مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت خبرداد

حفر ۲۴ لوله گاز متان بر روی لندفیل | نصب دبی‎سنج برای تعیین میزان دقیق شیرابه خروجی

حاجی پور گفت: با توجه به تجربیات گذشته و همیاری همکارانم در این سازمان برای مدیریت سریع تر و بهتر پسماند رشت یک استراتژی ۶ مرحله ای تعیین شد.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علیرضا حاجی پور در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل دفنگاه سراوان برگزار شد با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: از تیرماه سال گذشته با حکم دکتر ثابت قدم وارد سازمان پسماند شدم و با توجه به تجربیات گذشته و همیاری همکارانم در این سازمان برای مدیریت سریع تر و بهتر پسماند رشت یک استراتژی ۶ مرحله ای تعیین شد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت در ادامه یادآور شد: این شش مرحله از کاهش تولید پسماند و افزایش تفکیک از مبدا آغاز شد و در ادامه به افزایش پردازش میانی و توسعه کارخانه کود آلی و اورهال سیستم موجود رسید.

حاجی پور از احداث نیروگاه زیاله سوز، پوشش و بهسازی لندفیل و احداث سلول جدید در کنار جاده دسترسی، احداث محل دفن مهندسی-بهداشتی و در پایان احداث تصفیه خانه به عنوان ۶ مرحله نام برد.

این مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تفکیک از مبدا زباله اظهار کرد: در ابتدا جامعه هدف تعیین شد و جشنواره های نظیر پاکسازی حریم رودخانه ها، روز بدون پلاستیک و.. انجام گرفت.

وی از برگزاری آموش با محوریت تفکیک از مبدا در بیش از ۲۰ مدرسه شهر رشت خبرداد و گفت: حدود ۵ هزار دانش آموز آموز دیدند و ۵۰۰ پاکیار مدارس نیز انتخاب شدند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت به ارتقای ایستگاه‌های دریافت زباله خشک اشاره کرد و افزود: این ایستگاه ها به مراکز اطلاع رسانی و تحویل پسماند خشک تبدیل شده اند و صرفا یک ایستگاه دریافت زباله نیستند و درصدد هستیم تعداد ایستگاه ها را از ۱۱ به ۱۶ عدد ارتقا دهیم و امیدواریم در آینده در هر محله یک ایستگاه داشته باشیم.

حاجی پور با اشاره به اورهال کارخانه کودآلی گفت: مطالعات بسیار زیادی انجام شده و برآورد هزینه آن ۵۳۰ میلیارد ریال است و سه مرحله فراخوان سرمایه گذار برای احداث کارخانه جدید و اورهال کارخانه موجود انجام گرفته و کارشناسان سازمان درصدد هستند که سرمایه گذاران ذی‌صلاح را شناسایی کنند.

وی افزود: ایستگاه موقت تخلیه زباله به منظور کاهش فاصله و سرعت بخشی بیشتر در کنار امکان جمع‎آوری در ساعات دیرتر شب در حال احداث است و ساعات کمتری از شبانه روز ماشین‌های برای جع آوری زباله مشغول خواهند شد.

حاجی پور به اشاره به اقدامات صورت گرفته در رابطه با احداث نیروگاه زباله سوز اظهار کرد: با شرکت تدبیر توسعه سلامت در سال ۹۲ تفاهمنامه مشترکی بین شهرداری رشت، استانداری گیلان و شرکت تی‎تی‌اس به امضا رسید و تا قبل از حضور من کاملا این موضوع مسکوت مانده بود.

وی ادامه داد: جلسات زیادی در این زمینه برگزار شده و قرارداد شرکت تدبیر توسعه سلامت به مرحله خوبی رسیده است و امیدوارم کار در نهایت آغاز شود و در حد قرارداد باقی نماند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت بهسازی و پوشش لندفیل سراوان و اخداث جاده دسترسی را دیگر اقدام صورت گرفته دانست و گفت: در سال گذشته سلول مهندسی – بهداشتی افتتاح شد که در نیمی از ظرفیت آن زباله ریخته شده است و در ادامه سیستم تصفیه خانه وجود دارد که شیرابه ها توسط آن تصفیه می شود.

حاجی پور از بهسازی لندفیل خبرداد و با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی آن گفت: تا پایان سال به کد ارتفاعی ۱۰۰ می‎رسد و بعد از پوشش توسط خاک پوششی بر روی آن فضای سبز ایجاد می شود.

وی شن ریزی و سمپاشی مستمر را دیگر اقدام صورت گرفته نام برد و گفت: یکی از مشکلاتی که در سراوان وجود داشت، احشام اهلی است که از زباله ها تغذیه می کردند و با فنس‌کشی مانع از ورود احشام شدیم.

حفر ۲۴ لوله گاز متان بر روی لندفیل

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت از پایان عملیات حفر ۲۴ لوله گاز متان بر روی لندفیل برای جلوگیری از آتش سوزی احتمالی خبرداد و گفت: در خصوص کنترل بوی ناطوبع سراوان نیز اقدامات خوبی صورت گرفت.

حاجی پور از شناسایی زمین ۱۴ هکتاری برای احداث محل دفن مهندسی-بهداشتی خبرداد و افزود: برآورد هزینه ۱۷میلیاردی برای این پروژه در نظر گرفته شده است که شامل عملیات خاکی معادل ۲ میلیون مترمکعب و پوشش آب بندی است.

وی با بیان اینکه قرارداد تصفیه خانه به روش نانوذرات اکسیدآهن در اسفند گذشته امضا شد، تصریح کرد: در فاز اول با ظرفیت نیم لیتر بر ثانیه و در فاز دوم با ظرفیت ۳ لیتر بر ثانیه شیرابه زباله‎ها تصفیه می‌شود و به فکر توسعه تصفیه خانه هم هستیم که برآورد هزینه آن ۳۰ میلیارد تومان است.

حاجی پور با بیان اینکه احداث دبی سنج، تا پایان شهریور انجام می گیرد یادآور شد:با این کار میزان دقیق شیرابه خروجی از لندفیل مشخص می شود.

Share