بانوی رشتی که تاریخ ساز شد

فلسفه نامگذاری بلواری در گلسار به نام «آذر اندامی» چیست؟

آذر اندامی متولد شهر رشت، پزشک و باکتری شناس ایرانی مخترع واکسن وبا و یکی از پژوهشگران انستیو پاستور ایران بود که بخاطر خدمات ارزنده علمی و انسانی وی یکی از حفره های برخوردی روی سیاره ناهید به نام وی نامگذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آذر اندامی پزشک و باکتری شناس ایرانی، مخترع واکسن وبا و پژوهشگر انستیتو پاستور در سال ۱۳۰۵ در محله ساغریسازان رشت متولد شد.

این بانوی فرهیخته مقطع ابتدایی خود را در دبستان بانوان رشت با یک سال جهش تحصیلی به پایان برد و پس از اخذ مدرک پایه نهم تحصیلات عمومی در دبیرستان فروغ ( ۱۷شهریور) راهی دانشسرای مقدماتی رشت شد.

وی در سال ۱۳۲۵ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و پیشه معلمی را برگزید. او در سال ۱۳۲۹ در حین فعالیت مدرسی، دیپلم طبیعی را با امتحان متفرقه از آن خود نمود.

آذر اندامی با پذیرش در سال ۱۳۲۱ در رشته پزشکی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۲۷ موفق به دریافت گواهینامه دکترای پزشکی شد.

وی پس از گذراندن دوره تخصصی زنان و زایمان به وزارت بهداری منتقل و در انستیتو پاستور ایران مشغول به کار شد.

این بانوی شهیر و فرهیخته رشتی با استفاده از بورس انستیتو پاستور به پاریس رفت و در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ گواهینامه باکتریولوژی گردید.

وی در سال ۱۳۵۳ موفق به دریافت دانشنامه تخصصی علوم آزمایشگاهی شد.

این پژوهشگر در ۲۸ مرداد سال ۶۳ به دلیل آمبولی ریه ناشی از تومور مغزی جان خود را از دست داد.

در سال ۱۹۹۲ اتحادیه بین المللی ستاره شناسی (IAU) حفره ای به قطر ۳۰ کیلومتر در طول جغرافیایی ۲۶ درجه و ۵۵ دقیقه و عرض جغرافیایی ۱۷ درجه و ۴۵ دقیقه با قله ای مرکزی را در جنوب سیاره زهره را به نام “آذر اندامی” نامگذاری کرد.

براین اساس آذر اندامی تنها زن ایرانی بود که نامش به این شورا فرستاده شد.

از آنجایی که از فعالیت های ارزشمند این بانوی گرانقدر آنچنان که باید تجلیل نشده، شهرداری منطقه یک رشت در اقدامی شایسته و برای بزرگداشت وی بلواری در شهرک گلسار را به نام ایشان نامگذاری نموده است.

Share