کبری اجدادی سردبیری گفتگوی ویژه خبری

دوست دارم با دکتر ظریف و سردار سلیمانی گفتگو کنم

کبرا اجدادی مهرماه ۱۳۴۸در اهواز،بهار زندگی اش را آغاز کرده است.دوران ابتدایی و مقطع راهنمایی را در تهران و رشت سپری کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیش از ۲۰ سال است که با گفت و گوهایش شناخته می شود. صداقت و صراحت حرفه ای بر زبانش جاری است و هنوز هم وقتی چاشنی چالش حرف هایش، گفتگو را به جاهای باریک می کشاند چشمانش برق می زند. روز خبرنگار بهانه ای شد برای انجام مصاحبه وگپ مفصل ما با صاحب نظر گفت و گوهای پر چالش وجذاب خبر گیلان.
کبری اجدادی مهرماه ۱۳۴۸در اهواز، بهار زندگی اش را آغاز کرده است. دوران ابتدایی و مقطع راهنمایی را در تهران و رشت سپری کرد.
سالهای متوسطه را هم در رشت پشت سرگذاشت. میانه خوبی با علم آموزی و ادبیات دارد و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته های زبان و ادبیات فارسی اخذ نمود.
وی از سال ۱۳۷۵همکاری خود را با صدا و سیمای گیلان در واحد اطلاعات و اخبار آغاز نمود و پشت میز تحریریه خبر، اجرا و گویندگی نشست. او علاوه بر اجرا، سردبیری گفتگوی ویژه خبری را هم برعهده دارد.

۱-می گویند هرکس مقابل شما بنشیند کم می آورد؟
اصلا با این جمله شما موافق نیستم . اساسا در خبر، مچ گیری غیر منصفانه و خلاف رویکردهای خبری جایی ندارد. جمله رو تصحیح  می کنم هر سوال شونده ای که نتواند به سوالات خبری پاسخ مستدل و قانع کننده دهد در مقابل گوینده و از آن مهمتر در مقابل مخاطبی که گفتگو را می بیند ،کم میاورد. البته تسلط بر اجرا و اشراف مجری به گفتگو و سئوال، در چالشی کردن یا به زبان بهتر، نقادانه کردن گفتگو بسیار موثر است. اگر مردم در مورد من به این نتیجه رسیده اند که در برنامه گفتگوی ویژه خبری، مسئول محترمی در مقابل مجری کم می آورد، اگر شرایطی که گفتم محقق شده، من خوشحالم.

۲- درگفتگوهایتان بیشتر طرف مردم را می گیرید یا رسانه؟
خبر، سازوکار بی طرف است. در تعاریف خبری آمده که خبرنگار به دنبال واقعیت است. گاه این واقعیت در کفه ترازوی مردمی قراردارد و گاه در کفه ترازوی مسئوولان، به شخصه گفتگو را طوری اداره می کنم که واقعیت مطلب ادا شود،البته با توجه به اینکه سوالاتی که پرسیده می شود. عموما سوالات مردمی است و مسئول مربوطه در واقع به مردم پاسخ می گوید. بی شک من بیشتر طرف مردم را دارم.

۳– می گویند مصاحبه باید عرق آدم را در بیاورد، از این نوع مصاحبه ها داشته اید؟
برای ارائه کار حرفه ای و شایسته  باید تلاش کرد. قطعا برای ارائه یک گفتگوی ویژه همه جانبه و مستدل باید مطالعه کرد،باید منابع مختلف را دید ،باید هنگام طراحی سوال به مصاحبه شونده و مخاطب توجه کرد و سوال را براساس نیاز گفتگو طراحی کرد. در ضمن باید هنگام اجرا به برقراری ارتباط مناسب با مخاطب توجه کامل داشت و به این مساله مهم توجه کرد که هدف ما از مصاحبه خبری ارائه اطلاعات به مخاطب و پرسشگری هدفمند از سوال شونده است. این،کاری سخت و به تعبیر  شما کاری است که عرق آدم را در می آورد . البته آن روی سکه چنین گفتگویی است که ،عرق مصاحبه شونده هم در می آید. چون پاسخ دادن به سئوالاتی که با اشراف اطلاعاتی ،هدف گذاری منطقی و اجرای حرفه ای طرح می شود، کار دشواری است. حالا قضاوت با شما عرق چه کسی بیشتر در می آید؟؟

۴– جنجالی بودن را دوست دارید؟
بله،چون اساسا جنجال یا به تعبیر ما خبری ها «درگیری» یکی از ارزشهای مهم خبریست که مخاطب را به شدت جلب می کند. نگاهی به اخبار روز دنیا نشان می دهد در بیشترین خبرهای مخابره شده به این ارزش خبری توجه می شود. چرا که مردم اساسا پیگیر امور جنجال برانگیزند. البته اجرای گفتگوی جنجال برانگیز خبری هم قواعدی دارد که منطقی ،هدفمند بودن و پرهیز از مچ گیری های سطحی از مهم ترین آنها است.

