یادداشت سردبیر:

نگذارید رنج برنج بر تن شالیکاران سنگینی کند | نمایندگان شمالی برای لغو دستور دولت محکم بایستند

نمی دانم آقای شریعتمداری بر اساس کدام معیار به این نتیجه رسیده و تصمیم شخصی خود را بر مصوبه هیات وزیران ارجح دانسته است! اما اگر نمایندگان می‌خواهند گام عملی در حمایت از کشاورزان بردارند زمان آن همین امروز است.

در حالی که بر اساس مصوبه هیئت دولت، هر گونه واردات برنج در فصل برداشت (اول تیر ماه تا مهر ماه) ممنوع است، اما محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس کارگروه تنظیم بازار، در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواست تا با نادیده گرفتن این مصوبه، نسبت به واردات برنج در فصل برداشت اقدام کند!

همین موضوع کافی بود که تا این لحظه تعدادی از نمایندگان استانهای شمالی در اعتراض به این موضوع به رئیس جمهور تذکر دهند و حتی بحث سوال از رئیس جمهور در صورت لغو این دستور به میان آمده است.
نمی دانم آقای شریعتمداری بر اساس کدام معیار به این نتیجه رسیده و تصمیم شخصی خود را بر مصوبه هیات وزیران ارجح دانسته است! یا بقول برخی دوستان مافیای برنج و فشار وارد کنندگان و دلالان چه نقشی در این ماجرا داشته که ایشان یهویی این دستور را صادر کنند. اما نگارنده به عنوان یک کشاورزاده که با گوشت، پوست و خون خود از نزدیک رنج کشاورزان را درک کرده است، بخوبی میداند که طی همه این سالهای اخیر شالیکاران با چه معضلات و مشکلاتی رو به رو بوده اند و برای اینکه یک کیلو برنج تحویل مردم شود و همین آقای معاون رییس جمهور و دوستانش روز و شب میل کنند چه مصیبت‌ها که نکشیده اند!
اینکه شبانه روز از اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم و حرف از لزوم حمایت از تولید ملی، توسعه و تقویت بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان برای مقابله با تغییر کاربری و ویلاسازی در اراضی کشاورزی بزنیم و یک مشت حرف ریز و درشت به خرد ملت بدهیم اما بعدا به خلوت که می رویم آن کار دیگر کنیم و دستور لغو مصوبه هیات دولت را صادر کنیم مثل روز روشن است که نه تنها با سخنانمان در تناقض است بلکه با هیچ عقل و منطقی هم سازگار نیست. در حالی کشاورزان با تهدیدات مختلف از مشکلات کم آبی گرفته تا هزینه بالای کود و سموم کشاورزی که چندسالی است یارانه آن قطع شده دست به گریبان باشند و زنان و مردان دوشادوش یکدیگر رنج برنج را به جان بخرند اما دولت محترم ۱۲ ماه سال را بدون حمایت از آنها با حرف درمانی سپری کند ظلم آشکاری است که نمی توان در مقابل آن سکوت کرد و حرفی نزد.
اما سخن پایانی با نمایندگان استانهای شمالی کشور است. وکلای ملت فراموش نکنند که با رای مردمی بر کرسی سبز بهارستان تکیه زده اند که بخش بزرگی از آنها کشاورز هستند. اگر می‌خواهید گام عملی در حمایت از کشاورزان بردارید زمان آن همین امروز است. بر هر مرام و مسلک سیاسی که هستید در مقابل این دستور ایستادگی کنید و نگذارید برنجی که که کشاورز با خون دل خوردن برداشت می کند با این تصمیم آقایان به ثمن بخس خریداری شود و روی دست کشاورز بماند.

سینا هوشمند گورابی – سردبیر دیارمیرزا

 

Share