در مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی عنوان شد

ریاضیات شاعرانه‌ترین زبان دنیاست | آرزوی پروفسور اکبرزاده این است که در ایران خدمت کند

اکبرزاده با تاکید بر اینکه تاکنون در حفظ بزرگان و نگه داشتن آن‌ها در ایران موفق نبوده‌ایم بیان داشت: پروفسور حسن اکبرزاده ۷۰ سال است که در کشور فرانسه زندگی می‌کنند و هنوز تابعیت فرانسه ندارند و آرزوی او این است که در ایران خدمت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان و پژوهشکده گیلان شناسی، مجلس یادبود مریم میرزاخانی، عصر پنجشنبه ۵مرداد با حضور پروفسور اکبرزاده رئیس اسبق دپارتمان ریاضی کالج دوفرانس و فریبا هشترودی، نویسنده، شاعر و دختر پروفسور محسن هشترودی در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد(گزارش تصویری)

مریم میرزاخانی یک الگوی مناسب است

پروفسور حسن اکبرزاده عصر امروز در مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان اظهار داشت: مریم میرزاخانی برای پیشرفت علوم پایه ریاضیات زحمت زیادی کشیده است.

رئیس سابق دپارتمان ریاضی کالج دو فرانس پاریس با اشاره به کسب مدال فیلدز توسط مریم میرزاخانی عنوان داشت: کسب این مدال توسط مریم میرزاخانی به‌تنهایی بیانگر نبوغ و تلاش‌های این دانشمند جوان ایرانی بود.

نابغه ریاضی جهان با تسلیت درگذشت مریم میرزاخانی اذعان داشت: مریم میرزاخانی یک الگوی مناسب برای متصدیان امور در پیشبرد تحقیقات رشته‌های ریاضی و علوم است.

سواد و مدرک مشکلی از جامعه حل نمی‌کند

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان نیز در این مراسم اظهار داشت: سواد و مدرک مشکلی از جامعه حل نمی‌کند بلکه در برخی از اوقات مشکلات جامعه را بیشتر می‌کند.

سیدهاشم موسوی با اشاره به اینکه همه فرهیختگان دانش تخصصی خود را برای پیشرفت سرزمین خود استفاده می‌کنند بیان داشت: باید امکانات برای افرادی که سرمایه‌های ایران اسلامی هستند تامین شود.

وی با بیان اینکه باید به کار فرهنگی و فرهیختگان جامعه توجه بیشتری شود گفت: کسانی که اهل فرهنگ هستند با آثار خود برای همیشه از صف مردگان خارج می‌شوند و یاد و خاطره آن‌ها همواره زنده می‌ماند.

 آرزوی پروفسور حسن اکبرزاده این است که در ایران خدمت کند

رئیس مجمع اسلامی فرهیختگان گیلان نیز در این مراسم اظهار داشت: برای ایرانیان عادت شده است که پس از درگذشت بزرگانی که حتی نام آن‌ها را نمی‌دانستند برایشان مراسم یادبود برگزار کنند.

وی با بیان اینکه ایران نیازمند استفاده از ظرفیت بزرگانی همچون مریم میرزاخانی است افزود: به بسیاری از مفاخر ایران نامهربانی و کم توجهی شده و از آن‌ها در جهت پیشرفت ایران اسلامی استفاده نشده است.

اکبرزاده با اشاره به اینکه ملت ایران به تاریخ چندین هزار ساله خود و ادبیات و دینی که بر مدار اخلاق و انسانیت استوار است افتخار می‌کند حاطرنشان کرد: از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در رفت و آمدهای روزمره استفاده نشده و به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود.

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان با اشاره به اینکه دغدغه محیط زیست امروزه یکی از مشکلات اساسی کشور است گفت: در تعالی ادبی و دینی، برگ‌های سبز درختان، آیت و نشانه‌های خداوند هستند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون در حفظ بزرگان و نگه داشتن آن‌ها در ایران موفق نبوده‌ایم بیان داشت: پروفسور حسن اکبرزاده ۷۰ سال است که در کشور فرانسه زندگی می‌کنند و هنوز تابعیت فرانسه ندارند و آرزوی او این است که در ایران خدمت کند.

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان با بیان اینکه هر کسی که کوچک‌ترین انتقادی داشته باشد از توجه مسئولان برخوردار نمی‌شود عنوان داشت: مداحان و کرنش‌گران که فاقد صلاحیت کافی هستند در تمام زمینه‌ها اظهارنظر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که انتقاد می‌کنند باغبان جامعه هستند و انتقادها برای کندن برگ‌های خشک درخت انقلاب است لظهار داشت: انتقاد برای پیشرفت هر جامعه‌ای لازم است.

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان با بیان اینکه افرادی که دو رو هستند امروزه در جامعه ایران مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند افزود: مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان پیش از بیش تلاش خود را در پیشرفت فرهنگ کشور به‌کار می‌گیرد.

 ریاضیات شاعرانه‌ترین زبان دنیاست

فارس نوشت: فریبا هشترودی عصر امروز در مراسم بزرگداشت نابغه ریاضی جهان مریم میرزاخانی در پژوهشکده گیلان شناسی رشت اظهار کرد: وقتی برای اولین بار با مریم میرزاخانی آشنا شدم و مطلع شدم که وی مدال فیلدز را کسب کرده است از خوشحالی اشک شوق در چشمانم جمع شد.

وی افزود: بنده در حوزه ریاضی تبحر ندارم و بابت این موضوع شرمنده هستم و امروز به‌عنوان دختر مرحوم هشترودی در این جمع حاضرشده‌ام.

هشترودی با اشاره به اینکه مریم میرزاخانی نابغه‌ای بود که سوگش واقعاً تأسف‌برانگیزاست تصریح کرد: متأسفانه در این مرزوبوم قدر و جایگاه چنین چهره‌هایی را نمی‌شناسند و در باب ریاضیات نتوانستیم بهره‌ای ببرم و در حوزه‌های دیگر به فعالیت پرداخته‌ایم.

دختر مرحوم محسن هشترودی گفت: بزرگ‌ترین ارثی که پدرم برایم بجا گذاشت آزاداندیشی بوده است و وقتی به پدرم اعتراض می‌کردم که از کشور خارج شود می‌گفت که شاید در دنیا چهره‌هایی مثل من زیاد باشند اما در این کشور چهره‌های این‌گونه اندک هستند و باید در همین‌جا خدمت کنم.

وی بابیان اینکه دور دنیا را گشته‌ام و دوباره به کشورم بازگشتم و می‌خواهم در حد خودم برای کشورم تلاش کنم گفت: مرحوم پدرم معتقد بود که در علم و هنر ارتباطات زیادی وجود دارد و می‌گفت ریاضیات شاعرانه‌ترین زبان دنیاست.

Share