۶– تعداد گفتگوهای ویژه خبری خور را به حافظه سپرده اید؟
از سال ۷۹ اجرای گفتگو را آغاز کردم . آمار دقیقی در دست ندارم ،اما به طور متوسط هفته ای سه گفتگو دارم که با یک حساب سرانگشتی حدود ۲۷۰۰ گفتگو می شود.

۷– چه نمره ای به خودتان می دهید؟
من به خودم ۱۸ می دهم اما مردم معمولا به من ۲۰ می دهند و من به این نظر مردم مباهات می کنم و از همین جا از همه مخاطبان فخیم و فرهیخته ، مردم عزیز گیلان از صمیم قلب سپاسگزارم.

۸-از موفقیت خود در جشنواره رویای خزر روسیه بگویید؟
جشنواره «رویای خزر» ۲۳-۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ مطابق با اول و دوم مهر ۹۵ با حضور نمایندگانی از ۵ کشور حاشیه خزر در آستاراخان روسیه برگزار شد. ۹۷ اثر تلویزیونی ،رادیویی و مکتوب به دبیرخانه این جشنواره راه پیدا کردند که ۱۵ اثر، موفق به دریافت دیپلم افتخار و جایزه ویژه شدند. گزارش مکتوب من با عنوان «رو به خاموشی گراییدن فک خزری » توانست جایزه ویژه این جشنواره را کسب کند. البته خدا را شاکرم که در عمر ۲۱ ساله خدمتی ام توانستم در چهار جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها از جمله در تهران ،شیراز ،تبریز و همچنین  دو جشنواره برون سازمانی ، از جمله مدیریت رسانه شهری و همچنین جشنواره منابع طبیعی مقام برتر را در کشور کسب کنم.

۹-چقدر به شایعاتی که درباره شما گفته می شود توجه می کنید؟
اساسا توجه به شایعات و راستی آزمایی آنها از وظایف خبری است. به عنوان یک عضو سرویس خبری،قطعا به این مساله توجه دارم. ولی  ما خبری ها یاد گرفتیم شایعات را گوش کنیم و نسبت به آنها اشراف خبری داشته باشیم، اما زمانی نسبت به آنها واکنش نشان دهیم که حقیقتا فایده ای در آن باشد. من با قاطعیت کارم را انجام می دهم و به شایعات توجهی ندارم. اگرچه شایعه خاصی هم به گوشم نرسیده.

۱۰– چقدر منتقد کارهای خود هستید؟

اساسا  نقد واژه ای جالب است که کمتر به معنای حقیقی آن توجه می شود. نقد در معنای واقعی کلمه «جدا کردن طلای خوب از بد است» این بدان معناست که نقد بر کاری،یعنی توجه به خوبیها و بدی های آن برای بهتر شدن آن کار. با این تعبیر،بله. روزانه خودم را مورد انتقاد قرار می دهم. در بسیاری از گفتگوها از اجرای خود و فرایند کلی اداره گفتگو بنا به دلایل متعددی راضی نبودم،همانطور که از بسیاری از گفتگوها برای اینکه توانستم وظایف حرفه ایم را در مقابل مردم ،رسانه و مصاحبه شونده انجام دهم به شدت راضی و خرسند بودم . در یک کلام ،به جد به نقد و منفعت و برکتی که از آن حاصل می شود معتقدم.

۱۱– گفتگو با کدام چهره کشوری برای شما جذاب است؟
خیلی تمایل دارم با آقای دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و سردار سلیمانی  فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفتگوی خبری داشته باشم.

۱۲– به نظر شما این گفتگوها چقدر تاثیر گذار است؟
گفتگوی ویژه خبری با هدف بررسی توانمندیها و مشکلات توسعه ای استان اجرا می شود. این ،هدفی فی نفسه مقدس است. چرا که دل همه ما برای گیلان عزیز می تپد. بی شک بررسی توانمندیها ی استانی که در بین استانهای کشور ممتاز محسوب میشود  و نیز واکاوی مشکلات عدیده ای که استان در بخش های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی با آن روبروست و ارائه این توانمندیها و مشکلات به مردمی که مخاطب مستقیم گفتگو هستند و مشاهده گفتگو احیانا قدرت تحلیل و اطلاعات میدانی آنان را افزایش می دهد، در توسعه همه جانبه استان تاثیری مهم دارد . از سوی دیگر ، وقتی مسئولان می دانند باید در محضر مردم پاسخگو باشند و پاسخ هایشان باید متناسب با گفتگوی ویژه خبری ،پاسخ هایی اقناع کننده ،علمی و مستند باشد در عملکردشان بی تاثیر نیست.

۱۳– گفتگویی که ابتر ماند و به نتیجه نرسید در کارنامه کاری خود دارید؟
ابتر ماندن گفتگو می تواند به دو معنا باشد: یا به علت کمبود وقت، یک برنامه به طور کامل نمی تواند به موضوع بپردازدو یا اینکه موضوع نیازمند گفتگوهای سریالی است که بعضا اتفاق می افتد.

اما سوالات ما به سرانجام رسید. مصاحبه خوبی بود.

امیدوارم این گفت و گو هم برای من و هم برای آنها که می خوانند یک گام رو به جلو باشد.

تهیه و تنظیم مصاحبه : معصومه یعقوبی

Share