قالیباف با حضور در برنامه جهان‌آرا

حرف میلیون‌ها جوان ایرانی را زده‌ام | یک عنصر فعال در سیاست خواهم ماند

قالیباف با تاکید بر اینکه من هرگز مدعی رهبری جریان نواصولگرایی نیستم اظهار داشت: احساس کردم که شاید صدای من بیشتر از میلیون‌ها نفر جوانی که به رفتارهای سیاسی ما نگاه می‌کنند و دلسوز و عمیق هستند، به گوش می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدباقر قالیباف، شامگاه دوشنبه نهم مردادماه با حضور در برنامه جهان‌آرا که از شبکه افق رسانه ملی به روی آنتن رفت، درباره انتخابات، نواصولگرایی و فعالیت‌هایش در شهرداری تهران سخن گفت.

قالیباف با بیان این‌که من فرزند انقلاب و تربیت شده مکتب امام هستم ، اظهار داشت: خود را مدیون مردم شهدا و امام می‌دانم که توانستم از دوران پایان نوجوانی تا به امروز در این مسیر باشم‌.

وی با تاکید بر این‌که من تا یک روز آخر قصد آمدن به انتخابات را نداشتم، درباره علت پاسخ مثبتش به دعوت اصولگرایان برای حضور در انتخابات گفت: ما یک چیز از فرهنگ دفاع مقدس یاد گرفتیم. ما یاد گرفتیم که خوب به تکلیفمان عمل کنیم و وظیفه‌شناس باشیم. اصولگرایی به‌عنوان یک بحث مبنایی و اساسی است.

شهردار تهران با بیان این‌که من یک فرد سیاسی هستم و ۱۲ سال است که در میدان سیاست حضور دارم ، تصریح کرد: یک فرد سیاسی آن هم در صحنه کشور ما باید فردی آماده باشد. یعنی من همین الان باید درباره مسائل مختلف اقتصادی و مدیریتی اطلاعات داشته باشم.

حلقه گمشده جریان اصولگرایی وحدت است

قالیباف درباره حضورش در انتخابات اظهار داشت: همه دوستانی که برایشان احترام قائلم، به من گفتند که حتماً در انتخابات حضور پیدا کن. من. مخالف بودم و حتی استنادهایم را مکتوب کردم و به آن‌ها تحویل دادم اما آن‌ها بر دلایل خودشان پافشاری کردند و من هم به حرف آن‌ها احترام گذاشتم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با اشاره به این‌که قبل از انصراف از رقابت، تصمیم به ادامه رقابت‌ها داشته و در تصمیمش جدی بوده ،گفت: من روز دوشنبه ظهر استعفا دادم و حتی صبح آن روز به رشت رفتم و بعد از آن نیز تصمیم گرفتم که انصراف دهم. اصولگرایان حرف‌هایی به من زدند و من آن‌ حرف‌ها را قبول نداشتم. من خودم تحلیل کردم و نتیجه گرفتم که انصراف دهم.

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که در سال ۸۳ و در سال ۹۲ همه گفتند که هر که خلف وعده کند نشان از بی‌دینی است و این اتفاق نیز افتاد ، بیان داشت: حلقه گمشده برای جریان اصولگرایی وحدت است.

قالیباف با بیان این‌که خیلی‌ها به من گفتند که با انصراف تو بیش از ۵۰ درصد آراء به صندوق جبهه رقیب رفت ، عنوان کرد: اگر در انتخابات می‌ماندم، رقابت یا به دور دوم می‌رفت یا فاصله خیلی کم می‌شد. شما وقتی به نظرسنجی‌ها نگاه کنید به حرف‌های من خواهید رسید.

مدعی رهبری جریان نواصولگرایی نیستم

وی خاطرنشان کرد: ما برای یک بار باید بنشینیم هم نگاه‌هایمان را اصلاح کنیم و هم سیاست‌هایمان را تغییر دهیم.

شهردار تهران افزود: من با آقای روحانی رقابت نکردم ولی وقتی انتخاب شد، به وی تبریک گفتم، من با حفظ همه مرزها و انتقاداتی که داشتم، به ایشان تبریک گفتم.

قالیباف با بیان این‌که امروز همه متوجه شدند که وحدت مهم است اما کافی نیست ، گفت: ما اشکالات دیگری هم داریم که این مشکلات من را به ایده نواصولگرایی رساند.

