رئیس سازمان چای کشور با حضور در تحریریه دیارمیرزا

دولت صنعت چای را از مرگ و نیستی نجات داد | رکورد تولید چای در کشور شکسته شد

روزبهان تصریح کرد: در سال ۹۵ تولید چای نسبت به ۹۳ دو برابر شد و مصرف چای ۲۰ هزار تن رشد کرد و واردات چای نیز ۱۰ هزار تن کاهش پیدا کر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور با حضور در تحریریه دیارمیرزا از عملکرد این رسانه تقدیر کرد.

وی با اشاره به سابقه خود در سازمان چای کشور گفت: در ۷۷ برای هر کشاورز سطح زیر کشت ۶ هزار و ۵۰۰ متر برای هرکشاورز بود و این رقم در بنگلادش برای هرکشاورز ۱۰۰ هکتار بود.

روزبهان یادآور شد: سطح زیر کشت به خاطر مشکلات اقتصادی قانون ارث و بیکاری به ۳ هزار و ۹۰۰ متر برای هر نفر رسیده است و افراد به خاطر مشکلات اقتصادی و مناسب بودن زمین باغ چای به دلیل قرارگیری در جای مناسب و چشم انداز زیبا اقدام به فروش زمیین خود کرده اند.

رئیس سازمان چای کشور گفت: طبق مطالعات صورت گرفته هر کشاورز برای اینکه زیر خط فقر مطابق رقم اعلامی تامین اجتماعی قرار نگیرد باید حداقل ۲.۲ هکتار سطح زیر کشت کشاورزی داشته باشد.

دولت صنعت چای را از مرگ و نیستی نجات داد

وی با بیان اینکه دولت صنعت چای را از مرگ و نیستی نجات داد تصریح کرد: سعی می کنم واقعیات را بگویم. بدترین سالهای تاریخ صنعت چای در سالهای ۹۱، ۹۳ و ۹۳ بود که کمترین تولید و بیشترین رهاسازی صورت گرفت و کشاورزان انگیزه ای برای تولید نداشت و تولید آنقدر پایین آمد که به سطح مصرف مردم رسید.

روزبهان تصریح کرد: در سال ۹۵ تولید چای نسبت به ۹۳ دو برابر شد و مصرف چای ۲۰ هزار تن رشد کرد و واردات چای نیز ۱۰ هزار تن کاهش پیدا کرد و فقط در سال ۹۵ شاهد کاهش ۵۵ میلیون دلاری واردات چای بودیم و طی دوسال حدود ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی نیز به همراه داشت.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ رکورد تولید ۷ ساله کشور شکسته شد افزود: تولید برگ سبز چای از ۸۰ هزار تن به ۱۳۲ هزار تن رسید، مساحت باغات چای فعال افزایش یافت و ضریب خودکفایی از ۱۶ درصد سال ۹۲ به ۲۸ درصد رسید.

مردم با چای ایرانی آشتی کرده اند

روزبهان با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری از ۲ میلیارد به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است گفت: با حمایت های دولت از خرید تضمینی چای گرفته تا تشکیل صندوق حمایت از صنعت جای و پرداخت وام کنترل موانع تولید تبلیغات نوشیدن چای موجب شد که چای ایرانی جایگاه خود را در میان خانواده ایرانی باز کند.

وی با بیان اینکه مردم با چای ایرانی آشتی کرده اند، یادآور شد: مردم ایران متوجه شدند که سالمترین چای تولیدی برای ایران است زیرا در تمام کشورها غیر از ایران از سموم برای تولید چای به دلیل وجود آفات در باغات چای استفاده می شود. تنها در ایران به دلیل وجود زمستان های سخت و بارش برف باغات چای آفات ندارند.

ریس سازمان چای کشور گفت: الحمدالله علاوه بر آشتی مردم با صنعت چای روحیه نشاط و امید نیز به چایکاران بازگشته است هرچند مشکلاتی نیز وجود دارد که منکر آن نیستیم.

روزبهان با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۱۰۷ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است، تصریح کرد: این رقم معادل ۶۶ درصد مطالبات است و روال عادی کار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت در دوره ای در کشور به ۱۷ هزار هکتار رسیده بود افزود: در دولت تدبیر و امید ۴ هزار هکتار باغات چای احیا شد که سال گذشته ۳۸۰ هکتار احیا صورت گرفت و بطور متوسط با احیای هر هکتار برای یک الی ۳ نفر شغل ایجاد شده است.

این مسئول اظهار کرد: حدود ۵ هزار باغ جای رها شده وجود دارد که به تدریج احیا خواهد شد اما برخی باغات تغییر کاربری و ساخت و سازی صورت گرفته که دیگر قابل احیا نیستند.

دیارمیرزا یاور سازمان چای بود / از رسانه ها انتظار داریم واقعیات را بگویند

با قدردانی از حمایت های دیارمیرزا از صنعت چای اظهار کرد: دیارمیرزا با پوشش اخبار مرتبط با چای و انعکاس واقعیات یاری گر سازمان چای و کشاورزان بوده است و ما نیز از رسانه ها صرفا انتظار تعریف و تمجید نداریم و می بایست انتقادات نیز گفته شود. یک مدیر برخی ایرادات را ممکن است نبیند و اصحاب رسانه به عنوان افرادی که اهل فکر و بینش هستند باید با انتقادات خود روشنگری کنند.

با انتقاد از برخی سیاهنمایی های صورت گرفته توسط صداوسیما گفت: طی روزهای اخیر متاسفانه خبر مربوط به ۱۰ سال پیش از تریبون رسانه ملی اعلام شد و در این زمینه نامه ای خطاب به رئیس سازمان صداو سیما و معاونت ایشان نوشته شد. مثلا اعلام کرده بودند که سازمان تعاون روستایی اعلام کرده ه بزودی پول چایکاران پرداخت می شود در حالیکه این سازمان ۱۵ سال پیش متولی چای بود! یا از زبان کشاورزی گفته شد که کارخانجات برگ چای را درجه ۳ خریداری می کنند درحالی که این کار مربوط به ۱۴ سال پیش بود. همچنین حتی کارشناس محترم آن برنامه حتی به خود زحمت نداده بود که مستندات سالهای اخیر را مطالعه کند و شیوه عملکرد سال ۷۹ را برای مردم تشریح کرد.

وی افزود: انتظار نداریم که صرفا خوبی‌ها گفته شود اما انتظار داریم که واقعیات گفته شود و اظهار نظرات براساس مستندات باشد. اگر بخواهیم واقع گرا باشیم و حقایق را بگوییم صنعت چای با اقدامات دولت از اضمحلال نجات پیدا کرد.

Share