به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان

مراسم میثاق با آرمان های «میرزا کوچک جنگلی» در رشت برگزار می شود

مراسم ادای احترام و میثاق با آرمان های میرزا کوچک جنگلی و همراهانش به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان در سلیمانداراب رشت برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان اظهار کرد: ۲۰مرداد ۱۲۹۴ خورشیدی، روزی است که میرزا کوچک جنگلی به همراه تعدادی از سران نهضت – که هیات اتحاد اسلام را تشکیل داده بودند- مخفیانه به سمت جنگل های تولم رفتند و به تصریح مورخان، چنین تاریخی مصادف با آغاز یک جنبش مردمی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی به رهبری میرزا در جنگل های غرب گیلان بود.

سروش اکبرزاده، میرزا کوچک جنگلی را بزرگترین نماد هویتی گیلانیان توصیف کرد و افزود: چند سالی است که به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان، در سالروز شهادت میرزاکوچک خان، همایش هایی برگزار می شد و امسال مجمع اسلامی فرهنگیان تصمیم گرفت در سالروز آغاز جنبش جنگل نیز ، بر سر مزار میرزا و تعدادی از یارانش در گورستان سلیماندارب حاضر شده و ضمن تجدید پیمان با آرمان های این مجاهد شهید، نسبت به چنین انسان های آزاداندیشی ادای احترام کند.

وی با اشاره به فعالیت های مشروطه خواهی میرزا کوچک جنگلی و اقداماتش در فتح تهران همران مجاهدان گیلانی یادآور شد: جنبش جنگل در حقیقت تلاش دوباره میرزا  برای حرکت های اصلاحی بود تا اگر نمی تواند در کل کشور تغییراتی مبتنی بر قانون ایجاد کند، بتواند این کار را در گیلان و به عنوان الگویی برای مبارزه با استعمار و استقلال کشور به وجود آورد.

اکبرزاده به برخی از یاران شاخص میرزا اشاره و ابراز کرد: گورستان سلیماندارب، مدفن آزادیخواهانی نظیر میرزا کوچک جنگلی، حاج احمد کسمایی، میرزا حسین خان کسمایی و … است و ادای احترام به چنین انسان هایی در واقع تلاش برای تداوم آزادگی و انسانیت است.

این مراسم  جمعه ۲۰مرداد ساعت ۱۰ در گورستان سلیمانداراب برگزار می شود.

Share