دیارمیرزا گزارش می‌دهد

صندلی ریاست شورای شهر رشت چشم به کدامین عضو شورا دارد!؟

مراسم تحلیف شورای پنجم رشت صبح چهارشنبه برگزار می‌شود و پس از آن شاهد به رسمیت یافتن شورا خواهیم بود.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در فاصله کمتر از چند روز به آغاز رسمی شورای پنجم رشت اگرچه موضوع انتخاب شهردار در راس فعالیت منتخبات شورا قرار گرفته است و اما اینکه چه کسی بر کرسی صندلی ریاست شورا در سال اول خواهد نشست هم در جای خود حائز اهمیت است.

نخست باید به این نکته توجه کرد که ریاست پارلمان شهری تابعی از تعاملات درون شورایی و لابی اعضای شورا با یکدیگر است، بنابراین صرف تجربه، سابقه کاری و یا تخصص ملاک مناسبی برای این نخواهد بود که آن فرد حتما ریاست شورا نیز کسب خواهد کرد.

از سوی دیگر تعیین ریاست شورا و اعضای هیات رئیسه به نوعی نشان دهنده طیف اکثریت شورا نیز می باشد که در نهایت نمود عینی این طیف بندی در خصوص انتخاب شهردار نیز خود را نشان خواهد داد.

مراسم تحلیف شورای پنجم رشت صبح چهارشنبه برگزار می‌شود و پس از آن شاهد به رسمیت یافتن شورا خواهیم بود. در اولین جلسه شورا اسماعیل حاجی پور به عنوان رئیس سنی بر کرسی ریاست خواهد نشست و پس از آن ترکیب هیات رئیسه و به مراتب آن ریاست شورا نیز مشخص خواهد شد.

اگرچه چندین گزینه را برای ریاست سال اول شورا می‌توان متصور بود اما از بین ۱۱ منتخب شورای پنجم رشت شانس امیرحسین علوی و محمدحسن عاقل منش بیش از دیگران است.

علوی طی فعالیت شورای دوره چهارم بخوبی نشان داده که از قدرت لابی‌گری بالایی برخوردار است و توانایی اینکه در صورت نیاز از این قدرت خود برای امتیازگیری استفاده کند را هم دار بوده است. از سوی دیگر عاقل منش که در سالهای نه چندان دور ریاست شورا را برعهده داشته است، با توجه به تجربه مدیریتی و روحیه کار جمعی شانس زیادی برای این داره که مجددا در ساختمان میرزا خلیل رفیع بر کرسی ریاست شورا تکیه بزند.

احمد رمضانپور نرگسی دیگر عضوی است که اصلاح طلبان تمایل زیادی دارند تا او را در کسوب ریاست دوره پنجم شورای شهر رشت ببینند. شاید اگر لیست امید اصلاح طلبان بدانگونه بسته نمی‌شد و در انتخابات شکست سختی نمیخورد دیگر نیازی به این نبود که بگوییم که چه کسی رئیس شورای پنجم رشت است. اما با توجه به در اقلیت بودن اصلاح طلبان شورا و آنچه که در ابتدا درباره روند انتخاب ریاست شورا گفتیم شاید انتخاب رمضانپور نرگسی به عنوان ریاست شورای آینده زیاد از حد خوش بینی به نظر برسد هرچند در حوزه شورا هیچ چیزی دور از انتظار نیست!

Share