درختانی که قربانی می شوند

روایتی از تصرف جنگل دست کاشت ویزنه تالش که به مزارع برنج و باغ کیوی تبدیل شدند+تصاویر

مزارع حاشیه جنگل که روزی قسمتی از جنگل بوده به فروش گذاشته شده است. متصرفان پس از گذشت مدتی در حال معامله هستند و از مبلغ اولیه اعلام شده به راحتی کوتاه می آیند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه محیط زیست چنین می گوید: « در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است».

تخریب جنگلها یکی از چالشهای اساسی در تمام جهان است و افراد سودجو در کشور ما هر از چند گاهی خبرساز میشوند.

جنگلهای هیرکانی شمال کشور روزی سراسر کوهستان، جلگه را پوشانده بود و روزی تا سواحل دریا امتداد داشت. این جنگلهای طبیعی بازمانده از دوران سوم زمین شناسی، در ناحیه جلگه ای و ساحلی جز در برخی نقاط به کلی از میان رفته است.

کوشش سازمان جنگلها در طی سی و اندی سال گذشته برای جلوگیری از امحای جنگلها و از دست رفتن اراضی ملی موجب شد تا موضوع جنگلهای دست کاشت مطرح و درختکاری در نقاط آسیب دیده صورت گیرد. هرچند کاشت گونه های غیر بومی برای دوستداران جنگلهای هیرکانی جای اعتراض را باقی گذاشت اما در مجموع به حفظ پهنه های جنگلی کمک کرد.

جنگل دست کاشت روستای ویزنه بخش حویق، شمالی ترین روستای شهرستان تالش از جمله این پهنه ها است. این عرصه جنگلی به مساحت ۲۴۰ هکتار در ۳ فاز، توسط اداره منابع طبیعی در کیلومتر ۱۸ غرب محور مواصلاتی آستارا به تالش کاشته شد و شامل گونه های صنوبر شالک و نوعی کاج است.

 در ۱۰ سال گذشته محدوده اداری جنگلهای منطقه به اداره منابع طبیعی شهرستان تالش واگذار شد و سرجنگلبانی چوبر بخش حویق وظیفه حراست این منطقه را برعهده دارد.

مشاهدات میدانی خبرنگار دیارمیرزا حکایت از آن دارد که این جنگل به صورت تعمدی در حال ویرانی، تصرف و تبدیل به مزارع شده و سه فاز به هم چسبیده آن به شکل جزایری در میان مزارع درآمده است.

درختان کاج عمدا بریده و آتش زده میشوند و شاخه ها و تنه های آنها بریده میشود. جاده خاکی شن ریزی شده در محدوده موجود درختان نیز وجود دارد.

مزارع حاشیه جنگل که روزی قسمتی از جنگل بوده به فروش گذاشته شده است. متصرفان پس از گذشت مدتی در حال معامله هستند و از مبلغ اولیه اعلام شده به راحتی کوتاه می آیند.

روند جاری در اینجا چنین است. جنگل تصرف و گونه های درختی و گیاهی به اشکال مختلف نابود و زمینهای تصرفاتی ابتدا تبدیل به مزرعه و سپس باغ کیوی می شوند. این باغهای کیوی و مزارع با وضعیت موجود فروش اراضی، تا چند سال دیگر شاهد ساخت و ساز و اصطلاحا کشت ویلا خواهد شد.

می توان مدعی شد از مساحت ۲۴۰ هکتاری این جنگل تاکنون بیش از ۱۵۰ هکتار تصاحب شده و زمینهایی که سند دولتی دارند توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت عدوانی تحت مالکیت درآمده است.

به نظر میرسد اقدام چندان موثری برای رفع تصرفها انجام نشده است و جا دارد با حساسیت بیشتری برای احقاق حقوق جایی که در حال حاضر به ۸۰ میلیون ایرانی و نسلهای بعد تعلق دارد کاری کرد.

Share