مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان

پارک ملی بوجاق سیزدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران معرفی شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: پیشنهاد می شود تا ساخت کلینک تخصصی فک خزری در این پارک ملی مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد و بدین ترتیب سیزدهمین ذخیره گاه زیست کره کشور معرفی شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست تخصصی مسئولین ذخیره گاه های زیست کره کشورهای حاشیه دریای خزر در بندر انزلی برگزار شد.

در ابتدای جلسه قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بعد از خوش آمدگویی در سخنانی کوتاه گفت: در ایران ۱۲ذخیره گاه زیست کره معرفی شده است که در ساحل جنوبی دریای خزر تالاب میانکاله با وسعت ۶۹ هزار هکتار در کنار دریای خزر قرار دارد و به یونسکو معرفی شده است.

وی گفت: ما سعی داریم در گیلان سیزدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران را معرفی کنیم. جمعیت گیلان ۲ میلیون و چهارصد هزار نفر است که این جمعیت در کمتر از یک در صد از مساحت ایران زندگی می کنند به عبارتی گیلان با تراکم ۱۷۵ نفر در کیلومتر مربع یکی از پرتراکم ترین مناطق جمعیتی کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: ۶۰۰۰ کیلومتر ساحل خزری داریم که ۲۷۰ کیلومترش مربوط به استان گیلان است.

محمدپور گفت: ۱۵ منطق تحت مدیریت داریم که شامل پارک ملی ،مناطق حفاظت شده ، پناهگاه حیات وحش و… می باشند و به عبارتی ۹ درصد سطح استان را دربردارند.گونه های قرقاول و فک خزری از گونه های خاص خزری در گیلان است. پارک ملی خشکی دریایی بوجاق در مصب رودخانه سفیدرود است که بیش از سه هزار و چهارصد هکتار وسعت دارد و در سال ۱۳۸۱ به سطح پارک ملی ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: در این نشست پیشنهاد می کنیم تا ساخت کلینک تخصصی فک خزری در این پارک ملی مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد و بدین ترتیب سیزدهمین ذخیره گاه زیست کره کشور معرفی گردد.

در این نشست کارشناسانی از کشورهای رمانی، قزاقستان، روسیه، اذربایجان و نماینده دفتر مرکزی یونسکو در پاریس و همچنین خانم دکتر فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور حضور دارند.
نشست تخصصی مسوولین ذخیره گاهای زیست کره از ٣مرداد اغاز شده وتا پنچ مرداد ادامه دارد در این جلسه کشورهای حاشیه دریای خزر گزارش کشور خود را در زمینه فعالیت های انجام شده در خصوص ذخیرگاه زیست کره کشور خود ارائه دادند. از اهداف مهم این فعالیت می توان به اشتراک گذاری وتبادل اطلاعات علمی وعملی و افزایش کمیت و کیفیت ذخیرگاه ها با هدف حفاظت بهینه تر وحتی معرفی ذخیره گاههای زیست کره فرامرزی برای کشورهای حاشیه دریای خزر بصورت بین المللی اشاره کرد .
همچنین برنامه الگویی ذخیرگاه در کشورها برای کارشناسان، مطرح و ذخیره گاه فرامرزی سه جانبه کشورهای مولداوی ، اکراین ورومانی معرفی شد.
در ذخیره گاهها فعالیت های علمی وپایش گونه ها با برنامه ریزی خاص توسط یونسکو انجام میگیرد .
ایران بیش از ٩٢٠٠ گونه گیاهی و جانوری دارد و با داشتن ١٢ ذخیرگاه زیست کره در هفت میلیون هکتار شامل این مبحث می گردد .عوامل تهدید کننده ذخیرگاه های ایران شامل چرای بی رویه و تغییر کاربری اراضی وتغییرات اقلیمی وشکار وصید بی رویه و تبدیل مرتع به زمین کشاورزی وفعالیت های معدنی هستند که میتوانند ذخیرگاه های کشور ما را به خطر بیاندازند.
ذخیره گاه های زیست کره به مناطقی اطلاق می شوند که داری ارزش زیستی بسیار بالایی از نظر تنوع گونه ها و عوارض طبیعی هستند و زیرنظر کمیسیون یونسکو سازمان ملل متحد اداره می شوند.

Share