آقای متکی و حامیان ایشان و جریان اصلاح‌طلب‌ به کشور خیانت کردند

روایت سفیر احمدی‌نژاد از کثافت‌کاری در ایتالیا ا خواستند سرویس بدهیم و سفره‌داری کنیم

متکی به خدمت آقای احمدی‌نژاد رفت و گفت: اگر سفیر ایتالیا را بر ندارید من استعفا می‌دهم و آقای احمدی‌نژاد گفت: ایشان رم می‌ماند تو برو! اما او خودش را به مریضی زد و ماجرا را جمع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ابتالیا در گفتگویی با سیاست‌روز انتقادات تند و تیزی را روانه منوچهر متکی وزیر خارجه دولت احمدی نژاد کرده است. بخش هایی از این مصاحبه در ادامه خواهد آمد.

در واقع از نظر متکی قرار نبود در رویکرد سیاست خارجی به خصوص در ایتالیا منشا توسعه به خصوص توسعه اقتصادی کشور باشد. قرار نبوده در آن رویکرد جمهوری اسلامی بتواند مشکلات و مسائل داخلی خودش را حل کند. سفارت ایتالیا همواره شکلی و پروتکلی تعریف شده است که می‌بایستی در آن سفیر آهسته برود و آهسته بیاید و در واقع همان روابط سنتی که وجود دارد حفظ شود، بر این اساس که برخی‌ها برای ماه عسل بچه‌هایشان را بفرستند اروپا و سفارت به این‌ها سرویس بدهد و یا برخی‌ها بچه‌هایشان می‌خواهند برای کارهای اقتصادی بفرستند باید سفارت سرویس بدهد و ورودی به مسائل اقتصادی و تجاری نداشته باشد و هماهنگی را بین ارگان‌های دیگری که در آنجا نمایندگی داشته باشند ایجاد کند و کاری به مسائل دیگر نداشته باشد.

می‌خواستند سفیر در اینکه هر کسی آنجا کار خودش را انجام دهد دخالتی نداشته باشد برای مثال سفیر نباید به اینکه وزارت نفت در این کشور چه کارهایی می‌کند دخالت کند. فقط ما اینجا سرویس بدهیم و سفره‌داری کنیم و تامین رضایت خاطر خانواده‌ها که به صورت سنتی رفت و آمد دارند، داشته باشیم.

برایم مهم بود که بدانم شرکت نفتی نیکو اینجا چه می‌کند و چه ارتباطی دارد؟ یا از زوریخ با شرکت نفتی اِنی ایتالیا و آقای اتکارو، در دفاتر آن‌ها چه چیزی می‌گذرد که ما نباید بدانیم! هیات‌های نفتی به چه دلیلی می‌آیند و می‌روند و به چه دلیل در کارخانه فیات از طرف مدیریت سابق ایران‌خودرو یک نفر را چهار سال می‌برند آنجا و دفتر می‌زند و بدون اینکه حرکتی کند و کار خاصی هم نمی‌کنند و سفارت هم در جریان نیست. برای من مهم بود که ما روابط‌مان با خانم دانیلی چه هست در مساله فولاد و فولاد دارد چه می‌کند؟ چرا وقتی می‌توانیم برویم از شرکت‌های درجه یک ایتالیایی که بهترین واگن را دارد و با قیمت مناسب هم به ما می‌دهد محصولاتش را بخریم این کار را نمی‌کنیم و مثلا آقازاده فلان فرد باید برود این را با چینی‌ها ببندد و اگر هم قرار است برای مشهد واگن بیاید و هیات‌هایی را از مشهد من دعوت می‌کنم می‌بینیم که دلال‌های اسپانیایی با آن جریاناتی که در ایران مخالف هستند تلاش می‌کنند که به صورت دست دوم واگن‌ها را نه از ایتالیا بلکه از کشور ثالث یعنی از طریق اسپانیا ببرند به مشهد بفروشند! بنده این کثافت‌کاری‌ها را بر نمی‌تابیدم و گردن‌کلفت هم ایستادم و به آن‌ها هم گفتم که بنده برای چنین مراتبی نیامدم، آقای احمدی‌نژاد به من گفت: برو ببین در ایتالیا چه چیزی می‌گذرد؟! چرا تا امروز با اینکه ایتالیا مهد معماری خاص است نباید بتوانیم تکنولوژی ساختمان را به ایران بیاوریم که با ۵ و نیم ریشتر زلزله مردم بم زیر آوار بروند و چرا ما همواره باید در فقر باشیم در حالی که در ایتالیا بهترین منابع کشاورزی وجود دارد بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار فقط صادرات پنیر دارند و خب این‌ها چه هست؟

یک نکته‌ای که باید از آقای متکی سوال کرد این است که به چه دلیل وقتی بنده گزارش می‌دهم که راجع به بانک انی و ۷ / ۳ پول ملت که بدون اطلاع سفارت دپو شده و بنده با زیرکی کشف می‌کنم باید توضیح دهد که چه شده که پول از بین می‌رود؟! من که هشدار آن را داده بودم چرا عمل نکردند؟! یا اگر عمل کردند دقیقا چکار کردند که پول از بین رفت؟!

متکی به خدمت آقای احمدی‌نژاد رفت و گفت: اگر سفیر ایتالیا را بر ندارید من استعفا می‌دهم و آقای احمدی‌نژاد گفت: ایشان رم می‌ماند تو برو! اما او خودش را به مریضی زد و ماجرا را جمع کرد.

من از آقای قالیباف هم که پشت سرش شایعه کردند در ایتالیا آمد و رانت می‌خوردند رسما دفاع کردم و دفاعم موجب ناراحتی رئیس‌جمهور وقت شد. گفتم آقای قالیباف یک فرمانده جنگ است و من ایشان را آوردم ایتالیا و هماهنگ بوده و ربطی نداشته به رانت! اما یکی از معاونت‌های متکی از من خواست با یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌ها که در رم در ارتباط بودم کانال برقرار کنم و این کار را نکردم و او کثافت‌کاری خودش را می‌خواست بگذارد پای قالیباف و من از ایشان دفاع کردم.

من رویکردهای آقای متکی و حامیان ایشان و جریان اصلاح‌طلب‌ها و همه را با هم بردم زیرسوال و نشان دادم در این چند سال به کشور خیانت کردند.

Share