در حسینیه امام

مقام معظم رهبری صبح پنج‌شنبه حکم ریاست جمهوری روحانی را تنفیذ می‌کنند

مراسم تنفیذ دوازدهمین دوره ریاست جمهوری صبح پنجشنبه-۱۲ مرداد ۹۶ برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، صبح پنجشنبه-۱۲ مرداد ۹۶- مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با حضور آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و سران و مسئولان کشوری و لشگری برگزار می‌شود.

در این مراسم آیت‌الله خامنه‌ای برای هشتمین بار بعد از برگزاری انتخابات سراسری در کشور، حکم تنفیذ ریاست جمهوری منتخب مردم را پس از امضا به وی اعطا می‌کنند. ایشان پیش از این احکام تنفیذ مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد را برای دو دوره متوالی به امضا رسانده بودند. دوازدهم مرداد ۹۲ نیز حکم تنفیذ نخستین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به امضای ایشان رسید. احکام تنفیذ ابوالحسن بنی صدر، محمد علی رجایی و آیت‌الله خامنه‌ای(در کسوت ریاست جمهوری) نیز به امضای سید روح‌الله خمینی بنیان گذار انقلاب اسلامی رسیده بود.
بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم بر عهده رهبری است؛ در بند ۹ این اصل قانون اساسی آمده است:« امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم، صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارار بودن شرایطی که در قانون می آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دوره ی اول به تأیید رهبری برسد».
همچنین ماده‌ی یک قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرده که «دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه وسیله مقام رهبری آغاز می‌گردد».
مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده گرفتن جایگاه ریاست جمهوری از سوی رئیس جمهوری منتخب در دو مرحله صورت می‌گیرد؛ مرحله ی نخست تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی مقام رهبری و  مرحله ی دوم برگزاری مراسم تحلیف از سوی رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی و در حضور نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان .
پس از مراسم تنفیذ حکم رییس جمهور از سوی مقام معظم رهبری در روز پنجشنبه، مراسم تحلیف ریاست جمهوری با حضور رییس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی عصر روز شنبه-۱۴ مرداد ۹۶- برگزار می‌شود و طی آن  رئیس جمهور منتخب بر اساس  اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد.
در متن سوگند نامه رئیس جمهوری آمده است: «من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام، به کارگیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشوراز هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‏.»
 بیش از ۸۰ هیات خارجی در مراسم تنفید و تحلیف به همراه مقامات ارشد کشور حضور خواهند داشت. همچنین حدود ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی نیز مراسم را بصورت زنده پوشش خبری خواهند داد.  مراسم‌های تنفیذ و تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و فضای مجازی پخش خواهند شد.
Share