وی با تاکید بر این‌که من هرگز مدعی رهبری جریان نواصولگرایی نیستم ، اظهار داشت: احساس کردم که شاید صدای من بیشتر از میلیون‌ها نفر جوانی که به رفتارهای سیاسی ما نگاه می‌کنند و دلسوز و عمیق هستند، به گوش می‌رسد. آن‌ها هر حرفی هم که بزنند، صدایشان به جایی نمی‌رسد و جوانان از این شاکی بودند.

این فعال سیاسی با بیان این‌که من سعی کردم انصاف به خرج بدهم ، گفت: جریان نواصولگرایی فقط حرف من نیست و حرف میلیون‌ها جوان کارآمد و دلسوز ایرانی است.

قالیباف با تاکید بر این‌که کار سیاسی، کار گفت‌وگو است ، تصریح کرد: من نه تنها ادعای رهبری این جریان را ندارم، بلکه می‌گویم که حرف میلیون‌ها جوان ایرانی را زده‌ام. بزرگان در اردوگاه اصولگرایی چه کار می‌کنند؟ ، من با این نامه خواستم این جریان را به گفت‌وگو بگذارم.

جریان اصولگرایی در مردم‌سالاری دینی اشکالات جدی دارد

وی افزود: دوست داشتم که این جریان در همه محافل پخش شود و از همه رسانه‌ها به گوش مردم برسد تا نظر بدهند. من تفکر اصولگرایی را از کار اصولگرایی جدا می‌دانم.

شهردار تهران با اشاره به این‌که در گفتمان انقلاب، توجه به مستضعفین در راس کار است ، گفت: اصولگرایی گفتمان امام و انقلاب است. متاسفانه جریان اصولگرایی اهل گفت‌وگو نیستند و خودانتقادی ندارند.

قالیباف با بیان این‌که مبانی اصول فقط برای ما نیست و به همه تعلق دارد ، بیان داشت: مسائل انقلاب و ارزش‌های آن در جریان اصولگرایی بیشتر از سایر مسائل مطرح می‌شود. اما آیا حرف و عمل ما یکی است؟ ، یکی از اصول و گفتمان‌های ما، مردم‌سالاری دینی است که یکی از اشکالات جدی اصولگرایان هم در این مورد است.

وی با اشاره به این‌که همان کسانی که تصمیم‌گیر هستند، به من گفتند که به میدان انتخابات وارد شو، اظهار داشت: اگر به حرفشان گوش نکنیم می‌گویند سرکش است و اگر گوش کنیم، نمی‌توانیم پاسخ اذهان مردم را بدهیم.

این فعال سیاسی با بیان این‌که در دور سوم این دوازده سال شهردار بودم، من به هیچ عنوان قصد نداشتم که شهردار بشوم ، گفت: به اعتقاد من چرخش مدیریت ضرورت است، من برای دوره سوم شهرداری داوطلب نبودم و دوستان اصرار کردند که باز هم من شهردار بشوم.

قالیباف خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی برای خادمی مردم آمده است‌. مردم نباید خادم ما باشند، مردم باید برای نظام تصمیم بگیرند.

عمق نظام ما قلب مردم است

وی با اشاره به این‌که یک مسئول می‌گوید که مانیفست اصولگرایی را ما نوشته‌ایم و هیچ‌کس حق تغییر آن را ندارد ، پرسید: آیا این کار تشکیلاتی است؟ مردم این رفتار را از ما قبول می‌کنند؟

این فعال اصولگرا با طرح این سئوال که آیا ما در بحث مربوط به فساد و تبعیض و فقر، می‌توانیم مبنای حزبی داشته باشیم؟ ، تاکید کرد: به نظر من در مقابله با این سه آسیب و آفت، رفتار انسانی را باید مبنا قرار دهیم و به حزب وابسته نباشیم.

شهردار تهران با بیان این‌که ما می‌گوییم که گفتمان ما گفتمان اصولگرایی است، نه به‌عنوان یک گرایش سیاسی بلکه به‌عنوان گفتمان انقلاب اسلامی ، تصریح کرد: ما امروز به توان نظامی و موشکی‌مان افتخار می‌کنیم اما عمق نظام ما قلب مردم است.

قالیباف با تاکید بر این‌که اسلام فقاهتی و جدا نبودن دین از سیاست مبنای ماست ، اظهار داشت: افراد زیر ۴۰ سال ما در انقلاب و در دفاع مقدس حضور نداشتند و از روی رفتار ما قضاوت می‌کنند.

