مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد:

نخستین سفر دریایی بین انزلی و باکو در دریای خزر انجام می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری دریایی و سفر دریایی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم، گفت: نخستین مارینای شمال کشور در دریای خزر با همکاری بخش خصوصی در بندر انزلی در حال ایجاد شدن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حسین چراغی در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای این بندر در فاز نهایی، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت جابه‌جایی کالا پیش‌بینی ‌شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه بندر آستارا با ۲۰۵ متر اسکله موجود سالانه تخلیه و بارگیری یک میلیون تن کالا را انجام می‌دهد، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد از سهم حمل‌ونقل دریایی خزر در بنادر انزلی و آستارا انجام می‌شود.

وی ورود یک دستگاه لایروب به طور اختصاصی برای بندر آستارا و اضافه شدن یک دستگاه یدک‌کش به مجموعه ناوگان دریایی این بندر تا اواسط سال ۹۷ را از جمله پروژه‌های در دست اقدام دانست و گفت: دستگاه لایروب و دستگاه یدک‌کش با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد بندر آستارا می‌شوند.

چراغی با اشاره به اینکه تا اواسط سال ۹۷ بالغ‌بر ۷۵ متر به طول اسکله‌های موجود در بندر آستارا اضافه می‌شود که این اسکله مخصوص اسکله غلات است، اظهار داشت: با اضافه شدن این اسکله یک پایانه غلات  با سرمایه‌گذاری بخش داخلی و خارجی در مجموعه بندر آستارا ایجاد می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه این پایانه برای تخلیه، بارگیری و نگه‌داری ۳۰ هزار تن غلات طراحی ‌شده است، اظهار داشت: این ۳۰ هزار تن در فاز نهایی به ۱۰۰ هزار تن قابل ‌افزایش بوده و می‌تواند بندر آستارا را  به عنوان مرکز تخلیه و بارگیری غلات غرب کشور معرفی کند.

وی با تصریح براینکه غلات کشورهای روسیه و قزاقستان پس از تخلیه در بندر آستارا از این بندر به سمت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای آفریقایی ترانزیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: پایانه غلات نیز با این هدف در بندر آستارا ایجاد می‌شود.

چراغی با اشاره به اینکه در پایانه غلات، جرثقیل‌های مخصوص تخلیه غلات توسط بخش خصوصی وارد بندر آستارا می‌شود، گفت: تا یک ماه آینده دو دستگاه جرثقیل به جرثقیل‌های موجود بندر اضافه می‌شود که این جرثقیل‌ها از بندر انزلی به بندر آستارا منتقل می‌شوند.

این مسئول با تأکید براینکه مشکل لایروبی بندر آستارا تا هفته آینده به طور کلی برطرف می‌شود، تصریح کرد: هفته آینده لایروب در بندر آستارا مستقر می‌شود و می‌توان گفت بعد از انجام این پروژه، تمام کشتی‌ها با هر آبخور و ظرفیتی که در دریای خزر هستند می‌توانند به بندر آستارا وارد شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری دریایی و سفر دریایی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم، گفت: نخستین مارینای شمال کشور در دریای خزر با همکاری بخش خصوصی در بندر انزلی در حال ایجاد شدن است.

وی با اشاره به اینکه در بحث سفر دریایی با بخش خصوصی وارد مذاکره شده‌ایم و در مکاتبه‌هایی که با وزارت خارجه جمهوری آذربایجان داشتیم بخش خصوصی به این وزارت‌خانه معرفی شده است، گفت: پس از نتیجه‌بخش بودن مذاکره‌ها، نخستین سفر دریایی بین انزلی و باکو در دریای خزر انجام می‌شود.

Share