در نشست خبری و رونمایی از پوستر دومین جشنواره برنج عنوان شد

جشنواره‌ای برای نمایش رنج برنج در سیاهکل | تجلیل از ۱۰ برنجکار نمونه

از پوستر جشنواره برنج که از ۱۶ الی ۱۸ شهریور امسال در شهرستان سیاهکل برگزار می‌شود، رونمایی شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری و رونمایی از پوستر دومین جشنواره برنج پیش از ظهر امروز در رشت برگزار شد.

جشنواره‌ای برای نمایش رنج برنج

علیرضا رحیم‌پور دبیر این دوره از جشنواره با بیان اینکه برنج از فعالیتهای شاخص کشاورزی در گیلان است، گفت: سال گذشته جشنواره برنج در شهرستان سیاهکل برگزار و با استقبال زیادی روبرو شد.

رحیم پور از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره را نشان دادن رنج تولید برنج عنوان کرد و افزود: باید نسل جدید و مسئولین از زحمات کشاورزان در زمینه تولید برنج آگاه شوند.

وی با بیان اینکه کشت برنج در قیاس با مشاغل دیگر کسب و کار پر سودی محسوب نمی‌شود، یادآور شد: اگر به کشت برنج بی توجهی شود قطع الیقین سنت کشاورزی آبا و اجدادی گیلان زمین به فراموشی سپرده خواهد شد.

دبیر جشنواره برنج با اشاره به اقدامات دولت یادآور شد: در سالهای اخیر خوشبختانه برنامه های حمایتی خوبی از سوی دولت صورت گرفته است و امیدواریم برای توسعه استان دو محور کشاورزی و گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رحیم‌پور در ادامه اظهارات خود به برنامه‎های شاخصی که در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود اشاره کرد و افزود: از برنامه های مهمی که در جشنواره برنج به آن توجه شده است مسابقه عکاسی است. سال گذشته عکس‌های گرفته شده از شالیزارهای لاهیجان، لنگرود و سیاهکل به نمایش گذاشته شده بود که امسال سعی بر این داریم تا در رشت نیز عکسهای جشنواره برنج را به نمایش بگذاریم.

وی به مسابقه شعر خوانی گیلکی و فارسی، حضور خواننده های بومی چون ناصر مسعودی و ناصر وحدتی، اجرای نمایش آیینی با موضوع رنج و برنج از دیگر برنامه های این جشنواره نام برد و گفت: در نمایش آیینی از استانهای خوزستان و مازنداران نیز گروه‌هایی حضور دارند.

دبیر جشنواره برنج به موضوع سوزاندن کاه و کلش نیز اشاره کرد و گفت: در این جشنواره سعی بر این داریم تا با ساخت مجسمه از کاه و کلش از سوزاندن آن جلوگیری کنیم.

وی همچنین از حضور احتمالی نمایندگان ۱۰ کشور خارجی در جشنواره برنج امسال خبرداد و گفت: از مهمان کشوری نظیر وزیر جهاد کشاورزی، دکتر نوبخت و همچنین استاندار گیلان دعوت می‎کنیم تا در یان جشنواره حضور یابند و همچنین اعضای مرکز تحقیقات برنج نیز برای حضور در این جشنواره دعوت شده اند.

رحیم‌پور از دیگر اهداف این جشنواره را نشان دادن مزیت کشت دوم دانست و یادآور شد: سرانه زمین‌های کشاورزان در گیلان کمتر از نیم هکتار است و کشت دوم برنج می‌تواند سبب افزایش درآمد کشاورزان شود.

وی افزود: اگر ساقه‌های شالی حفظ شود کشاورزان می‌توانند ۲۵ درصد برداشت اولیه اما باکیفیت بیشتر و هزینه و مصرف آب کمتر به دست می‌آورند.

تجلیل از ۱۰ برنجکار نمونه

گفتنی است در ادامه این جلسه مدیر اجرایی و مدیر عامل موسسه دوستداران سیاهکل در مورد دومین جشنواره برنج گفت: برای اینکه مردم را درگیر جشنواره کنیم ۷۰ خانه روستایی برای ورود گرشگران شناسایی شده است.

رامین شیرعلی پور با بیان اینکه می‌خواهیم این جشنواره تریبونی برای کشاورزان باشد، حمایت مدیران را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این جشنواره برای کشاورزان برگزار میشود و حتی بستری برای عرضه مستقیم برنج توسط کشاورزان نیز خواهد بود.

دبیر اجرایی این دوره از جشنواره تصریح کرد: سال گذشته و در نخستین دوره جشنواره برنج از برنجکاران نمونه تجلیل شد و امسال نیز از ۱۰ برنجکار نمونه سیاهکلی با همکاری جهاد کشاورزی استان تقدیر خواهیم کرد.

وی در پایان با بیان اینکه امید دارم تا این جشنواره به صورت کشوری برگزار شو،د گفت: کشاورزی در گیلان یکی از اساسی ترین فعالیتهایی است که سبب توسعه این استان خواهد شد و برگزاری چنین جشنواره هایی می‌تواند به استراتژیک بودن محصول برنج کمک کند.

گفتنی است در پایان نشست از پوستر این جشنواره که از ۱۶ الی ۱۸ شهریور امسال در شهرستان سیاهکل برگزار می‌شود، رونمایی شد.

Share