوره پهلوی در اختیار هلاکو رامبد از نوادگان سردار امجد و از مقامات حکومت پهلوی قرار داشت. هلاکو رامبد فرزند محمدحسین خان سالار اسعد و نوه سردار امجد به عنوان یکی از رجال دوره پهلوی ۵ دوره متوالی نمایندگی تالش در مجلس شورای ملی را عهده دار بود و بعدها به وزارت دربار نیز دست یافت.

کاخهایی از این دست که متعلق به وابستگان این حکومت بودند با حکم دادگاه های انقلاب مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفتند. حال در چنین وضعیتی که دست میراث فرهنگی از همه جا کوتاه شده است باید اندیشید چه اقدام قانونی برای بازپس گیری این مکان میتوان انجام داد.

بانی این کاخ نصرت اله خان فرزند فرج اله، متولد ۱۲۶۶ در کرگان رود بود. وی در طول مدت حکومت خود ۳ کاخ بنا کرد که ساخت آنها ۲۵ سال به طول انجامید. کاخ اتاق سرا در شهر تالش(ریک) و ۲کاخ ییلاق آق اولر (نوئه ده) با باج و بیگاری تمام مردم اعم از کدخدا، رعایا، زنان و کودکان بنا شد و در طول مدت ساخت آنها تعداد زیادی از افراد کشته، دچار معلولیت جسمی شده و یا کتک خوردند. کاخ های تابستانی آق اولر با سنگهای معدن تلوبند در ارتفاعات تالش ساخته شدند و برای حمل آنها هر خانواده باید تعدادی قطعات سنگ را به محل ساخت حمل میکرد.

زوایت معاون فرمانداز ار عدم همکاری میراث فرهنگی

در همین زمینه سیدجلال سیدمحمدی معاون فرماندار تالش گفت: این ساختمان ها به عنوان میراث فرهنگی، تاکنون در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش بود و مالکان حقیقی آنها با پیگیری حقوقی در مراجع قضایی، اداره یادشده را محکوم و حکم تخلیه ساختمان ها را اخذ کرده اند.
وی اظهار کرد: تلاش شد با جلب رضایت مالکان حقیقی، ساختمان ها به لحاظ ارزش تاریخی و فرهنگی در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش بماند، اما اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش در این راستا همکاری نکرد.
وی ادامه داد: هرچند اجرای حکم تخلیه ساختمان های تاریخی و تحویل آنها به مالکان حقیقی، اقتدار و سلامت دستگاه قضا را نشان می دهد، اما بعد از تخلیه آنها، از نظر نگهداری و تخریب اماکن تاریخی نگرانی وجود دارد.

Share