وی با بیان این‌که ما نباید از گفتار و حرف انقلابی خجالت بکشیم و باید مدیریت جهادی کنیم ، گفت: حزب‌اللهی کسی است که گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند. برخی واقع‌گرا هستند ولی آرمان‌گرا نیستند و در نهایت به سمت وادادگی می‌روند.

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که در خدمت به مردم نباید هیچ تبعیضی قائل شد ، تصریح کرد: قانون، قانون است و باید برای همه به‌طور یکسان اجرا شود. در دوره مدیریت من فاصله طبقاتی شمال و جنوب تهران کاهش یافته است. من به مردم قول ندادم که این شکاف را کمتر می‌کنم بلکه به آن‌ها وعده دادم که اجازه نمی‌دهم تا فاصله بیشتر شود.

از بیان مبانی انقلاب خجالت نکشیده‌ام

شهردار تهران با بیان این‌که من هم باید به مسجد برسم هم به سینما اظهار داشت: روزی که سینما آزادی را ساختیم در آنجا گفتم که سینما آزادی را فرهنگ بسیج و انقلاب ساخت و نیروهای انقلابی در ساخت آن تلاش بسیاری کردند، از آن‌ها خواهش کردم که در آن سینما گناهی انجام نشود.

قالیباف با تاکید بر این‌که ما نباید با دوقطبی‌های کاذب و تحت فشار دادن مردم، آن‌ها را مجبور به انجام برخی از اقدامات کنیم ، عنوان کرد: هدف من در جریان نواصولگرایی گرایش خاصی نیست اما کسانی که فعال‌تر هستند اجر بیشتری دارند و توقع من هم از آن‌ها بیشتر است.

وی با اذعان بر این‌که من تاکنون از بیان مبانی انقلاب خجالت نکشیده‌ام ، گفت: من گاهی از افراد حزب‌اللهی انتقاد می‌کنم و از طرفی هم در برابر ضدانقلاب‌ به‌صورت استوار می‌ایستم و از انقلاب دفاع می‌کنم.

این فعال اصولگرا افزود: شهرداری تهران برای من یک کار جدید بود و رویکرد ما در شهرداری رویکردی اجتماعی و فرهنگی بود، ما کارمان را با این رویکرد شروع کردیم و آن را مبنا قرار دادیم و در کنار آن به مسائل تربیتی هم توجه داشتیم.

شهردار تهران با بیان این‌که قریب به نیمی از زیرساخت‌های شهر در این دوره ساخته شد ، بیان داشت: ما در این ۱۲ سال، هم تحریم خارجی و هم تحریم از طرف دولت‌ها را داشته‌ایم.

 یک عنصر فعال در سیاست خواهم ماند

وی با بیان این‌که من به دوستان شورای پنجم هم گفتم که حاضرم تا چالش‌های شهر را برایشان تشریح کنم، گفت: حتماً در شهر اشکالاتی هم وجود دارد، یکی از موضوعاتی که منتقدان من بعداً می‌گویند، لزوم برقراری ارتباط قوی‌تر با دولت برای رسیدن منفعت بیشتر به شهر است و من در این زمینه موفق نبودم.

قالیباف خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نقدهایی که به شهرداری و دولت و اساس ساختار دولتی وارد است، این است که چرا ساختار ادارات به این میزان بزرگ شده است؟ ، در واقع جریان کشور اجازه کوچک‌سازی را به ما نمی‌دهد.

وی گفت: من بعد از تحویل شهرداری نیز یک عنصر فعال خواهم بود و نمی‌توانم در خانه بنشینم، در همه عرصه‌ها نیز فعالیت می‌کنم چراکه باید در همه جبهه‌ها حضور داشته باشیم.

قالیباف افزود: در بسیاری از نظرسنجی‌ها دیدم که اقدامات من در شهرداری تهران در رتبه نخست قرار داشت و آقایان کرباسچی و احمدی‌نژاد هم در رده‌های دوم و سوم حضور داشتند.

بیشترین نقد را از من شروع کنید

این فعال سیاسی در بخش پایانی سخنانش خطاب به یامین‌پور گفت: برنامه جهان‌آرا نباید کلیشه‌ای شود و اجازه بدهید تا همه از گرایش‌های مختلف نظراتشان را بیان کنند. ما در حوزه‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

وی با تاکید بر این‌که بیشترین نقد را هم از خود من شروع کنید ، تصریح کرد: من عاجزانه از بزرگان می‌خواهم که فرصت را برای جوانان فراهم کنند و مطمئن باشند که با این اقدامات عزیزتر و بزرگ‌تر خواهند شد.

Share