باز هم همان بهانه قدیمی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان؛

خانه شبان در معرض تخریب | علیزاده: تاریخی بودن خانه شبان مشخص نیست!

این روزها گویا دوستداران فرهنگ گیلان می بایست با کوله ای از اسناد به در سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنند تا تاریخی بودن خانه را به اثبات برسانند! چرا که چندی پیش میراث فرهنگی برای ممانعت از تخریب خانه پدری ابتهاج هم به دنبال سندی برای اثبات آن می گشت!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گیلان را از قدیم دروازه اروپا و تجدد می دانستند. مردمی تحصیلکرده، اهل هنر و نوگرا که از نخستین مینی بوس گرفته تا اولین تئاتر را به ایران آوردند. گیلان در مناطق مختلف خود آب و هوایی متفاوت را تجربه می کند، از ارتفاعات دیلمان تا جلگه ای به نام رشت، تفاوت آب و هوایی در گیلان فراوان است و با این حال وجه مشترک جغرافیای آب و هوایی گیلان رطوبت بالا در این استان است، رطوبتی که پایه فرسودگی بیش از معمول ابنیه تاریخی در استان گیلان است.

در دوران صفویه بود که شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان معرفی شد و تاکنون این شهر مرکزیت استان را بر عهده دارد، در سالیان دور بسیاری از بزرگان و حاکمان شهرهای همجوار خانه ای نیز در شهر رشت داشتند و این امری معمول در ایام گذشته بود. میرزا یوسف خان شبان نخستین شهردار فومن نیز خانه پدری خود را در شهر رشت را که بعدها به عنوان خانه شبان معروف شد، به عنوان دفتر مراجعات مردمی در رشت مورد استفاده قرار می داد.

این خانه رفته رفته و طی سالهای مختلف از رونق افتاد و گفته می شود پس از نخستین شهردار فومن، چهار نسل از خانواده شبان در آن زندگی کردند و تا چند ماه قبل نیز در آن سکنی داشتند.

روزنامه ابتکار در مقاله ای در خصوص وضعیت خانه شبان می نویسد: چند سال قبل یکی از سه ورثه خانواده شبان فوت می کند و وراث دو دانگ از این ملک را به یک پیمانکار واگذار می کنند و مدتی بعد دو ورثه دیگر هم ۴ دانگ دیگر ملک را به این پیمانکار می فروشند. فروش این ملک که گفته می شود قدمت آن به حدود ۱۵۰ سال قبل می رسد، مصادف با تخریب بخشی از آن توسط پیمانکار می شود. (اینجا را بخوانید)

در این میان گرچه اعتراضات در فضای مجازی و رسانه ها نسبت به خطر تخریب این خانه بالا می گیرد اما اظهارات خرداد ماه رضا علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان در خصوص وضعیت این خانه آب پاکی بود که بر دستان دوستداران تاریخ رشت ریخته شد. علیزاده با بیان اینکه تاریخی بودن و نبودن بنای خانه میرزا یوسف خان شبان هنوز مشخص نیست، می گوید: مستندات این خانه حدود چند هفته پیش به شورای ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شد و منتظر اعلام نظر کارشناسان این شورا هستیم. (اینجا را بخوانید)

اگرچه رضا علیزاده منتظر اعلام نظر کارشناسان برای تشخیص قدمت این خانه است اما بعید است پیمانکار هم برای تخریب خانه، منتظر این اعلام نظر بماند!

این روزها گویا دوستداران فرهنگ گیلان می بایست به منظور ممانعت از تخریب آثار تاریخی شهر رشت، با کوله ای از اسناد به در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان مراجعه کنند تا تاریخی بودن خانه را ابتدا به اثبات برسانند! چرا که چندی پیش میراث فرهنگی برای ممانعت از تخریب خانه پدری ابتهاج هم به دنبال سندی برای اثبات آن می گشت!

در ادامه اسناد زیر به درستی تاریخی بودن این منزل را به اثبات می رساند:

Share