یادداشت: مهرداد ستمکش

رشت عاقبت به خیر می‌شود؟

رشت در دو سال اخیر در مسیر توسعه قرار گرفته و هیچ شهروند رشتی نمی‌تواند منکر این قضیه باشد. با توجه به تغییر شورا و روی کار آمدن شورای جدید متشکل از چهره‌های باتجربه باید انتظار داشت که پست شهرداری مورد معاملات سیاسی قرار نگیرد.

شهرداری رشت

اگرچه حدود سه هفته به آغاز شورای پنجم مانده و شورای چهارم رشت با رفتارهای احساسی همچنان در تلاش است کارنامه سیاه‌تری از خود به‌جا بگذارد، اما رفتار و گفتار منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت از زمان اعلام نتایج انتخابات امیدوارکننده بوده و می‌شود انتظار داشت گوش شیطان کر با درایت این افراد، مدیریت شهری در رشت رنگ آرامش را به خود ببیند؛ البته این رفتار با توجه به حضور افراد دنیادیده و باتجربه در بین آنها قابل پیش‌بینی بود. عدم اظهارنظر منتخبان شورای شهر نسبت به اتفاقات مدیریت شهری در دو ماه اخیر، بخشی از رفتار هوشمندانه‌ای بود که امید را در دل‌ها زنده کرد. اما مهم‌ترین دلیل امیدوارکننده، ‌اظهارات اخیر سخنگوی منتخبین شورای پنجم و احمد رمضانپور، منتخب باتجربه شورای پنجم درباره‌ی معیارهای انتخاب شهردار بود.
فاطمه شیرزاد در گزارشی از پنجمین نشست منتخبین شورای پنجم از بحث پیرامون معیارها و شاخص‌های شهردار آینده رشت خبر داد و گفت سوابق اجرایی قابل قبول مدیریت شهری و استانی با تحصیلات مرتبط، حتی‌المقدور بومی بودن با شناخت کارشناسانه از شهر رشت، پاکدستی، شجاعت، توانمندی اجرایی، تعامل‌پذیری و مشارکت‌جویی،‌ داشتن کارنامه موفق، اعتقاد به نقش تقنینی و نظارت مستمر شورای اسلامی شهر و پاسخگو بودن بر اساس قانون، توانمندی در حوزه جذب سرمایه‌گذار، دارا بودن سوابق کارآمد در حوزه اقتصاد شهری و ایجاد درآمد پایدار برای شهر رشت از جمله ویژگی‌های شهردار آینده رشت خواهد بود.
احمد رمضانپور بومی بودن، داشتن تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری و حداقل ۵ سال سابقه کار اجرایی در یکی از دستگاه‌های دولتی و قدرت تعامل با ارگان‌های انقلابی و گروه‌های ذی‌نفوذ را ویژگی‌های مدنظر شورای پنجم برای شهردار آینده رشت دانست.
از برآیند این نظرات برمی‌آید که داشتن تجربه در مدیریت شهرداری لااقل در شهرهای هم‌طراز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهردار آینده رشت باید باشد. نکته جالب اینکه در انتخاب معیارها صرفا به مرتبط بودن تحصیلات اکتفا نشده و بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه‌ی کار در دستگاه‌های دولتی، توانمندی در حوزه جذب سرمایه‌گذار نیز تاکید شده، تا هر کسی که با اما و اگر توانسته با حداقل نمره در یکی از رشته‌های مرتبط فارغ‌التحصیل شده، خود را مدعی شهرداری شهری مثل رشت نداند.
از طرفی تاکید بر توانمندی در حوزه اقتصاد نیز راه را بر جاه‌طلبی افرادی که صرفا می‌خواهند با لابی و معامله پست شهرداری را برای منافع شخصی و اطرافیان معلوم‌الحال خود در اختیار بگیرند، می‌بندد.
رشت در دو سال اخیر در مسیر توسعه قرار گرفته و هیچ شهروند رشتی نمی‌تواند منکر این قضیه باشد. با توجه به تغییر شورا و روی کار آمدن شورای جدید متشکل از چهره‌های باتجربه باید انتظار داشت که پست شهرداری مورد معاملات سیاسی قرار نگیرد و شهرداری خلاق در خور جایگاه رشت که سابقه‌ی شهرداری را در شهری مثل رشت یا حداقل شهرهای هم‌طراز داشته، مسیر توسعه رشت را با کمک شورایی کارآمد و توانمند پی بگیرد.

مهرداد ستمکش

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share